MOTOSPORT

Faworyci rajdu Dakar 2021. Ciekawostki

Rajd Dakar 2021

Faworyci rozpoczynającej się 43. edycji rajdu Dakar to najlepszy przed rokiem Carlos Sainz oraz zdobywcy pozostałych dwóch miejsc na podium Nasser Al-Attiyah i Stéphane Peterhansel.

Najważniejsze informacje o rozpoczynającej się rywalizacji motosportowej w Arabii Saudyjskiej.

Mapa 43. edycji rajdu Dakar (fot. dakar.com)
  • W dniach 3 – 15 stycznia 2021 roku trasa ze startem i metą w Dżuddzie będzie liczyła 7 646 km, w tym 4 767 km odcinków specjalnych.
    Wszystkie odcinki specjalne edycji 2021 będą całkowicie nowe, a ich trasa nie tak szybka i bardziej techniczna, niż w styczniu 2020.
  • Do rajdu zgłoszono 321 pojazdów. Obok 108 motocykli, 21 quadów, 124 samochodów i SSV oraz 42 ciężarówek, na starcie pojawi się 26 pojazdów w rywalizacji na regularność pod nazwą „Dakar Classic”, dla samochodów i ciężarówek zbudowanych przed rokiem 2000.
  • Dakar 2021 rozpocznie się 2 stycznia krótkim, 11-kilometrowym prologiem, który określi kolejność startu do pierwszego odcinka specjalnego dzień później. Wcześniej, większość pojazdów uczestników europejskich zostanie załadowana w dniach 1 – 3 grudnia w porcie w Marsylii na statek, który skieruje się na południe, w stronę Dżuddy.
  • X-Raid i Toyota to zespoły, które powinny rozegrać między sobą walkę o zwycięstwo, ale warto zwrócić uwagę na nowy projekt Bahrain Raid Xtreme (Sébastien Loeb i Nani Roma). Mathieu Serradori (Team SRT), Christian Lavieille (MD Rallye Sport) czy Khalid Al Qassimi (Abu Dhabi Racing) to czarne konie tegorocznego Dakaru.
  • W swoich trzech pierwszych startach w Dakarze (2006, 2007 i 2009) Carlos Sainz wygrał łącznie 15 etapów, ale nie udało mu się ukończyć rajdu wyżej, niż na 9. miejscu. Później jednak wygrał dwie edycje w Ameryce Południowej (2010 i 2018), a w zeszłym roku dał pokaz mistrzowskiej klasy.
  • Toyota także stawia na doświadczonych kierowców. Nasser Al-Attiyah, dawniej często rozbijający samochody, to teraz prawdziwa maszyna do wygrywania. Niedawne zwycięstwa Katarczyka w Rajdzie Andaluzji oraz w Baja Ha’il potwierdziły, że będzie liczył się w walce o swoje czwarte zwycięstwo. Będzie musiał jednak stawić czoła swoim kolegom z zespołu. Jeżdżący bardzo regularnie Giniel DeVilliers (17 startów w Dakarze, 13 razy w czołowej piątce, jedno zwycięstwo) i Yazeed Al-Rajhi z Arabii Saudyjskiej (czwarty w 2020) także mają potencjał, by wjechać modelem Hilux na najwyższy stopień podium.
  • Kuba Przygoński, był szósty w Dakarze 2014 na motocyklu, co jest do tej pory najlepszym polskim wynikiem w tej kategorii. W 2016 zadebiutował za kierownicą samochodu, zajmując 15. miejsce. W trzech kolejnych edycjach był kolejno siódmy, piąty i czwarty. Niestety, ubiegłoroczny Dakar był dla Kuby bardzo pechowy. Defekt skrzyni biegów w Mini już na pierwszym etapie pozbawił go szans na dobry wynik. W tym roku po przesiadce do Toyoty, liczymy znów na miejsce w czołówce załogi Kuba Przygoński / Timo Gottschalk.
  • Ostatnie edycje Dakaru stały pod znakiem rywalizacji Mini i Toyoty, ale konkurencja tych dwóch marek ma tym razem powody do optymizmu. Nowy zespół Bahrain Raid Xtreme ma potencjał, aby pokrzyżować plany duetu faworytów. Sébastien Loeb i Nani Roma podejmą walkę o zwycięstwo dla debiutującego z wielkimi ambicjami zespołu.
  • Najmłodszym motocyklistą, którego jazdę będziemy obserwować szczególnie uważnie, będzie Konrad Dąbrowski, syn Marka, jednego z polskich pionierów Dakaru (9. miejsce w 2003). Jego kolegą w polskim zespole Duust Rally Team będzie dakarowy debiutant Jacek Bartoszek. Największe szanse na wysokie miejsca będą mieli młodzi, ale już doświadczeni motocykliści – Maciek Giemza i Adam Tomiczek.
    (własne, PZM)
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Back to top button