MOTOSPORT

Rajd Maroka. Eryk Goczał prowadzi po pierwszym etapie w klasie T3. Krzysztof Hołowczyc walczy

Rajdy terenowe. Rallye du Maroc

E Rally Team na prowadzeniu po pierwszym etapie Rajdu Maroka.

  • Eryk Goczał i Oriol Mena wygrali 1. etap Rajdu Maroka 2023 w klasie T3
  • Zawodnicy w sobotę mieli do pokonania 311 kilometrów odcinka specjalnego na trasie z Agadiru do Zakury

W sobotę, 14 października, rozegrano pierwszy etap Rallye du Maroc – finałowej rundy Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych 2023. Prowadził on z Agadiru w kierunku Zakury, gdzie zlokalizowana jest baza rajdu oraz biwak. Zawodnicy mieli do pokonania 397 kilometrów dojazdówki oraz 311 kilometrów zróżnicowanego odcinka specjalnego. Tam czekały na nich kamienie, wydmy, odcinki bardzo szybkie, jak i techniczne oraz kręte.

Z najlepszym wynikiem w klasie T3 etap ukończyli Eryk Goczał i Oriol Mena. Załoga E Rally Team potwierdziła, że zwycięstwo wczoraj na krótkim, 19-kilometrowym prologu, nie było przypadkowe. Eryk i Oriol pokonali m.in. Mitcha Guthrie, Austina Jonesa oraz Setha Quintero – zawodników Red Bulla, który w Maroku walczą między sobą o tytuł mistrza świata. To pokazuje, że załogę Goczał / Mena należy już teraz rozpatrywać jako jedną z najszybszych, o ile nie najszybszą w kategorii T3 na świecie.

Na 5. miejscu etap zakończyli Marek Goczał i Maciej Marton. Oni zanotowali stratę czasową wynikającą z konieczności wymiany koła już na pierwszych kilometrach etapu, natomiast później prezentowali świetne tempo. Nieco większą stratę czasową ze względu na problemy techniczne z samochodem zanotowali Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk. Oni dużą część próby przejechali wyłącznie z napędem na przód.

Dzisiaj mieliśmy ponad 300 kilometrów dojazdówki i ponad 300 kilometrów odcinka specjalnego. Było tam dosłownie wszystko. Najpierw trasa pełna kamieni, później wydmy – szybkie, ciasne, kręte, czasami ucięte. Na samym końcu były bardzo długie proste, gdzie samochód co chwilę odrywał się czterema kołami od podłoża. Wymagający, ale dla nas dobry odcinek. To jest świetne przygotowanie do Rajdu Dakar – powiedział Eryk Goczał, zwycięzca pierwszego etapu rajdu w klasie T3.

To był bardzo ładny i ciekawy etap – taki typowo marokański. Już na samym początku jechaliśmy przez szczyt, skoczyliśmy… i niestety na lądowaniu trafiliśmy na duży i ostry kamień.
Na wymianie koła straciliśmy od razu kilka minut. Później jechaliśmy w kurzu i wyprzedzaliśmy wiele załóg. To też strata czasu, ale takie są rajdy. Bardzo mi się podobała ta trasa. Wciąż nie mogę się nadziwić temu, jak doskonałe są nasze nowe samochody.  Coś wspaniałego
– podsumował Marek Goczał.

To był dla nas pechowy etap. Mieliśmy awarię dyferencjału, niestety hamulce też nie działały tak, jak powinny. Przebiliśmy też oponę, ale to się zdarza. Najważniejsze jest to, że jesteśmy na mecie. Jadąc tylko z przednim napędem mieliśmy problemy na wydmach. Szymon musiał upuszczać powietrze z kół, żebyśmy w ogóle je przejechali. Natomiast jednocześnie etap był naprawdę ładny – kwintesencja Rajdu Maroka, było tam wszystko. Jutro walczymy dalej! – podkreślił Michał Goczał.

W T1 Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel (Toyota Gazoo Racing) byli najszybsi na pierwszym etapie.

Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja (MINI JCW Rally Plus) byli na 15. pozycji.

Krzysztof Hołowczyc:

„Za nami pierwszy etap, 311 kilometrów oesowych. Było naprawdę ciężko, ponieważ tuż przed startem okazało się, że mamy problem ze wspomaganiem kierownicy, po prostu przestawało działać, kierownica się zacinała. Cały odcinek przejechałem z zacinającym się układem wspomagania. Kilkukrotnie wypadaliśmy z drogi bo po prostu nie mogłem skręcić. Było trochę groźnie. Mam spuchnięte i obolałe ręce, na szczęście masaż trochę pomógł. Serwis już uporał się z usterką i jutro ciśniemy.”

O prologu:

„Zaczęliśmy Rallye du Maroc – za nami prolog i mogę powiedzieć, że to był kawał szoferskiej przygody. Walczyliśmy z różnymi rzeczami, z prędkością i dużą ilością dziur, które były naprawdę duże. Staraliśmy się utrzymać piaskowy tor, żeby osiągnąć maksymalną prędkość. W pewnym momencie, pod koniec odcinka zaczęło pojawiać się dużo kurzu. Okazało się, że zaczęliśmy doganiać Naniego Romę. Niestety, albo w tej stawce „stety”, w prologu zajęliśmy piąte miejsce. Powinniśmy się z tego cieszyć, bo mogliśmy wybrać miejsce startowe do jutrzejszego odcinka. Wybraliśmy siódme miejsce, żeby Ci, którzy będą przed nami wybierali drogę, bo w Maroko nawigacja ma znaczenie i mamy świadomość, że nie będzie prosto.”

Magdalena Zając i Jacek Czachor (Toyota Hilux) są na 26. miejscu.

W Rally2 Konrad Dąbrowski (KTM 450 Rally Factory Replica) był trzeci.

W niedzielę, 15 października, rozegrany zostanie drugi etap Rajdu Maroka. Zawodnicy wyruszą na pętlę o długości 388 kilometrów na południowy zachód od Zakury. Długość odcinka specjalnego wynosiła będzie 288 kilometrów.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button