RÓŻNOŚCI

9 na 10 dziewczynek w krajach rozwijających się nie ma dostępu do Internetu

Raport UNICEF

Najnowszy raport UNICEF nt. wykluczenia cyfrowego pokazuje, że w wielu krajach rozwijających się dziewczynki i młode kobiety mają poważnie utrudniony dostęp do narzędzi komunikacji internetowej i technologii cyfrowych.

9 na 10 z nich pozostaje offline, podczas gdy ich rówieśnicy dwukrotnie częściej mogą korzystać z sieci. Co więcej, w większości badanych państw rodziny są bardziej skłonne do udostępniania telefonów komórkowych z dostępem do Internetu chłopcom niż dziewczynkom.

Przygotowany przez UNICEF raport Bridging the Digital Divide: Challenges and an Urgent Call for Action for Equitable Digital Skills Development prezentuje skalę zależnego od płci cyfrowego wykluczenia dzieci i młodych ludzi (15-24 lata). W tym celu analizuje dane z lat 2015-2020, dotyczące skali dostępu i wykorzystania Internetu, posiadania telefonów komórkowych oraz cyfrowych umiejętności w 54 państwach rozwijających się. Pozyskane dane jasno wskazują, że dziewczynki i młode kobiety mają poważne trudności z dostępem do świata cyfrowej komunikacji.

– W wielu krajach zauważamy poważne ograniczenia w dostępie dziewczynek i młodych kobiet do zawodów wymagających wiedzy z zakresu technologii, inżynierii czy matematyki. Działania zmierzające do likwidacji luki w cyfrowych umiejętnościach między dziewczynkami i chłopcami oznaczają zatem więcej niż tylko wyrównanie poziomu dostępu do Internetu i najnowszych technologii komunikacyjnych. To przede wszystkim kwestia umożliwienia im korzystania ze zdobyczy nauki i pokazania, że mają pełne prawo zajmować się tymi zagadnieniami. Należy je aktywnie wspierać w dążeniu do tych celów – mówi Renata Bem, Dyrektor Generalna UNICEF Polska.

Dziewczynki – komputer (fot. UNICEF/Dejongh)

Raport UNICEF wskazuje, że samo zapewnienie dostępu do sieci nie oznacza od razu opanowania wystarczających umiejętności cyfrowych. W większości analizowanych państw odsetek młodych osób z dostępem do Internetu jest bowiem znacznie wyższy niż tych z umiejętnościami cyfrowymi. Także w tym zakresie to dziewczynki mają bardziej ograniczone możliwości skutecznego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych czy zawodowych. W 32 państwach, dziewczynki posiadają cyfrowe kompetencje o 35 proc. rzadziej niż chłopcy i dotyczy to także tak prostych czynności, jak kopiowanie i przenoszenie plików, wysyłanie e-maili czy przesyłanie dokumentów.

Należy zwrócić uwagę, że do takiej sytuacji przyczynia się więcej czynników niż tylko brak dostępu do Internetu. To także kwestia podejścia edukacyjnego i nastawienia poszczególnych społeczeństw i rodzin, które częściej zapewniają dostęp do telefonów chłopcom niż dziewczynkom. W 41 państwach spośród badanych, nawet w ramach poszczególnych gospodarstw domowych to chłopcy częściej mają możliwość pełnego wykorzystania Internetu i technologii cyfrowych.

Jak wskazują autorzy raportu, likwidacja cyfrowego wykluczenia wymaga równoprawnego podejścia do cyfrowej edukacji w szkołach i poza nimi oraz zapewnienia dziewczynkom i młodym kobietom poczucia bezpieczeństwa podczas korzystania z narzędzi internetowych. Niezbędne jest także wspieranie dostępu dziewczynek do cyfrowych narzędzi i platform elearningowych, grup wsparcia, stypendiów itp.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button