GOSPODARKAPOLSKA

Kolej w Polsce otwarta na UE. 90 nowoczesnych wagonów PKP Intercity

Kolej w Polsce bardziej konkurencyjna

14 stycznia 2020 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, który dostosowuje przepisy krajowe do prawa unijnego w zakresie przewozów kolejowych.

Nowelizacja przewiduje, że polski rynek usług kolejowego transportu pasażerskiego zostanie otwarty dla przewoźników kolejowych z innych państw Unii Europejskiej, dzięki temu stanie się bardziej konkurencyjny.

Większa niezależność i bezstronność zarządcy infrastruktury kolejowej

Dzięki nowym przepisom ograniczona będzie możliwość wywierania wpływu na zarządcę infrastruktury przez przewoźników kolejowych lub podmioty sprawujące nad nimi kontrolę. Zakazane będzie łączenie określonych funkcji lub zajmowanie stanowisk jednocześnie u zarządcy infrastruktury kolejowej i przewoźnika kolejowego. Ograniczona zostanie ponadto możliwość zlecania zadań zarządcy infrastruktury innym podmiotom

Przejrzyste przepływy finansowe i rozliczenia

W nowelizacji zaproponowano m.in.: zakaz wzajemnego udzielania pożyczek pomiędzy zarządcą infrastruktury a przewoźnikiem, a także obowiązek prowadzenia przez zarządcę szczegółowej dokumentacji dotyczącej współpracy handlowej i powiązań kapitałowych z innymi podmiotami wchodzącymi w skład tego przedsiębiorstwa.

Efektywność i transparentność udostępniania infrastruktury

Nowelizacja wprowadza możliwość prowadzenia negocjacji w zakresie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz obowiązek współpracy i informowania innych zarządców infrastruktury, jeśli wystąpią zakłócenia, które mogą mieć wpływ na ruch transgraniczny. W projekcie zaproponowano tez zmiany w zakresie monitorowania punktualności oraz rekompensat należnych z tytułu opóźnienia pociągu.

Większe uprawnienia UTK

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego będzie m.in. uprawniony do żądania od zarządcy informacji o braku zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej. UTK będzie sprawować nadzór nad negocjacjami, których przedmiotem są opłaty za dostęp do infrastruktury oraz nad zawieraniem i wykonywaniem umowy dotyczącej współpracy zarządcy infrastruktury i przewoźnika.

Nowoczesny wagon PKP Intercity – przedział (fot. PKP)

90 nowoczesnych wagonów PKP Intercity

Spółka PKP Intercity odebrała ostatnie z 90 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizowała Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu H. Cegielski. Poznański producent taboru zrealizował warty blisko 410 mln zł kontrakt pięć miesięcy przed czasem. Z unowocześnionych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce.

– Udana współpraca PKP Intercity z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych jest modelowym przykładem projektu, na którym korzystają wszyscy – obydwie spółki, sektor kolejowy, rynek pracy, a na końcu pasażerowie. Miliardy złotych, które przewoźnik inwestuje w nowoczesny tabor, już mają, a będą mieć jeszcze większy wpływ na dalszy wzrost popularności kolei w Polsce. Bezustannie dążymy do tego, aby kolej była bezpieczna, komfortowa i przewidywalna. Realizowane przez nas obecnie gigantyczne inwestycje w linie kolejowe, dworce i tabor już przynoszą spodziewane efekty – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 Unowocześnione wagony to pojazdy przedziałowe klasy 2., wyposażone w wygodne fotele, z klimatyzacją, gniazdkami, elektronicznym systemem informacji pasażerskiej oraz z toaletami z zamkniętym obiegiem. Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego Internetu. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewnia zabudowa nowoczesnych wózków.
– Dążymy do najwyższej jakości świadczonych usług. Nowoczesna flota, w którą konsekwentnie inwestujemy, istotnie wpływa na to, że z naszych usług korzysta coraz więcej osób. Zmodernizowane, komfortowe wagony, które odebraliśmy od H. Cegielski Fabryki Pojazdów Szynowych, wzmacniają nasz park taborowy – stwierdził prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk.

Docelowo zmodernizowane wagony będą obsługiwać połączenia na trasach:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok,
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok,
  • Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście,
  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.,
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.

Obecnie włączane są do pociągów:

  • IC Bolko relacji Szczecin – Lublin – Szczecin,
  • IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
  • IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
  • IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk,
  • IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
  • IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
  • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wlkp. – Warszawa,
  • IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław,
  • IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
  • IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
  • IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin,
  • IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław,
  • IC Korfanty relacji Wrocław – Katowice – Wrocław,
  • IC Pomorzanin relacji Gdynia – Wrocław – Gdynia,
  • IC Starzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa.

Od 27 stycznia 2020 r. zmodernizowane wagony będą włączane także do składu IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa.
(MI)

Tagi
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

avatar
Back to top button
Close