MOTOSPORT

WRC. Rajd Finlandii 2021. Fińska gwiazda nowego pokolenia – Kalle Rovanperä faworytem?

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata

Zaczyna się Rajd Finlandii, najszybsza runda w kalendarzu WRC.

Wśród faworytów jest fińska gwiazda nowego pokolenia – Kalle Rovanperä, który świetnie zna lokalne trasy.

Rajd Finlandii to jedna z tych imprez, w której obcym, czyli zagranicznym kierowcom, jest bardzo trudno wygrywać. Wśród seryjnych zwycięzców przewodzą Marcus Gronholm i Hannu Mikkola, którzy triumfowali po siedem razy. Sześć zwycięstw zaliczył Markku Alen, a pięć Tommi Makinen. Wszyscy to Finowie. A jak z obcokrajowcami? Wielki Sebastien Loeb triumfował w tej imprezie trzykrotnie, Sebastien Ogier czy Carlos Sainz mają tylko po jednym triumfie. Ott Tanak ma dwa zwycięstwa na koncie, ale jako Estończyk, wychowywany w rajdowaniu na podobnych drogach, za pełnokrwistego obcego uchodzić nie może. Podobnie jak zastęp utalentowanych Szwedów, którzy przed laty brylowali na wszystkich kontynentach. W sumie Finowie wygrali aż 55 z 69 edycji.

Pora na Kalle Rovanperę?

W jubileuszowej, 70. edycji, Finowie znów liczą na triumf swojego rodaka i mają za kogo trzymać kciuki. Gdy 1 października będzie ruszał Rajd Finlandii, Kalle Rovanperä będzie kończył właśnie 21 lat i pojedzie po wyjątkowy prezent urodzinowy. Rovanperä to wielka nadzieja Finów na kolejnego mistrza świata. Gwiazda, która z każdym kolejnym tygodniem świeci coraz jaśniej, ale w jej blasku nie ma przypadku.

Łącznie z Rajdem Finlandii do końca sezonu pozostały trzy imprezy, bo odwołany Rajd Japonii zastąpi, podobnie jak w poprzednim roku, Rajd Monzy. Sebastien Ogier ma komfortową sytuację w klasyfikacji generalnej – nad Elfynem Evansem ma 44 punkty przewagi, Thierry Neuville traci do niego już 50 punktów. Teoretycznie już w pierwszy weekend października Francuz może wywalczyć swój ósmy tytuł mistrza świata.

Rajd Finlandii to gładkie i piekielnie szybkie szutrowe drogi, które przebiegają pośród lasów i jezior środkowej części kraju. Charakterystycznym elementem każdej edycji są hopy, które katapultują pędzące auta na kilkadziesiąt metrów. To najszybsza runda w kalendarzu WRC, o której zwykło się mówić, że to po prostu Grand Prix Finlandii.

Zamiast czterech dni rywalizacji, zaplanowano trzy. Łącznie do pokonania będzie 19 odcinków specjalnych o łącznej długości 287 km.

2021 FIA World Rally Championship – runda 08, Ypres Rally Belgia, Jari Huttunen, Mikko Lukka, i20 N Rally2 (fot. Hyundai Motorsport)

Huttunen i Lukka wracają do Finlandii i będą walczyć na szutrach – ekipa Kowax 2Brally wzmocniona przed 70. Secto Rally Finland 2021

● Jari Huttunen i Mikko Lukka, triumfatorzy Ypres Rally Belgium, powalczą o kolejne punkty WRC 2, jako gospodarze 10. rundy FIA WRC Mistrzostw Świata.

● Urzędujący Mistrz WRC 3 stanie na linii startu w Jyväskylä, jako zwycięzca fińskiej rundy WRC 2 z sezonu 2017 – z łącznie trzema wynikami na podium, w dorobku domowego rajdu.

