CIEKAWOSTKIRÓŻNOŚCI

14. Targi TRAKO w Gdańsku. Pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy

Premiera lokomotywy wodorowej. Prawie 23 tysiące uczestników z 39 krajów i ponad 500 wystawców z całego świata

W piątek, w Gdańsku zakończyły się 14. Międzynarodowe Targi Kolejowych TRAKO 2021.

Premiera pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej, wyprodukowanej przez bydgoską PESĘ była hitem inaugurującego dnia 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021. Nie była to jedyna premiera podczas najważniejszych w tym roku targów branży kolejowej w Europie.

Pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy Coradia iLint firmy Alstom (fot MTG/AMBEREXPO)

Coradia iLint to pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy, który podczas TRAKO zaprezentowała firma Alstom. Pociąg jest wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Jest cichy, porusza się znacznie płynniej niż jednostki spalinowe. Co najważniejsze jest w pełni bezemisyjny – emituje jedynie parę wodną i wodę. Pociąg wodorowy Coradia iLint jest przeznaczony specjalnie do użytku na niezelektryfikowanych trasach – w Unii Europejskiej jest to prawie połowa (46%) linii kolejowych.

Pierwszy na świecie pociąg wodorowy został zaprojektowany i zbudowany w zakładach Alstom w Salzgitter w Niemczech, a niewyposażone wagony są produkowane w chorzowskiej fabryce koncernu. Jego konstrukcja bazuje na sprawdzonym pociągu spalinowym rodziny Coradia Lint. Zastąpienie trakcji spalinowej technologią ogniw paliwowych umożliwia całkowicie czystą eksploatację pociągu z osiągami dorównującymi spalinowym zespołom trakcyjnym Coradia Lint. Oznacza to taką samą prędkość maksymalną wynoszącą 140 km/h oraz porównywalne przyspieszenie i skuteczność hamowania. Podobnie jak pojemność pasażerską do 300 pasażerów i zasięg do 1000 kilometrów na jednym tankowaniu, jak już wykazano podczas codziennej eksploatacji.

Lokomotywa SM42 6Dn jest pojazdem 4-osiowym z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zeroemisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg – jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy.

Co ciekawe, pojazd został również wyposażony w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe lokomotywą w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód /antykolizyjny/.

Coradia iLint wykorzystuje istniejącą infrastrukturę bez konieczności inwestowania w jej elektryfikację. Jest to istotne dla linii o mniej intensywnym ruchu. Zapewnia czystą i zrównoważoną obsługę linii kolejowych przy jednoczesnym zachowaniu wysokich osiągów. Ma to ogromne znaczenie dla środowiska – zastąpienie jednego spalinowego pociągu regionalnego pociągiem wodorowym zapewni taki sam efekt, jak wycofanie z ruchu na rok 400 samochodów.

„Wodorową” nowością będzie też lokomotywa manewrowa z ogniwami wodorowymi od bydgoskiej PESY. Będzie to jednostka powstała na bazie SM42 i będzie to pierwszy taki pojazd wyprodukowany w Polsce.

Siemens Mobility pokaże na torach ekspozycyjnych znaną już polskim przewoźnikom wielosystemową lokomotywę Vectron – najnowocześniejszą lokomotywę w Europie z homologacją na 20 krajów. Będzie to pierwszy pojazd w barwach nowego klienta – Lotos Kolej.

PKP Intercity zaprezentowało pierwsze z nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które w najbliższych miesiącach zaczną zasilać flotę przewoźnika – nowy skład Flirt3, wyprodukowany przez firmę Stadler i zmodernizowany ED74. Uczestnicy targów mogli zapoznać się także z różnymi typami wagonów. Są to dwie nowości: wagon pasażerski 175A-10, pierwszy z puli 81 nowych pojazdów produkowanych w Poznaniu przez FPS H. Cegielski oraz wagon wojskowy dla Sił Zbrojnych RP. PKP Intercity przedstawi również wielofunkcyjny wagon COMBO o podwyższonym standardzie oraz wagon restauracyjny typu 406A-40. Ekspozycję uzupełniła najnowocześniejsza w Polsce lokomotywa elektryczna Eu160 Griffin, jedna z 30, którą dla przewoźnika wyprodukowała firma NEWAG.

Lokomotywa wodorowa SM42-6Dn (fot MTG/AMBEREXPO)

Pozostałe informacje

Największy kontrakt na lokomotywy wielosystemowe w Polsce. Europejska premiera jednostki PESA 654 dla czeskiego przewoźnika. Prezentacja pociągu Coradia iLint, pierwszego na świecie pociągu wodorowego sprawdzonego w ruchu komercyjnym i nowoczesnej lokomotywy elektrycznej Traxx DC3, to tylko część atrakcji drugiego dnia trwających w Gdańsku, 14.Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021. W środę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podsumowało wartą ponad miliard złotych inwestycję z udziałem środków unijnych CEF „Łącząc Europę”. Efektem tej inwestycji jest poprawa skomunikowania portu Gdańsk z siecią kolejową. Oznacza to również lepszą jakość i komfort prezentacji na torach ekspozycyjnych, które wykorzystywane są podczas Targów TRAKO.

Ostatni dzień odbywających się w AMBEREXPO należał do pracodawców i ich potencjalnych pracowników. Dzień Edukacji i Kariery zorganizowany został po raz trzeci i z każdą edycją cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Do tegorocznej edycji zarejestrowało się 1300 osób, przede wszystkim uczniów szkół średnich i studentów. Mieli oni możliwość bezpośrednich rozmów, zasięgnięcia informacji od firm uczestniczących w targach. Podczas całego dnia można było wziąć udział w prelekcjach i warsztatach dedykowanych osobom poszukującym pracy w branży.

Ok. 700 osób zdecydowało się obejrzeć ekspozycję zewnętrzną Targów TRAKO. W nowej przestrzeni torów wystawienniczych przy AMBEREXPO podziwiać można było tabor kolejowy, w tym premiery TRAKO 2021. Dla najmłodszych dużym przeżyciem było rozstrzygnięcie konkursu plastycznego oraz aukcja prac w ramach akcji charytatywnej TRAKO – DZIECIOM

„Targi TRAKO to największe w tym roku wydarzenie branży transportowej w Europie i to było widać w Gdańsku. Liczba wystawców i liczba odwiedzających Targi robiły duże wrażenie. Tak duże zainteresowanie wydarzeniem wynika z pewnością z obecnych trendów – mody na kolej, która jest najlepszym, bo najbezpieczniejszym, najbardziej ekologicznym i odpornym na kryzysy środkiem transportu. Dziś z koleją kojarzy się jeszcze jedno słowo – rozwój. Przez cały czas trwania TRAKO towarzyszyło ono licznym premierom taboru, debatom i konferencjom” – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. oraz przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei (UIC).

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button