RECENZJE

Reykholt, odkryj w sobie ogrodnika w islandzkim ogrodniczym raju [RECENZJA]

Reykholt - gra planszowa

Reykholt – propozycja od wydawnictwa Portal Games, w której przenosimy się do krainy lodu i ognia, czyli pięknej Islandii.

Dokładniej do Reykholt, niewielkiego miejsca położonego w zachodniej części wyspy. Miejsce to słynie z niezwykle żyznej ziemi i przepysznych pomidorów. Jedna ze szklarni, a dokładnie szklarnia Friðheimar od 2011 roku oferuje swoim gościom potrawy zrobione z własnych upraw, stając się tym samym pierwszorzędną restauracją działającą w tej okolicy. Najprawdopodobniej to właśnie ona zainspirowała Uwe Rosenberga do stworzenia tej gry. Gracz wciela się w niej w rolę ogrodnika. Sieje warzywa w szklarniach, korzysta z kart usług i realizuje zamówienia głodnych turystów. Ze względu na dużą ogrodniczą konkurencję trzeba działać szybko i umiejętnie. Sezon turystyczny jest krótki, a turyści z każdym stołem coraz bardziej wymagający. W islandzkim spokojnym miejscu rozgrywa się prawdziwa rywalizacja, o to aby być najlepszym z ogrodników siejących w okolicy.

Reykholt – gra planszowa (fot. Klaudia Rakowska)

Gra jest naprawdę pięknie wydana, już samo pudełko zwraca uwagę. Klimatyczna grafika szklarni nasuwa pytanie “Co kryje się w środku?”. Po jego otwarciu nie ma mowy o rozczarowaniu.

Dobrej jakości drewniane pionki i znaczniki towarów w kształcie warzyw, karty, plansze oraz skrzynki do samodzielnego złożenia. Całość naprawdę robi wrażenie. Główna plansza jest dwustronna (dla 1-2 i 3-4 graczy). Jest czytelna, tekst i grafikę bez trudu można zrozumieć już po pierwszym przeczytaniu. Świetnym akcentem są kafelki rundy. Każdy z nich wygląda jak strona książki, odliczająca ilość rozegranych rund. Pionki w kształcie butelek to Menedżerowie, a płaskie “dyski” to Pracownicy. Jeśli chodzi o pionki pracowników mam do nich kilka uwag: pierwsza z nich dotyczy samodzielnego naklejenia na nie naklejek. Moim zdaniem lepszym rozwiązaniem byłyby nadruki postaci lub oryginalnie naklejone naklejki z wizerunkami ogrodników. Największym minusem tych pionów jest powtarzalność wizerunków pracowników. Fakt, w jednym kolorze nie ma takich samych twarzy, ale już kolejny gracz ma te same co przeciwnik, tylko kolor ubrania jest konsekwentny z pionkiem (są jedynie 4 osoby, ubrane w różne kolory odpowiadające kolorze danego gracza). Szkoda jeszcze tylko, że kolor ubrania różowych pracowników, jest bardziej fioletowy niż różowy, ale to tylko szczegół. Kończąc temat pionków, przejdę do kart z wielkim, tajemniczym znakiem STOP, po obu stronach zapakowanej talii kart. Widnieje na nich dodatkowy napis: “Uwaga! Nie otwierać. Otwórz jedynie wtedy, gdy masz za sobą kilka partii podstawowej wersji gry”. Karty te przenoszą nas w tryb przygody. Talia składa się z 5 kart Scenariusza, 12 kart Wydarzeń oraz 16 dodatkowych kart Usług. Wszystkie karty są bardzo dobrej jakości, obrazki na nich w klimacie gry, które jeszcze bardziej wciągają w krainę Reykholt.

Niewielkim minusem jest organizacja pudełka, w którym brakuje kilku dodatkowych przegródek i woreczków. Grę rozkładałoby się szybciej, a wnętrze pudełka byłoby bardziej uporządkowane. Plusem są szczegóły, które przez niektórych mogą nie zostać zauważone, a mówię w tym przypadku o skrzyniach na warzywa, które dzięki dodatkowym wcięciom można układać jedna na drugiej (dzięki czemu mamy odzwierciedlenie prawdziwych skrzyń na warzywa).

Reykholt – gra planszowa (fot. Klaudia Rakowska)

Instrukcja jest czytelna, zasady gry są złożone, ale da się je ogarnąć po kilku chwilach spędzonych na ich analizowaniu. Dzięki podanym przykładom rozgrywek znacznie łatwiej ogarnąć ich ogół. Instrukcja omawia kluczowe zagadnienia gry, aby lepiej i szybciej dowiedzieć się terminów używanych podczas rozgrywek.

Jeśli chodzi o rozgrywkę. W każdej rundzie podejmujesz działania, wykorzystując swoich pracowników i zbierając plony, aby przenieść swojego menedżera o jak największą ilość stołów. Chodzi o uprawę jak największej ilości warzyw, aby móc “obsłużyć” jak największą ilość stołów, a co za tym idzie, przesunąć swojego menedżera jak najdalej na planszy. Gra w wariantach 1-4 graczy jest idealnie skonstruowana. Dzięki płytce zakrywającej w każdym trybie szanse są takie same i rozgrywka tak samo emocjonująca. Gdybym miała zdecydować w ile osób gra jest najlepsza, nie byłabym w stanie tego zrobić. Tryb solo i przygody, także nie pozwala nam się nudzić. Byłam mocno sceptycznie nastawiona do gry w pojedynkę. Zazwyczaj wyglądają one tak, że zasady są jak przy 2 graczach, ale zamiennie gra się za przeciwnika. Tutaj rzeczywiście gra się dwoma kolorami pionków ale gracz, gra sam, jako jeden gracz, a nie z „urojonym przyjacielem”. Sama instrukcja opisująca tryb solo jest napisana nieco mniej zrozumiałe, ale jak już się załapie o co chodzi to gra nie stanowi najmniejszych problemów.

