LOTNICZE NEWSY

Historyczny lot. Samolot Virgin Atlantic napędzany odnawialnym paliwem SAF. Dreamliner polecił z Londynu do Nowego Jorku

Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF)

Flight100 udowadnia, że zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) jest bezpiecznym, zastępczym zamiennikiem paliwa do silników odrzutowych na bazie paliw kopalnych i jedynym średnioterminowym realnym rozwiązaniem pozwalającym na dekarbonizację lotnictwa długodystansowego.

  • Jest to pierwszy na świecie lot w 100% SAF wykonany przez komercyjną linię lotniczą przez Atlantyk, obsługiwany Boeingiem 787 z silnikami Rolls-Royce Trent 1000

Historyczny lot Virgin Atlantic na w 100% zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF) wystartował 28 listopada z londyńskiego Heathrow do JFK w Nowym Jorku. Co stanowi kulminację roku radykalnej współpracy, mającej na celu zademonstrowanie możliwości SAF jako bezpiecznego, natychmiastowego zamiennika paliw kopalnych paliwo do silników odrzutowych, kompatybilne z dzisiejszymi silnikami, płatowcami i infrastrukturą paliwową.

Boeing Dreamliner 787 (fot. Virgin Atlantic)

Pasażerski odrzutowiec Virgin Atlantic był napędzany w stu procentach zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Inaczej biopaliwem, odnawialnym paliwem.

Wytworzono go z zużytego oleju i odpadów z produkcji kukurydzy.

Zanieczyszczeń jest o 70 procent mniej niż w normalnych rejsach. Ekolodzy twierdzą, że jest to jednak paliwo i nie jest to „zielone latanie”. Po spaleniu tych tłuszczy do powietrza przedostaje się ogromna ilość dwutlenku węgla.

Do 2050 roku Wielka Brytania chce zostać lotniczo zeroemisyjna.

Boeing Dreamliner 787. Załoga (fot. Virgin Atlantic)

SAF ma do odegrania znaczącą rolę w dekarbonizacji lotnictwa długodystansowego i na drodze do Net Zero 2050. Paliwo wytwarzane z produktów odpadowych zapewnia nawet 70% oszczędności w emisji CO2 w całym cyklu życia, a jednocześnie działa jak tradycyjne paliwo do silników odrzutowych, które zastępuje.

Podczas gdy inne technologie, takie jak elektryczne i wodorowe, zostaną dopiero za kilkadziesiąt lat, SAF można stosować już teraz. Obecnie SAF stanowi mniej niż 0,1% światowego wolumenu paliwa do silników odrzutowych, a standardy paliwowe dopuszczają jedynie 50% mieszanki SAF w komercyjnych silnikach odrzutowych. Flight100 udowodni, że wyzwanie, jakim jest zwiększenie skali produkcji, wiąże się z polityką i inwestycjami, a przemysł i rząd muszą działać szybko, aby stworzyć dobrze prosperujący brytyjski przemysł SAF.

Virgin Atlantic SAF (fot. Lucy Ray/PA Wire)

Oprócz udowodnienia możliwości SAF, Flight100 oceni w jaki sposób jego zastosowanie wpływa na emisję gazów innych niż węglowe podczas lotu. Badania poprawią naukowe zrozumienie wpływu SAF na smugi kondensacyjne i cząstki stałe oraz pomogą we wdrażaniu prognoz smug kondensacyjnych w procesie planowania lotu. Dane i badania zostaną udostępnione przemysłowi, a Virgin Atlantic będzie w dalszym ciągu angażować się w prace nad smugami kondensacyjnymi za pośrednictwem grupy zadaniowej RMI ds. wpływu klimatu.

SAF zastosowany w Flight100 to unikalna podwójna mieszanka; 88% HEFA (hydroprzetworzone estry i kwasy tłuszczowe) i 12% SAK (syntetyczna aromatyczna nafta). HEFA wytwarza się z tłuszczów odpadowych, podczas gdy SAK wytwarza się z cukrów roślinnych, a pozostała część białek roślinnych, oleju i włókien przechodzi dalej do łańcucha pokarmowego. SAK jest potrzebny w mieszankach w 100% SAF, aby nadać paliwu aromaty wymagane do funkcjonowania silnika. Aby osiągnąć Net Zero 2050, należy wykorzystać niezbędne innowacje i inwestycje we wszystkich dostępnych surowcach i technologiach, aby zmaksymalizować wolumeny SAF, a także kontynuować badania i rozwój niezbędne do wprowadzenia na rynek nowych samolotów o zerowej emisji.