● Finowie, w 6. tegorocznym starcie, po raz piąty będą bronić barw Hyundai Motorsport N, a po raz drugi ich rajdową bronią będzie przygotowany przez ekipę Kowax 2Brally, Hyundai i20 N Rally2.

● Polsko-czeski zespół stanie do rywalizacji we wzmocnionym składzie – Martin Vlcek w 191. starcie zadebiutuje wspólnie z Karoliną Jugasovą w rundzie Mistrzostw Świata i w kategorii WRC 3.

● 70. Rajd Finlandii, jedna z najszybszych rund w całej historii cyklu WRC, nigdy wcześniej nie był rozgrywany o tej porze roku – wyjątkowe okoliczności jubileuszu 70. edycji.

Zaledwie po 7 miesiącach, jakie minęły od zakończenia Arctic Rally Finland, Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata ponownie zawitały do Finlandii. Jeden z najszybszych rajdów w całej historii FIA WRC wraca do kalendarza po rocznej przerwie, a razem z nim przepiękne szutrowe trasy, kultowe „hopy” i długie skoki. Rajdowy klasyk, przywita najlepszych kierowców i pilotów świata w niezwykłych okolicznościach – uroczystym jubileuszem 70 edycji, a także po raz pierwszy w historii, jako rozgrywany na jesień, w październiku.

W 10. rundzie światowego czempionatu nie mogło zabraknąć mocnej reprezentacji gospodarzy, wśród której znaleźli się również Jari Huttunen i Mikko Lukka, którzy wspólnie z ekipą Kowax 2Brally, będą walczyć o punkty dla Hyundai Motorsport N. Urzędujący Mistrz WRC 3 i RSMP, w czterech dotychczasowych fińskich startach w stawce WRC 2, jak dotąd trzy razy stawał na podium na ceremonii mety w Jyväskylä. Po zwycięstwie w sezonie 2017, a także po historycznej wygranej w debiucie Hyundaia i20 N Rally2 podczas sierpniowego 56. Renties Ypres Rally Belgium, również teraz stawiany jest w gronie pretendentów do pierwszego miejsca. Aktualnie Jari i Mikko są sklasyfikowani na piątym miejscu WRC 2, z dwoma zwycięstwami w Sardynii i Belgii oraz 60 punktami na koncie.

Powrót na rodzime odcinki specjalne nie obył się bez przygód, już na początku rajdowego tygodnia, podczas poniedziałkowych testów. Na jednym z przejazdów Finowie uderzyli w kamień i znaleźli się poza drogą. Mechanicy Kowax 2Brally szybko odbudowali uszkodzony samochód i piąty wspólny tegoroczny start bez przeszkód będzie mógł dojść do skutku. Huttunen i Lukka otrzymali 21 numer startowy i do rywalizacji ruszą jako drudzy z 8 załóg WRC 2. W RC2 będą mieć aż 26 rywali, a w składzie 11 załóg pojawią się ich rodacy. Wśród konkurentów będą mieć także drugą załogę obsługiwaną przez Kowax 2Brally.

Pod namiotami serwisowymi polsko-czeskiej ekipy staną dwa Hyundaie, a skład wzmocnią Martin Vlcek i Karolina Jugasova. Czeska załoga, po kilku startach w i20 N Rally2, wraca na ten weekend do modelu i20 R5, by powalczyć o punkty w WRC 3. W 191 starcie w karierze, zawodnik z Czech zaliczy swój debiut w Mistrzostwach Świata. Hyundai w czarno-żółtych barwach Kowax Welding, otrzymał 40 numer.