Gra jest świetna! Złożona z wielu elementów, zdecydowanie warta swojej ceny. Pod względem wizualnym cieszy oko, a pod względem złożoności cieszy umysł. Gra jest oparta na lekkim pozytywnym stresie, aby współgracze nie zabrali Ci pola, na którym chcesz umieścić swojego pracownika. Reykholt składa się z wielu elementów, które są wysokiej jakości. Jest fantastycznie wydana i zdecydowanie warta poświęconego czasu na kolejne rozgrywki. Grę bardzo polecam wszystkim miłośnikom planszówek, jak i tym którzy dopiero wchodzą w ten świat.

Wydawnictwo: Portal Games

Ilość graczy: 1-4

Czas rozgrywki: 30-60 minut

Wiek: 12+

Autor: Uwe Rosenberg

Ogólna ocena: 9/10

Zawartość pudełka:

    • dwustronna plansza gry (jedna strona dla 1-2 graczy, druga dla 3 i 4 graczy)

    • kafelek zakrywający

    • 4 pionki Menedżerów

    • 12 pionków Pracowników

    • 1 arkusz naklejek

    • 5 skrzynek na Towary

    • 160 drewnianych znaczników Towarów

    • 40 kafelków Towarów

    • 8 kafelków Rundy

    • 1 karta Pierwszego Gracza

    • 4 karty Gracza

    • 23 karty Szklarni

    • 36 kart Usług

    • 34 karty Trybu Przygody

Zasady gry (zasady opisane dla rozgrywki dla 2-4 graczy):

Rozgrywka trwa 7 rund. Każda runda dzieli się na 4 fazy (zwane czasami), które rozpatrywane są w następującej kolejności: Czas Pracy, Czas Zbiorów, Czas Zwiedzania, Czas Powrotu.

      1. Czas Pracy:

Każdy gracz po kolei (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) umieszcza po jednym swoim Pracowniku na polu akcji (na środku planszy, na którym wybiera akcję) — natychmiast ją wykonując. Faza ta kończy się, gdy ostatni z graczy umieści swojego ostatniego Pracownika na planszy.

Uwaga! Pracownika możesz umieścić jedynie na polu, niezajętym przez innego gracza oraz tylko wtedy gdy możesz wykonać co najmniej jedną akcję na nim zawartą. Nie możesz dobrowolnie zrezygnować z wykonania akcji, jeśli jesteś w stanie taką akcję wykonać.

2. Czas Zbiorów:

W trakcie tej fazy, każdy gracz zabiera po jednym warzywie z każdej swojej szklarni (w której jest chociaż jedno warzywo).

Uwaga! Jeżeli w wyniku działania pewnych Kart Usług szklarnia jest wypełniona różnymi Towarami, to sam decydujesz co zbierasz.

3. Czas Zwiedzania:

W trakcie Czasu Zwiedzania zmienia się kolejność wykonywania ruchów przez graczy. Jako pierwszy swój pionek przesuwa gracz, który znajduje się najdalej na Torze Zwiedzania (później ten za nim itd). Podczas swojej tury możesz przesunąć swojego Menedżera o taką ilość stołów o jaką pozwalają Ci Twoje warzywne zbiory.

Uwaga! Nie zapominaj o bonusie. Raz na każdą turę, podczas Czasu Zwiedzania gdy zabraknie Ci warzyw na przejście do następnego stołu, pobierz taką ich ilość jaka jest wymagana na tym stole. Przykład: Kolejny stół wymaga od Ciebie 4 marchewek, ale ich nie masz – weź 4 marchewki ze skrzynki z marchewkami. Jest to rozwiązanie na “przeskoczenie” danego stołu. Pamiętaj, że możesz z tego skorzystać tylko raz na turę.

4. Czas powrotu:

Wszyscy gracze zabierają swoich Pracowników z planszy. Pierwszy gracz odrzuca leżący na wierzchu Kafelek Rundy i przekazuje kartę Pierwszego Gracza graczowi siedzącemu po lewej stronie.

Cel:

Nakarm jak najwięcej Turystów. Wygrywa gracz, którego Menedżer znajduje się najdalej na Torze Zwiedzania.

Reykholt – gra planszowa (fot. Klaudia Rakowska)

Plusy:

      1. Mechanika;

      2. Estetyka;

      3. Jakość wykonania;

      4. Regrywalność;

      5. Klimat;

      6. Super rozwiązanie z kafelkiem zakrywającym, dzięki czemu gra jest tak samo emocjonująca dla każdej ilości graczy na jaką jest przeznaczona. (1-4).

      7. Mechanizm pokazujący, która to runda. Dzięki czemu nie ma szans na pomyłkę.

      8. Tryb solo. Rzadko kiedy gra w pojedynkę może być tak miła. Jest pozbawiona większej adrenaliny, ale wymaga myślenia aby prawidłowo rozstawić pracowników na planszy.

      9. Dodatkowy tryb: Tryb Przygody, który urozmaica kolejne rozgrywki o scenariusze i karty dodatkowe.

Minusy:

      1. Samodzielne naklejanie naklejek na pionki pracowników oraz ich powtarzalność.

      2. Niewystarczająco dobrze zorganizowane pudełko — brak podstawowych przegródek ułatwiających szybkie rozkładanie gry.

(Klaudia Rakowska)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button