MOTOSPORT

Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Szymon Łukaszczyk najlepszy na Słowacji

Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski 2020

Po sierpniowym 23 Grand Prix Sopot – Gdynia, wyścigowa karawana pojechała na południe, do miasteczka Pezinok k. Bratysławy, gdzie rozegrane zostały 3 i 4 Runda Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.

Polskie mistrzostwa towarzyszyły czempionatowi Słowacji i rywalizacji aut historycznych FIA CEZ (Strefa Europy Cenralnej).Kierowcy ścigali się na szczyt góry o wdzięcznej nazwie Pezinska Baba.

Na liście zgłoszeniowej znalazło się 86 kierowców, w tym 35 Polaków; na Słowację przyjechali także kierowcy z Austrii, Czech, Węgier, i Włoch, wśród tych ostatnich potencjalny zwycięzca zawodów, jeden z czołowych kierowców Mistrzostw Europy FIA Fausto Bormolini, dysponujący potężnym bolidem Reynard K02. Wśród Polaków zabrakło współlidera GSMP 2020 Tomasza Myszkiera, z nadziejami na to, że nie powtórzą się techniczne problemy z Sopotu w Pezinok zameldował się ubiegłoroczny mistrz Polski Szymon Łukaszczyk (Mitsubishi Lancer EVO 5 AMS). 15 polskich zawodników zgłosiło się także do klasyfikacji mistrzostw Słowacji, Słowacy i Czesi walczyli także o punkty w GSMP.

Wyścigowa sobota odbyła się przy pięknej, słonecznej pogodzie. Już pierwszy podjazd treningowy pokazał, że w takich warunkach Bormolini nie ma konkurentów, wygrał podjazd, i na koniec dnia był najszybszym kierowcą zawodów. Kibiców nie zawiódł także Łukaszczyk, który wygrał wszystkie podjazdy treningowe i wyścigowa, stając na najwyższym stopniu podium GSMP. W czołówce zawodów powtarzały się te same, polskie nazwiska: Dubaia (Mitsubishi Lancer Berg Monster) , Waldemara Kluzy (Skoda Fabia), Daniela Stawiarskiego (Mitsubishi Lancer). Na trasie kilkukrotnie pojawiała się czerwona flaga z powodu niegroźnych na szczęście kolizji i plam olejowych. Zawody ukończyło ostatecznie 72 kierowców, Zwyciężył Szymon Łukaszczyk, na drugim stopniu podium stanął Dubai, puchar za trzecie miejsce w generalce GSMP odebrał Waldemar Kluza.

Wyniki 3. Rundy GSMP:

1. Szymon Łukaszczyk 3:48,115
2. Dubai 3:55,151
3. Waldemar Kluza 3:55,624
4. Daniel Stawiarski 3:59,950
5. Igor Drotar 4:01,238

W poszczególnych grupach i klasach ( po raz drugi samochody kategoryzowano wg. Wprowadzonego przez FIA w tym roku Performance Factor) wygrali:

Grupa 1 Szymon Łukaszczyk, Klasa 2a Waldemar Stawiarski, 2b Paweł Wójtowicz (Porsche 944t PRS), 3a Igor Drotar (SVK Skoda Fabia R5), 3b Sebastian Stec (Ford Fiesta Proto), 4a Tomas Ondrej (SVK Mitsubishi Lancer EVO IX), 4b Damian Wiraszewski (BMW 318 is), 5a Konrad Bela (Mitsubishi Lancer Evo X), 5 b Maciej Serafin (Renault Clio), 10 a Jacek Madziara (Subaru Impreza), 10 c Janusz Jania, 12 a Tomasz Morawiec ( Polski Fiat 126p).

Wśród aut historycznych wygrywali: C 1 Marcel Benik (SVK BMW 2002 tii), C 3 Marian Czapka (Porsche 928), C 4 Grzegorz Baran (Peugeot 205), C 5 Milos Zmeskal (CZE, Ralt 032) D/E2 Martin Juhas (Tatuus FR 2000).

Niedziela przywitała zawodników ulewnym deszczem, który towarzyszył im podczas obu porannych podjazdów treningowych. Wielokrotnie, po niegroźnych kolizjach pojawiała się czerwona flaga wstrzymująca zawody. Kontakt z barierami czy słupkami z opon zaliczyli m.in. Anna Gańczarek – Rał, Michał Tochowicz (Skoda Fabia) i Roman Baran (Mitsubishi Lancer). Wypadek tego ostatniego wyglądał bardzo groźnie, jednak serwisowi udało się naprawić samochód przed podjazdami wyścigowymi.

Przygotowanie samochodów do podjazdów wyścigowych było prawdziwą loterią oponową, na fragmentach przesychającej trasy pojawił się niewielki deszcz.. Zawodnicy serwisowani wybrali tzw. media (opony pośrednie), Kluza pojechał na gładkim slicku. Pierwszy podjazd wyścigowy znów wygrał Łukaszczyk, drugi dojechał Kluza, trzeci był Dubai. Drugi podjazd, już na suchej nawierzchni nie zmienił sytuacji w czołówce. W klasyfikacji generalnej zawodów wygrał Szymon Łukaszczyk, Fausto Bormolini nie zdołał nadrobić straty z pierwszego, deszczowego podjazdu i został sklasyfikowany na drugim miejscu, trzeci okazał się Waldemar Kluza,, wyprzedzając Dubai’a zaledwie o 1,364 s.

Zawody ukończyło 63 kierowców.

Wyniki 4. Rundy GSMP:

1. Szymon Łukaszczyk 3:52,232
2. Waldemar Kluza 3:58,195
3. Dubai 3:59,559
4. Daniel Stawiarski 4:00,548
5. Igor Drotar 4:09,542

Wyniki w Grupach i Klasach:

Gr. 1 Szymon Łukaszczyk (Mitsubishi Lancer EVO 5 AMS) Klasa 2a Daniel Stawiarski (Mitsubishi Lancer EVO IX), 2b Daniel Wójtowicz(Porsche 944 t PRS), 3a Igor Drotar (Skoda Fabia R5), 3b Sebastian Stec (Ford Fiesta Proto), 4a Tomas Ondrej (Mitsubishi Lancer EVO IX), 4b Damian Wirszewski (BMW 318 is), 5a Konrad Bela ( Mitsubishi Lancer EVO X), 5b Maciej Serafin (Renault Clio), 10a Jacek Madziara (Subaru Impreza), 10b Janusz Jania (Honda Integra), 12 a Tomasz Morawiec (Fiat 126p).

1 Marcel Benik (SVK BMW 2002 Ti), C 3 Marian Czapka (Porsche 928), C 4 Grzegorz Baran (Peugeot 205), C 5 Milos Zmeskal (CZE, Ralt 032)

Następny, finałowy wyścig Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski odbędą się już za dwa tygodnie w Korczynie k. Krosna. 17. Wyścig Górski Prządki będzie także rundami Mistrzostw Słowacji.

Zmieniony ze względu na COVID 19 kalendarz GSMP 2020, oprócz rozegranego w połowie sierpnia 23 Grand Prix Sopot – Gdynia i TODOS Cena Slovenska obejmuje jeszcze 17 Wyścig Górski Prządki (18-20.09) zaplanowany wcześniej Wyścig Górski Jankov Vrsok (SVK, 25 – 27.09) został właśnie odwołany.
(org.)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Back to top button