Flight100 udowadnia, że zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) jest bezpiecznym, zastępczym zamiennikiem paliwa do silników odrzutowych na bazie paliw kopalnych i jedynym średnioterminowym realnym rozwiązaniem pozwalającym na dekarbonizację lotnictwa długodystansowego.
- Jest to pierwszy na świecie lot w 100% SAF wykonany przez komercyjną linię lotniczą przez Atlantyk, obsługiwany Boeingiem 787 z silnikami Rolls-Royce Trent 1000
Historyczny lot Virgin Atlantic na w 100% zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF) wystartował 28 listopada z londyńskiego Heathrow do JFK w Nowym Jorku. Co stanowi kulminację roku radykalnej współpracy, mającej na celu zademonstrowanie możliwości SAF jako bezpiecznego, natychmiastowego zamiennika paliw kopalnych paliwo do silników odrzutowych, kompatybilne z dzisiejszymi silnikami, płatowcami i infrastrukturą paliwową.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2023/11/VirginAtlantic-Flight100-Heathrow-15_Original-Image_m42892.jpg)
Pasażerski odrzutowiec Virgin Atlantic był napędzany w stu procentach zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Inaczej biopaliwem, odnawialnym paliwem.
Wytworzono go z zużytego oleju i odpadów z produkcji kukurydzy.
Zanieczyszczeń jest o 70 procent mniej niż w normalnych rejsach. Ekolodzy twierdzą, że jest to jednak paliwo i nie jest to „zielone latanie”. Po spaleniu tych tłuszczy do powietrza przedostaje się ogromna ilość dwutlenku węgla.
Do 2050 roku Wielka Brytania chce zostać lotniczo zeroemisyjna.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2023/11/VirginAtlantic-Flight100-Heathrow-24_Original-Image_m42869.jpg)
SAF ma do odegrania znaczącą rolę w dekarbonizacji lotnictwa długodystansowego i na drodze do Net Zero 2050. Paliwo wytwarzane z produktów odpadowych zapewnia nawet 70% oszczędności w emisji CO2 w całym cyklu życia, a jednocześnie działa jak tradycyjne paliwo do silników odrzutowych, które zastępuje.
Podczas gdy inne technologie, takie jak elektryczne i wodorowe, zostaną dopiero za kilkadziesiąt lat, SAF można stosować już teraz. Obecnie SAF stanowi mniej niż 0,1% światowego wolumenu paliwa do silników odrzutowych, a standardy paliwowe dopuszczają jedynie 50% mieszanki SAF w komercyjnych silnikach odrzutowych. Flight100 udowodni, że wyzwanie, jakim jest zwiększenie skali produkcji, wiąże się z polityką i inwestycjami, a przemysł i rząd muszą działać szybko, aby stworzyć dobrze prosperujący brytyjski przemysł SAF.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2023/11/SAFFlightEngineTestEdit_03_Original-Image_m42834.jpg)
Oprócz udowodnienia możliwości SAF, Flight100 oceni w jaki sposób jego zastosowanie wpływa na emisję gazów innych niż węglowe podczas lotu. Badania poprawią naukowe zrozumienie wpływu SAF na smugi kondensacyjne i cząstki stałe oraz pomogą we wdrażaniu prognoz smug kondensacyjnych w procesie planowania lotu. Dane i badania zostaną udostępnione przemysłowi, a Virgin Atlantic będzie w dalszym ciągu angażować się w prace nad smugami kondensacyjnymi za pośrednictwem grupy zadaniowej RMI ds. wpływu klimatu.
SAF zastosowany w Flight100 to unikalna podwójna mieszanka; 88% HEFA (hydroprzetworzone estry i kwasy tłuszczowe) i 12% SAK (syntetyczna aromatyczna nafta). HEFA wytwarza się z tłuszczów odpadowych, podczas gdy SAK wytwarza się z cukrów roślinnych, a pozostała część białek roślinnych, oleju i włókien przechodzi dalej do łańcucha pokarmowego. SAK jest potrzebny w mieszankach w 100% SAF, aby nadać paliwu aromaty wymagane do funkcjonowania silnika. Aby osiągnąć Net Zero 2050, należy wykorzystać niezbędne innowacje i inwestycje we wszystkich dostępnych surowcach i technologiach, aby zmaksymalizować wolumeny SAF, a także kontynuować badania i rozwój niezbędne do wprowadzenia na rynek nowych samolotów o zerowej emisji.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2023/11/Boeing-787_02_Original-Image_m42847.png)
Virgin Atlantic stara się znaleźć bardziej zrównoważone sposoby latania, podejmując działania na każdym etapie podróży. Lot 100, obsługujący już jedną z najmłodszych i najbardziej oszczędnych pod względem zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla flot na niebie, opiera się na 15-letnim doświadczeniu linii lotniczej w zakresie wiodącej roli w rozwoju SAF na dużą skalę. Wspólnie przemysł i rząd muszą pójść dalej, aby stworzyć brytyjski przemysł SAF i osiągnąć docelowy poziom 10% SAF dla lotnictwa do 2030 r., wykorzystując znaczące korzyści społeczne i gospodarcze, jakie przyniesie – szacunkowy wkład wartości dodanej brutto w wysokości 1,8 miliarda funtów Wielkiej Brytanii i ponad 10 000 miejsc pracy.
