Sejm zajął się poselską ustawą partii PiS zwaną lex Czarnek 2.0.
Minister Czernek zapewne nie czytał weta prezydenta. Obecna ustawa jest prawie taka sama, który zawetował Duda.
W uzasadnieniu weta do poprzedniego projektu prezydent napisał: „Rolą kuratora nie jest zastępowanie rodziców w procesie wychowawczym ich dzieci. Ograniczenie samodzielności samorządów w prowadzeniu szkół może naruszać zasadę decentralizacji władzy publicznej”.
To kuratorzy – nominaci PiS m.in. zdecydują o zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych przez organizacje pozarządowe. Utrudnią też przechodzenie uczniów na edukację domową.
To kuratorzy będą decydować o zatrudnianiu i odwoływaniu dyrektorów szkół.
Sejm i zmiany w szkołach
Sejm przyjął Lex Czarnek. Ustawa zaakceptowana do dalszego procedowania przez parlament, tak samo jak ta zawetowana w marcu tego roku przez prezydenta RP, odbiera uczniom/uczennicom, rodzicom oraz nauczycielom/nauczycielkom autonomię dotyczącą tego, jak wychowywać w szkole. To ta sama ustawa.
Nowa wersja zawiera tylko więcej ograniczeń dla swobody i autonomii w szkole. Było źle, jest gorzej.
Prezydent w uzasadnieniu weta pisał, że w sprawie procedowania zmian w oświacie, konieczne są uzgodnienia i konsultacje, angażujące środowiska, dla których szkoła jest ważna.
Nowa/stara wersja lexczarnek nie była poprzedzona żadnymi uzgodnieniami. Procedowana była jako projekt poselski, nie uwzględniała więc żadnej możliwości demokratycznej debaty. W sumie nie ma się co dziwić – lexczarnek jest pomysłem na zarządzanie szkołą centralnie, partyjnie, bez szanowania odmienności. Tak samo więc procedowano projekt.
Mamy więc dzień świstaka – zmiany zaproponowane przez ministra Czarnka w zeszłym roku, które nie spotkały się z aprobatą prezydenta, przedstawiane są po raz kolejny, jako nowe, z nadzieją, że nikt nie będzie pamiętał, co zostało powiedziane i zdecydowane.
Czekamy na to, jak o ustawie wypowie się Senat. Potem oczywiście – prezydent, który dość szczegółowo uzasadnił swoje weto. Duda powiedział już o ustawie wszystko. Skoro sens i treść ustawy się nie zmieniły, aktualne pozostają argumenty, aby ją po raz kolejny odrzucić.
Duda vs Lex Czarnek
Przypomnijmy, że w marcu 2022 roku prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę Lex Czarnek 1.0. Projekt #LexCzarnek 2.0 powiela kwestionowaną przez prezydenta zasadę nadrzędności decyzji kuratora nad decyzją rodziców i tym samym stoi w zasadniczej sprzeczności z projektem prezydenckim „Rodzice decydują”.
Projekt teraz trafi do Senatu, który ma 30 dni na procedowanie, wniesienie poprawek, przyjęcie lub odrzucenie projektu. Następnie projekt – jeśli Senat zawetuje – wróci do Sejmu i posłowie będą mogli odrzucić weto senackie. Dopiero wtedy projekt trafi na biurko prezydenta i w terminie 21 dni rozstrzygną się losy rodziców i dzieci. Prezydent już odrzucił raz ten projekt. Jeśli teraz miałby zmienić decyzję, to musiałaby przyznać, że popełnił błąd w marcu
Rolą kuratora nie jest zastępowanie rodziców w ich procesie wychowawczym! Lex Czarnek narusza prawa rodziców.
O tym, co prezydent Andrzej Duda myślał na temat projektu Lex Czarnek w marcu 2022 i dlaczego go zawetował, można przeczytać w uzasadnieniu do weta prezydenckiego. Zaś nowy projekt Lex Czarnek 2.0 utrzymuje kwestionowaną przez prezydenta zasadę, że to nie rodzice, ale kurator będzie decydować o tym, w jakich zajęciach dodatkowych może uczestniczyć dziecko, zastrzeżenia prezydenta nie tracą ani trochę na aktualności.
Czy Przemysław Czarnek postanowił zadrwić z prezydenta? 4 listopada okazało się, że tak!
List otwarty Nauczycieli Roku ws. Lex Czarnek 2.0
„Szanowni Posłowie i Senatorowie,
Szanowne Posłanki i Senatorki!
Nauczyciel musi być człowiekiem wolnym! Musi mieć swoją godność człowieczą, ale także przez państwo dane mu warunki do tego, by go szanowano…
Te słowa, przekazane nauczycielom i nauczycielkom przez nestorkę zawodu nauczycielskiego oraz bojowniczkę o wolną Polskę Wandę Traczyk-Stawską podczas 20. już Gali Konkursu Nauczyciel Roku na Zamku Królewskim w Warszawie skłaniają nas, by zabrać głos w sprawie trafiającego właśnie pod obrady Sejmu i Senatu RP poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw.
Jako Nauczyciele Roku wybierani od 20 lat, jako ci, którym leży na sercu dobro polskiego ucznia i polskiej szkoły (ponad podziałami, za to w imię rzetelnej edukacji, w imię wolnej szkoły, w imię dobrostanu nauczycieli, dzieci i młodzieży), wyrażamy ogromne zaniepokojenie tym projektem nowelizacji.
Zgłoszony poselski projekt ustawy stanowi zagrożenie dla funkcjonowania publicznej edukacji opartej na kulturze dialogu, relacjach interpersonalnych i poszanowaniu różnych punktów widzenia.
Poniżej przedstawiamy tylko kilka z nich:
zmarginalizowanie roli dyrektorów, nauczycieli i rodziców w szkołach (większa kontrola i decyzyjność po stronie kuratorów);
utrudnienie i zminimalizowanie działalności organizacji pozarządowych w szkołach, bo o tym, jakie organizację będą mogły współpracować ze szkołą, będzie decydować kurator, a nie uczniowie, nauczyciele i rodzice;
pozorne zwiększenie roli rad rodziców, a w rzeczywistości wydłużenie procedur; ostatecznie i tak kurator będzie mógł zanegować jakąkolwiek decyzję rodziców;
praktycznie całkowite wykluczenie nauczycieli z procesu decydowania o zajęciach prowadzonych przez organizacje społeczne; ustawa nie przewiduje inicjowania działań przez nauczycieli, którzy najlepiej mogą rozpoznać potrzeby edukacyjne uczniów;
ograniczenie możliwości realizacji edukacji domowej; wprowadzane zapisy ograniczają wielu dzieciom kontynuowanie nauki w dotychczasowej formie.
Edukacja to nasza wspólna sprawa.
Twórzmy szkołę, w której podstawą są relacje, podmiotowość i wzajemne zaufanie wszystkich stron tworzących szkolne społeczności.
Prosimy Państwa Posłów, Posłanki, Senatorów i Senatorki o wzięcie pod uwagę naszych wątpliwości i apelujemy o odrzucenie zmian wprowadzanych przez poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe.”
A wystarczyło żeby POwaleni KOlaboranci pojawili się na pierwszym posiedzeniu komisji i zagłosowali przeciwko dalszemu procedowaniu, zabrakło jednego lub dwóch głosów przeciw przy n>3 nieobecności tych szmat. Rzygam.