TECHNOLOGIE

Trwa budowa podwodnego tunelu w Świnoujściu. Z wyspy Uznam na Wolin w cztery minuty

Zachodniopomorskie

W styczniu na budowie tunelu pod Świną prace koncentrowały się na wykończeniu obiektów kubaturowych, między innymi budynku Stacji Trafo TK2.

Świnoujście to jedyne miasto w Polsce, które jest położone aż na 44 wyspach. Dwie największe z nich zamieszkane to Uznam i Wolin.

W tej chwili jedynym połączeniem pomiędzy nimi, a poprzez wyspę Wolin także Uznamu z resztą Polski są dwie przeprawy promowe. Konieczność korzystania z promów to ogromna niedogodność nie tylko dla mieszkańców, ale i turystów oraz przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Długie kolejki oczekiwania na przeprawę, zwłaszcza w sezonie letnim, działają odstraszająco i negatywnie wpływają na wizerunek miasta. W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co z kolei zagraża jego bezpieczeństwu.

Budowa stałego połączenia – tunelu docelowo rozwiąże te problemy.

Budowa tunelu w Świnoujściu. Z wyspy na wyspę w cztery minuty

Około dwóch minut powinno zająć przejechanie 1484 metrów podwodnego tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Kolejne dwie – przejazd drogami dojazdowymi.

Ponad 91% prac przy budowie podwodnego tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin zostało już wykonane. W mieście oprócz tunelu powstaje także nowy układ drogowy, a ruch pojazdów wspomagany będzie przez inteligentny system zarządzania.

Na wyspie Wolin, wokół stacji Trafo TK2 powstaje mała architektura, między innymi ogrodzenie budynku. W komorze odbiorczej trwają prace przy konstrukcjach wewnętrznych, a dokładniej prace wykończeniowe. Podobna sytuacja ma miejsce w budynku Stacji Trafo TK2. Na rampie kontynuowany jest montaż konstrukcji pod elewację na ścianach szczelinowych oraz sam montaż elewacji z paneli aluminiowych. Na poszczególnych odcinkach odbywają się roboty drogowe, a plac budowy jest porządkowany.

W tunelu drążonym uszczelniana jest konstrukcja wyjść ewakuacyjnych EE1 oraz EE2. Ściany oraz prefabrykaty także są uszczelniane, a obudowa dodatkowo czyszczona.

Roboty wykończeniowe czy instalacyjne to również główne zajęcie po stronie wyspy Uznam, gdzie prace koncentrują się w pomieszczeniach technicznych, ewakuacyjnych czy w budynku Biura Centrum Obsługi oraz Stacji Trafo. W części centralnej stropu górnego wykonano izolację, a także zasypkę. Na rampie i w tunelu montowana jest instalacja hydrantowa i obudowa ścian szczelinowych.

Zapraszamy do obejrzenia filmu z przejścia tunelem pod Świną od strony wyspy Uznam, na wyspę Wolin.

W tunelu znajdzie się 25 hydrantów – 20 w tunelu drążonym TBM, 1 w komorze startowej, 1 w komorze odbiorczej i 3 na rampach. Hydranty w tunelu rozmieszczone będą co 75 metrów (od 0+654 do 2+435 km), naprzemiennie, po obu stronach tunelu. W obu chodnikach technicznych pod jezdnią powstają specjalne rurociągi doprowadzające wodę. Rurociągi połączą się w komorze na wyspie Uznam i komorze na wyspie Wolin, tworząc pierścień umożliwiający przepływ wody z obu kierunków.

Pożegnanie „Wyspiarki”, mrożenie gruntu i budowa dróg, czyli najważniejsze wydarzenia na budowie tunelu w 2022 roku

W styczniu 2023 roku minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy komory startowej dla maszyny, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. W tym czasie na budowie trwała między innymi budowa dróg, ramp dojazdowych do tunelu, konstrukcji wewnętrznych, jak również wyjść ewakuacyjnych przy zastosowaniu metody mrożenia gruntu.

Marzec 2022, czyli bye bye „Wyspiarko”

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrążyła tunel pod Świną i połączyła wyspy Uznam i Wolin, wiosną 2022 roku została zdemontowana i wróciła do Chin. Wyspiarka była w stanie wydrążyć w ciągu minuty maksymalnie 6 centymetrów tunelu, jednocześnie układając betonowe pierścienie obudowy i usuwając urobek.

