Policjanci ze Świecia wyjaśniają okoliczności zdarzenia drogowego, do jakiego doszło na przejeździe kolejowym w Warlubiu (pow. świecki).
71-letni kierowca autobusu poniósł śmierć na miejscu.
3.02.22 r. około 6:15 doszło do tragicznego w skutkach wypadku. Ze wstępnych ustaleń pracujących na miejscu zdarzenia policjantów ruchu drogowego wynika, że w miejscowości Warlubie, na przejeździe kolejowym wyposażonym w półrogatki i sygnalizację świetlną, pośpieszny pociąg osobowy relacji Gdynia – Wrocław uderzył w autobus.
Na miejscu śmierć poniósł 71-letni kierowca pojazdu. 46-letnia pasażerka, chwilę przed zdarzeniem, zdążyła wysiąść i oddalić się na bezpieczną odległość. Zarówno kobieta, jak i podróżujące pociągiem osoby nie odniosły obrażeń. 23-letni maszynista pociągu był trzeźwy. Prowadzone w tej sprawie śledztwo, pod nadzorem prokuratury, wyjaśni okoliczności i przyczyny wypadku.
Bezpieczny przejazd kolejowy – czy znasz zasady?
Przejazdy kolejowe to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc na drodze. Nadjeżdżający pociąg nie ma fizycznej możliwości zahamowania. Cała odpowiedzialność za bezpieczne pokonanie przejazdu kolejowego spoczywa więc na kierowcy. Co zrobić, gdy nasz samochód utknie między rogatkami? Do kogo się zgłosić, jeśli widzimy zepsutą sygnalizację na przejeździe?
Zdarzenia drogowe na przejazdach kolejowo-drogowych nie są częste, jednakże zazwyczaj ich skutki często są tragiczne. Pojazdy, nawet ciężarowe, nie mają szans z wielotonowym pociągiem. Przez wzgląd na jego masę i czas potrzebny do zatrzymania to on ma pierwszeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Kierujący pojazdami zawsze powinni się rozejrzeć się, czy droga jest wolna i czy można bezpiecznie przez tory przejechać. Dotyczy to zarówno tych strzeżonych przejazdów, jak i tych niestrzeżonych. Zdarza się, że rogatki mogą być uszkodzone. Należy wtedy zachować szczególną ostrożność. Nigdy przez taki przejazd nie przejeżdżamy „na pamięć”.
Co roku w Polsce na przejazdach kolejowo-drogowych dochodzi do około 200 wypadków i kolizji. Zapamiętaj 7 zasad ratujących życie:
- Żółta naklejka PLK – naklejka jest umieszczona na tylnej części krzyża św. Andrzeja lub na napędzie rogatkowym. Na każdej z nich znajduje się indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu. W przypadku unieruchomienia pojazdu na torach, kierowca dzwoni na numer alarmowy 112, zgłasza zagrożenie i podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu. Operator 112 dzwoni do ekspozytury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ekspozytura wydaje polecenie wstrzymania ruchu lub ograniczenia prędkości pociągów.
- Sygnalizator z migającymi światłami zakazuje wjazdu na przejazd! Zaczekaj, aż zgaśnie czerwone światło sygnalizatora. Otwierające się rogatki mogą ponownie się zamknąć, gdy kolejny pociąg najedzie na czujnik.
- Nie wjeżdżaj na przejazd, jeśli nie możesz kontynuować jazdy!
- Wyłam rogatkę w przypadku utknięcia na przejeździe.
- Poczekaj, aż pociąg odjedzie na bezpieczną odległość! Zaczekaj, abyś mógł sprawdzić, czy po innym torze nie nadjeżdża kolejny pociąg.
- Zawsze pamiętaj o obowiązku zachowania szczególnej ostrożności! Pociąg ma zawsze pierwszeństwo.
- Przed każdym przejazdem, nawet tym z rogatkami, należy zwolnić lub zatrzymać się i upewnić, że nie nadjeżdża pociąg!
Bezpieczeństwo nasze, naszych pasażerów i innych uczestników ruchu jest najważniejsze o wiele bardziej, niż uszkodzony pojazd czy szlaban. Dlatego przed przejazdem kolejowym zawsze zachowajmy szczególną ostrożność i nie ufajmy całkowicie sygnalizacji, a także rogatkom – bezwzględnie upewnijmy się, czy nie nadjeżdża pociąg.
(KWP)