ŁÓDŹ

Łódzkie. Pierwszy ring dróg dużych prędkości w Polsce otwarty

Województwo łódzkie

Ostatni 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S14 – pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim a Emilią – został otwarty.

To oznacza, że domknięty został ring tras wysokich prędkości wokół aglomeracji łódzkiej. Ruch na nowym odcinku od dziś odbywa się bez żadnych ograniczeń. W otwarciu na węźle Zgierz Zachód uczestniczyli dziś m.in. ministrowie rządu oraz Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.

Oddany do użytkowania odcinek drogi ekspresowej S14: węzeł Aleksandrów Łódzki (S14/DK71) – węzeł Emilia (S14/A2/DK91) ma dwie jezdnie o nawierzchni bitumicznej o długości blisko 16 km. Zdecydowanie poprawił bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców Aleksandrowa Łódzkiego i Zgierza, bo wyprowadził z obu miast ruch tranzytowy, zarówno osobowy, jak i ciężki.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi, nowy odcinek jest uzupełnieniem oddanego w czerwcu ubiegłego roku ponad 12-kilometrowego odcinka S14 pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki. Domyka także ring wokół aglomeracji łódzkiej, umożliwiając sprawną, szybką i bezpieczną komunikację jej mieszkańcom z każdą częścią kraju, ale także radykalnie usprawnia ruch tranzytowy w ścisłym centrum kraju. Ma to szczególne znaczenie w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń na drodze. Pozwala bowiem bez problemu wybrać alternatywną trasę przejazdu.

– To dobra wiadomość dla Łodzi, dla regionu łódzkiego, ale także dla całej Polski – mówił Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego. – Obwodnica pierwszego, dużego miasta w kraju została dokończona. To oczywiście olbrzymie ułatwienie dla mieszkańców regionu, ale także dla komunikacji ogólnopolskiej, z uwagi na centralne położenie Łodzi.

– Idea, by Łódź była miastem otoczonym ringiem jest bardzo stara, ale decyzja w tej sprawie zapadła za pierwszych rządów Prawa i Sprawiedliwości w latach 2005 – 2007. W efekcie Łódź jest jedynym miastem na wschód od Berlina, które taki ring posiada – mówił Zbigniew Rau, minister spraw zagranicznych.

– To jest droga, której miało nie być. To droga, którą nasi poprzednicy z uporem maniaka wykreślali z planów inwestycyjnych. Ona nigdy nie była na poważnie brana pod uwagę w zadaniach państwa. Po wyborach zapowiedzieliśmy, że zrealizujemy tę inwestycję. Nie tylko udało się to zapowiedzieć, ale też znaleźć finansowanie i zrealizować. Z punktu widzenia tranzytu wokół Łodzi zrobiono już wszystko – mówił Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii.

S14 – pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim a Emilią (fot. Piotr Wajman/UMWŁ)

– Rząd realizuje odważne plany inwestycyjne, dzięki czemu kolejne regiony Polski uzyskują nowe szanse rozwojowe – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

– Jestem przedstawicielem samorządu, dlatego w imieniu mieszkańców Łodzi, Zgierza, Aleksandrowa Łódzkiego i całego województwa dziękuję polskiemu rządowi za tę inwestycję – mówił marszałek Grzegorz Schreiber. – Dziś padła kolejna wspaniała deklaracja, bardzo ważna dla nas wszystkich, o tym, że węzeł Emilia będzie przebudowany, bo – nie ukrywajmy – on dziś nie spełnia do końca naszych oczekiwań. A skoro padła ta deklaracja, to możemy mieć pewność, że również ta inwestycja – niezwykle istotna dla województwa łódzkiego – zostanie zrealizowana.

W otwarciu ostatniego odcinka S14 wzięli także udział poseł Marek Matuszewski, wicewojewoda łódzki Marcin Buchali oraz radny Sejmiku Województwa Łódzkiego Zbigniew Linkowski.

Całkowity koszt budowy nowego odcinka S14 to nieco ponad 811 mln zł. Z kolei koszt budowy odcinka pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki wyniósł blisko 670 mln. Budowa obu odcinków drogi ekspresowej S14 była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna kwota dofinansowania, to ponad 903,6 mln zł.

Kalendarium budowy S14

  • 14 lipca 2012 roku – oddanie do ruchu pierwszego odcinka drogi ekspresowej S14 (węzeł Dobroń – Łódź) o dł. 9,6 km 
  • 8 sierpnia 2014 roku – oddany został do użytku odcinka między węzłami Róża i Dobroń – o długości 3,3 km (powstał w ramach budowy drogi ekspresowej S8). 
  • 25 czerwca 2022 roku – oddanie do użytku odcinka pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki – o dł. 12,2 km. 
  • 7 lipca 2023 roku – oddanie do użytku odcinka pomiędzy węzła Aleksandrów Łódzki i Emilia – o dł. 16 km. 

Na początku lipca br. GDDKiA w Łodzi ogłosiła dwa przetargi, pierwszy na budowę łącznika od węzła Aleksandrów Łódzki do ulicy Szczecińskiej w Łodzi. To bardzo istotny element infrastruktury, a jego realizacja będzie możliwa dzięki Programowi Inwestycji opiewającemu na 55 mln zł, który został podpisany przez ministra infrastruktury 23 lutego 2023 r.

Drugie postępowanie dotyczy opracowania wstępnej dokumentacji na rozbudowę węzła Emilia, czyli docelowego połączenia autostrady A2, drogi ekspresowej S14 i drogi krajowej 91. 30 maja 2023 minister infrastruktury dał zielone światło dla inwestycji, podpisując Program Inwestycji o wartości ponad 422 mln zł. Takie rozwiązanie otworzy nowe możliwości przenoszenia ruchu samochodowego na kierunku północ-południe na wysokości Łodzi, a tym samym usprawni połączenie autostrady A2 z drogą ekspresową S8.

Ring wokół aglomeracji łódzkiej łącznie liczy ok. 112 km. Jego północną część o długości niespełna 20 km stanowi autostrada A2. Wschodnia część, liczy nieco ponad 30 km, to autostrada A1. Południowy fragment to droga ekspresowa S8 na długości ponad 21 km, zaś zachodnią część ringu stanowi droga ekspresowa S14. W tym przypadku długość wynosi blisko 41 km.
(GDDKiA Łódź)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button