Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team osiągnął wymarzony wynik 1-2-3 na „domowych drogach” w Rajdzie Japonii, kończąc sezon sukcesów w wielkim stylu.
Elfyn Evans zwyciężył przed Sébastienem Ogierem i Kalle Rovanperä.
Zwycięstwo Evansa i pilota Scotta Martina jest trzecim w sezonie oraz dziewiątym z 13 tegorocznych rajdów TGR-WRT, które przypieczętowały tytuł producentów już w 11. rundzie w Chile. Zanim Rovanperä i Jonne Halttunen zapewnili sobie drugie zwycięstwo tytuły kierowców i pilotów w przedostatniej imprezie, Rajdzie Europy Środkowo-Wschodniej.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2023/11/Evans13JPN23cm483.jpg)
Była to druga wizyta WRC na technicznych i wymagających drogach asfaltowych w górach prefektur Aichi i Gifu wokół miasta Toyota. Ulewny deszcz znacznie zwiększył wyzwanie podczas pierwszego pełnego dnia etapów w piątek i to właśnie tam Evans zbudował podstawy swojego zwycięstwa.
Dwa zwycięstwa etapowe przy najbardziej ekstremalnie deszczowej pogodzie w piątkowy poranek pomogły mu uzyskać prawie minutę i 50 sekund przewagi nad kolegami z zespołu, gdy ich rywale mieli kłopoty. Sobota i niedziela przyniosły kolejne zmienne i śliskie warunki, ale Evans sprawnie poradził sobie z obydwoma dniami i przypieczętował zwycięstwo. W międzyczasie on i Martin zostali także wicemistrzami świata.
Ogier na starcie był bliski tempa Evansa, ale w piątkowe popołudnie stracił trochę pola po kontakcie z barierą, natomiast Rovanperä na początku trasy stawiał czoła najtrudniejszym warunkom. Po piątku różnica między nimi wynosiła niecałe 20 sekund, ale obaj zdecydowali się skupić na maksymalizacji wyniku zespołu, a nie na własnych pozycjach w trudnych warunkach.
Ogier i pilot Vincent Landais stracili 1:17,7 s, zdobywając czwarte podium w swoim częściowym sezonie po trzech zwycięstwach na początku roku, a Rovanperä tracił kolejne 28,8 s, zajmując ósme podium i 12. miejsce w pierwszej czwórce w swoim konsekwentnym sezonie, w którym zdobył już wcześniej tytuł.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2023/11/Rovanpera13JPN23cm480.jpg)
Kierowca programu TGR WRC Challenge Takamoto Katsuta ponownie zaimponował na swoich rodzimych drogach. Jego nadzieje na drugie z rzędu podium w Rajdzie Japonii rozwiały się po korkociągu i kontakcie w ekstremalnych warunkach piątkowego pierwszego etapu, w którym stracił ponad pięć minut, ale walczył z niesamowitą szybkością. Był najszybszym kierowcą przez resztę imprezy, wygrywając więcej etapów niż ktokolwiek inny. Na mecie wrócił na piąte miejsce, zaledwie 20 sekund od czwartego.
Wyniki Rajdu Japonii 2023:
1. Elfyn Evans/Scott Martin Toyota GR Yaris Rally1 3:32.08,8
2. Sebastien Ogier/Vincent Landais Toyota GR Yaris Rally1 +1,17,7
3. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen Toyota GR Yaris Rally1 +1.46,
4. Esapekka Lappi/Janne Ferm Hyundai i20 N Rally1 +2.50,3
6. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston Toyota GR Yaris Rally1 +3.10,3
5. Ott Tanak/Martin Jarveoja Ford Puma Rally1 +3.28,3
7. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen Skoda Fabia RS Rally2 +7.33,7 s [1 WRC2]
8. Nikołaj Griazin/Konstantin Aleksandrow Skoda Fabia RS Rally2 +8.49,6 [2 WRC2]
9. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak Skoda Fabia RS Rally2 +19.25,9 [3 WRC 2]
10.Hiroki Arai/Hiroki Tachikui Peugeot 208 Rally4 +22.22,7
…..
12. Daniel Chwist/Kamil Heller Skoda Fabia Rally2 evo +27.53,0 [5 WRC2]
Rajd Japonii ostatnią rundą Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC)
Rajd Japonii zakończył niezwykle udany dla Toyoty sezon w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). W dniach 16-19 listopada na asfaltowych odcinkach specjalnych zaprezentowały się aż cztery zwycięskie Toyoty GR Yaris Rally1 HYBRID.
TOYOTA GAZOO Racing, podobnie jak rok temu, pojawi się w Japonii z zapewnionym potrójnym mistrzowskim tytułem w WRC. Zespół zdobył siódme mistrzostwo świata producentów dla Toyoty już podczas wrześniowego Rajdu Chile. Z kolei Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen zdobyli drugi raz z rzędu tytuły Mistrzów Świata Kierowców i Pilotów podczas Rajdu Europy Centralnej pod koniec października.
“Dobiega końca kolejny niesamowity sezon dla naszego zespołu. Teraz, gdy ponownie zapewniliśmy sobie wszystkie trzy tytuły, priorytetowym celem jest zwycięstwo w Rajdzie Japonii, który jest dla nas jedną z dwóch domowych imprez. W zeszłym roku udało się Takamoto zdobyć podium przed jego kibicami, ale tym razem wszyscy jesteśmy mocno zmotywowani, by odnieść sukces. Nie musimy się już martwić o mistrzostwo, więc nasze wszystkie cztery załogi mogą w pełni atakować i celować w zwycięstwo” – mówił Jari-Matti Latvala, szef zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Podczas poprzedniej edycji rajdu faworytem do wygranej w rajdzie wśród kierowców Toyoty był Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina. Ostatecznie Brytyjczyk zajął piąte miejsce, co wystarczyło do zapewnienia mu wicemistrzowskiego tytułu na koniec sezonu.
![](https://kronika24.pl/wp-content/uploads/2023/11/Evans13JPN23cm507.jpg)
Rajd Japonii rozgrywany jest na wymagających asfaltowych drogach w górach prefektur Aichi i Gifu, w pobliżu miasta Nagoja. Większość odcinków specjalnych składa się z wąskich i bardzo technicznych partii w górskich lasach, na których ciągle zmienia się przyczepność.
“Rajd Japonii jest bardzo trudny. Choć to drugi z rzędu rajd na asfalcie, to drogi w Japonii bardzo różnią się od tych w Europie Środkowej. Bez możliwości organizacji testów przed rajdem, musimy dobrze trafić z ustawieniami samochodów” – dodaje Latvala.
Najdłuższy etap rajdu odbył się w piątek 17 listopada z dobrze znanymi trzema odcinkami specjalnymi o długości ponad 133 km. Odcinki zlokalizowane na północ od Toyota City zostały przejechane dwukrotnie, z wieczornym finałem etapu na Toyota Stadium.
W sobotę 18 listopada rywalizacja przeniosła się na południe, w okolice Okazaki, gdzie popołudniową strefę montażu opon poprzedził pokonywany dwukrotnie odcinek super specjalny. Dwie poranne górskie próby górskie zostały powtórzone także po południu przed kolejnymi odcinkami specjalnymi w pobliżu Shinshiro i powrotem na Toyota Stadium.
Rajd zakończył sześć odcinków specjalnych rozgrywanych w niedzielę 19 listopada, zlokalizowanych na północny wschód do Nakatsugawy, gdzie kolejna strefa montażu opon podzieliła etap na dwie pętle po trzy odcinki specjalne.