Boeing Dreamliner. Start lotu 787 LAX (fot. Virgin Atlantic)

Virgin Atlantic stara się znaleźć bardziej zrównoważone sposoby latania, podejmując działania na każdym etapie podróży. Lot 100, obsługujący już jedną z najmłodszych i najbardziej oszczędnych pod względem zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla flot na niebie, opiera się na 15-letnim doświadczeniu linii lotniczej w zakresie wiodącej roli w rozwoju SAF na dużą skalę. Wspólnie przemysł i rząd muszą pójść dalej, aby stworzyć brytyjski przemysł SAF i osiągnąć docelowy poziom 10% SAF dla lotnictwa do 2030 r., wykorzystując znaczące korzyści społeczne i gospodarcze, jakie przyniesie – szacunkowy wkład wartości dodanej brutto w wysokości 1,8 miliarda funtów Wielkiej Brytanii i ponad 10 000 miejsc pracy.

Shai Weiss, dyrektor generalny Virgin Atlantic, powiedział: „Flight100 udowadnia, że zrównoważone paliwo lotnicze może być stosowane jako bezpieczny, natychmiastowy zamiennik paliwa do silników odrzutowych pochodzenia kopalnego i jest jedynym realnym rozwiązaniem pozwalającym na dekarbonizację lotnictwa długodystansowego. Dotarcie tutaj wymagało radykalnej współpracy i jesteśmy dumni, że osiągnęliśmy ten ważny kamień milowy, ale musimy działać dalej.

Virgin Atlantic SAF (fot. Lucy Ray/PA Wire)

„Po prostu nie ma wystarczającej ilości SAF i jasne jest, że aby osiągnąć produkcję na dużą skalę, potrzebujemy znacznie większych inwestycji. Stanie się tak jedynie wtedy, gdy zostaną wprowadzone mechanizmy pewności regulacyjnej i wsparcia cen, wspierane przez rząd. Flight100 udowadnia, że jeśli ci się uda, polecimy”.

Sir Richard Branson, założyciel Virgin Atlantic, powiedział: „Świat zawsze będzie zakładał, że czegoś nie da się zrobić, dopóki tego nie zrobisz. Duch innowacji wychodzi na zewnątrz i próbuje udowodnić, że możemy działać lepiej z korzyścią dla wszystkich.

Virgin Atlantic SAF (fot. Lucy Ray/PA Wire)

„Virgin Atlantic kwestionuje status quo i popycha przemysł lotniczy, a od 1984 r. nigdy nie radził sobie lepiej. Minęło prawie 40 lat i ten pionierski duch nadal jest bijącym sercem Virgin Atlantic, przesuwając granice w stosunku do samolotów i floty z włókna węglowego przejście na paliwa zrównoważone.

„Nie mógłbym być bardziej dumny, że mogę znaleźć się dziś na pokładzie Flight100 wraz z zespołami Virgin Atlantic i naszymi partnerami, którzy wspólnie pracowali nad wyznaczeniem trasy lotu w celu dekarbonizacji lotnictwa długodystansowego”.

Virgin Atlantic SAF (fot. Lucy Ray/PA Wire)

Sheila Remes, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju w Boeingu, powiedziała: „W 2008 roku Virgin Atlantic i Boeing wykonały pierwszy komercyjny lot testowy SAF samolotem 747, a dziś dokonamy kolejnego znaczącego kamienia milowego, korzystając z samolotu 787 Dreamliner. Ten lot to kluczowy krok w stronę naszego zobowiązania do dostarczenia do 2030 r. samolotów w 100% zgodnych z SAF. Pracując nad osiągnięciem przez branżę lotnictwa cywilnego celu zerowej netto, dzisiejsza historyczna podróż podkreśla, co możemy wspólnie osiągnąć”.

Simon Burr, dyrektor grupy ds. inżynierii, technologii i bezpieczeństwa w firmie Rolls-Royce plc, powiedział: „Jesteśmy niezwykle dumni, że nasze silniki Trent 1000 napędzają dziś pierwszy w historii lot szerokokadłubowy przez Atlantyk wykorzystujący w 100% zrównoważone paliwo lotnicze. Firma Rolls-Royce zakończyła niedawno testy zgodności 100% SAF ze wszystkimi produkowanymi przez nas cywilnymi silnikami lotniczymi, co stanowi kolejny dowód na to, że nie ma barier technologicznych silników dla stosowania 100% SAF. Lot stanowi kamień milowy dla całej branży lotniczej na drodze do zerowej emisji dwutlenku węgla netto”.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button