Shai Weiss, dyrektor generalny Virgin Atlantic, powiedział: „Flight100 udowadnia, że zrównoważone paliwo lotnicze może być stosowane jako bezpieczny, natychmiastowy zamiennik paliwa do silników odrzutowych pochodzenia kopalnego i jest jedynym realnym rozwiązaniem pozwalającym na dekarbonizację lotnictwa długodystansowego. Dotarcie tutaj wymagało radykalnej współpracy i jesteśmy dumni, że osiągnęliśmy ten ważny kamień milowy, ale musimy działać dalej.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2023/11/SAFFlightEngineTestEdit_02_Original-Image_m42833.jpg)
„Po prostu nie ma wystarczającej ilości SAF i jasne jest, że aby osiągnąć produkcję na dużą skalę, potrzebujemy znacznie większych inwestycji. Stanie się tak jedynie wtedy, gdy zostaną wprowadzone mechanizmy pewności regulacyjnej i wsparcia cen, wspierane przez rząd. Flight100 udowadnia, że jeśli ci się uda, polecimy”.
Sir Richard Branson, założyciel Virgin Atlantic, powiedział: „Świat zawsze będzie zakładał, że czegoś nie da się zrobić, dopóki tego nie zrobisz. Duch innowacji wychodzi na zewnątrz i próbuje udowodnić, że możemy działać lepiej z korzyścią dla wszystkich.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2023/11/SAFFlightEngineTestEdit_04_Original-Image_m42836.jpg)
„Virgin Atlantic kwestionuje status quo i popycha przemysł lotniczy, a od 1984 r. nigdy nie radził sobie lepiej. Minęło prawie 40 lat i ten pionierski duch nadal jest bijącym sercem Virgin Atlantic, przesuwając granice w stosunku do samolotów i floty z włókna węglowego przejście na paliwa zrównoważone.
„Nie mógłbym być bardziej dumny, że mogę znaleźć się dziś na pokładzie Flight100 wraz z zespołami Virgin Atlantic i naszymi partnerami, którzy wspólnie pracowali nad wyznaczeniem trasy lotu w celu dekarbonizacji lotnictwa długodystansowego”.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2023/11/SAFFlightEngineTestEdit_02_Original-Image_m42837.jpg)
Sheila Remes, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju w Boeingu, powiedziała: „W 2008 roku Virgin Atlantic i Boeing wykonały pierwszy komercyjny lot testowy SAF samolotem 747, a dziś dokonamy kolejnego znaczącego kamienia milowego, korzystając z samolotu 787 Dreamliner. Ten lot to kluczowy krok w stronę naszego zobowiązania do dostarczenia do 2030 r. samolotów w 100% zgodnych z SAF. Pracując nad osiągnięciem przez branżę lotnictwa cywilnego celu zerowej netto, dzisiejsza historyczna podróż podkreśla, co możemy wspólnie osiągnąć”.
Simon Burr, dyrektor grupy ds. inżynierii, technologii i bezpieczeństwa w firmie Rolls-Royce plc, powiedział: „Jesteśmy niezwykle dumni, że nasze silniki Trent 1000 napędzają dziś pierwszy w historii lot szerokokadłubowy przez Atlantyk wykorzystujący w 100% zrównoważone paliwo lotnicze. Firma Rolls-Royce zakończyła niedawno testy zgodności 100% SAF ze wszystkimi produkowanymi przez nas cywilnymi silnikami lotniczymi, co stanowi kolejny dowód na to, że nie ma barier technologicznych silników dla stosowania 100% SAF. Lot stanowi kamień milowy dla całej branży lotniczej na drodze do zerowej emisji dwutlenku węgla netto”.