– Z uwagą śledziliśmy kolejne etapy budowy tunelu: instalację maszyny TBM, proces drążenia, następnie mrożenie gruntu i wiele innych skomplikowanych procesów, które krok po kroku, dzień po dniu zbliżały nas do celu – wykonania stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – I możemy już być pewni, że wkrótce przejedziemy na wyspę Uznam bez oczekiwania na prom. To jeszcze tylko kilka miesięcy cierpliwości. To nic w odniesieniu do tego, ile lat czekaliśmy na gotowy tunel. Dzień otwarcia na pewno będziemy świętować razem z mieszkańcami Świnoujścia i naszymi gośćmi, na który już dziś wszystkich zapraszam.

Tunel drogowy pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce. Wraz z drogami dojazdowymi będzie miał prawie 3,2 kilometra długości, a sam odcinek wydrążony przez maszynę TBM wynosi dokładnie 1483,8 metrów.

Konstrukcja dla jezdni

Dla jezdni w tunelu trzeba było przygotować konstrukcję pod nią, czyli zmontować i scalić prefabrykaty.

– Produkcja prefabrykatów to wieloetapowy proces – od czyszczenia form, montażu akcesoriów i ułożenia betonu – mówi Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz. – Przygotowane wcześniej kosze zbrojeniowe były wkładane do form przy pomocy suwnicy, a potem zalewane betonem. Dalej, w trakcie dojrzewania betonu, prefabrykaty zostały poddane obróbce cieplnej. Rozformowane, gotowe do transportu elementy były układane na placach składowych.

W tunelu prefabrykaty zostały połączone konstrukcyjnie przy pomocy śrub, a później uszczelnione specjalnym sznurem zapewniającym właściwe warunki ochrony przeciwpożarowej.

– To był udany rok na budowie tunelu pod Świną. W zeszłym miesiącu oba brzegi zostały połączone płytą drogową, więc można powiedzieć, że jesteśmy o krok od celu, jakim jest oddanie tunelu do użytku mieszkańców Świnoujścia. Już za kilka miesięcy tą trasą poruszać się będą nie tylko samochody Wykonawcy, pracujące na budowie. Zanim to nastąpi, muszą jednak zakończyć się niezbędne prace wykończeniowe czy instalacyjne nie tylko w tunelu, ale też w pomieszczeniach służących do obsługi całej inwestycji. Jesteśmy dobrej myśli, że Wykonawca zakończy sukcesem zadanie w połowie 2023 roku – mówi Barbara Michalska, Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście.

Teraz powstanie jezdnia

Jak przebiega budowa jezdni w tunelu? Wykonana została izolacja, trwają też prace przy dylatacjach. W komorze startowej i odbiorczej wykonywane są kapy i chodniki, niedługo rozpoczną się prace przy izolacji i układanie warstw bitumicznych. Poza tunelem większość prac drogowych jest już wykonana. Do zrobienia pozostała między innymi nawierzchnia bitumiczna ścieżek pieszo-rowerowych po stronie wyspy Wolin, elementy brukowe i oznakowanie. Obecnie większość prac odbywa się jednak w tunelu, ze względu na harmonogram, jak i na warunki pogodowe. Zgodnie z planem Wykonawcy, nawierzchnia asfaltowa w tunelu będzie wykonywana w marcu tego roku i potrwa około 30 dni.

Wyjścia ewakuacyjne prawie gotowe

W 2022 roku najważniejsza była jednak budowa dwóch wyjść ewakuacyjnych, które powstały przy zastosowaniu metody mrożenia. Aby je wykonać, trzeba było przebić się przez obudowę tunelu, co umożliwiło zamrożenie gruntu. Zasada działania zamrażania polega na ciągłym przenoszeniu ciepła z gruntu do atmosfery. W wyniku tego grunt ulega ochłodzeniu, a woda wypełniająca pory zostaje zamrożona, tworząc warstwę lodu. Zamrożony grunt zamienia się w wodoszczelną bryłę. Aktualnie przy budowie wyjść ewakuacyjnych pozostały roboty wykończeniowe – stolarka oraz ślusarka i roboty instalacyjne.

Powstający pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości.
(http://tunel-swinoujscie.pl)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button