Na stawkę 10. rundy FIA WRC czekają bardzo intensywne trzy dni walki. W harmonogramie znalazło się bowiem aż 19 odcinków specjalnych, z których najdłuższy Paijala liczy ponad 22,5 km. Zawodnicy łącznie pokonają blisko 1060 km dróg środkowej części Finlandii, z czego 287 km stanowić będzie jazda w trybie sportowym. Wszystko rozpocznie krótki Harju (2,31 km), który wystartuje w piątek o 13:30 (12:30 czasu polskiego) i poprzedzi 6 odcinków pierwszego etapu. W bardziej kompaktowym programie, w piątkowy poranek zaplanowano jeszcze odcinek testowy Vesala (4,04). Najdłuższa pod względem dystansu będzie sobota, rozplanowana od 7 rano, aż do 21 – w tym czasie załogi pokonają 9 prób. Na niedzielny finał pozostaną dwie pętle i cztery próby. Strefę serwisową i metę zaplanowano w Jyväskylä.

Jari Huttunen (kierowca zespołu Hyundai Motorsport N w WRC 2): – Naprawdę nie mogę doczekać się powrotu do Hyundaia i20 N Rally2 i zmierzenia się za jego kierownicą z odcinkami w Finlandii. To będzie mój pierwszy szutrowy start tym samochodem, więc walka o kolejne punkty WRC 2 będzie tym większym wyzwaniem. Czeka nas naprawdę wiele pracy i nauki, jednak mam nadzieję, że zaprocentuje doświadczenie z poprzednich lat, a to pozwoli walczyć o czołowe lokaty. Stawałem już tutaj na podium i sięgnąłem po zwycięstwo, a to tym mocniej mobilizuje. Dobrze się czuje na tych trasach i w ten weekend dam z siebie wszystko, wśród tak wielu naszych rodaków.

W Ypres Rally Belgium pokazaliśmy, że ten samochód jest w stanie wygrywać i myślę, że mamy potencjał za kolejny dobry wynik, także w tak wymagającym i szybkim rajdzie. Myślę, że kluczowy dla wyniku będzie sobotni, najtrudniejszy etap, ale żeby liczyć się w walce, będziemy mocno atakować od pierwszego kilometra.

Ten tydzień rozpoczął się da nas bardzo pechowo. Uderzyliśmy w kamień, który był na tyle duży, że samochód podbiło i testy zakończyliśmy poza drogą. Ogromne podziękowania dla mechaników Kowax 2Brally i zespołu Hyundai Motorsport, za cały ogrom pracy, dzięki któremu możemy stanąć do walki. Musieliśmy zmienić nasz program przygotowań, ale mocno pracowaliśmy nad notatkami i wiem, że jesteśmy gotowi, w bojowych nastrojach.

2021 FIA World Rally Championship / Runda 9 / Acropolis Rally Greece / 09-12, September 2021 2021 Yaris WRC (fot. Toyota)

Toyota Gazoo Racing powalczy o czwarte zwycięstwo w jesiennym Rajdzie Finlandii

Trasy Rajdu Finlandii są bardzo dobrze znane zespołowi Toyota Gazoo Racing – w okolicach Jyväskylä, gdzie stanie park serwisowy, mieści się siedziba główna teamu Toyoty. Kibice będą mogli śledzić tę rywalizację w ten weekend.

Toyota Yaris WRC została opracowana w siedzibie Toyota Gazoo Racing niedaleko Jyväskylä – w tych okolicach zostały wytyczone trasy Rajdu Finlandii, który kibice będą mogli śledzić w ten weekend, od 1 do 3 października. Yaris WRC ma na koncie rekordową liczbę zwycięstw w tej imprezie. W 2017 roku wygrał Esapekka Lappi, a w 2018 i 2019 roku Ott Tänak. W tym roku fińska runda WRC wraca po dwuletniej przerwie spowodowanej odwołaniem edycji 2020 ze względu na pandemię.

Sébastien Ogier wygrał Rajd Finlandii w 2013 toku. Lider klasyfikacji kierowców ma 44 punkty przewagi nad zajmującym drugie miejsce Elfynem Evansem. Na czwartym miejscu po dziewięciu rundach sezonu figuruje Kalle Rovanperä, który po zwycięstwach w Grecji i Estonii traci do Evansa tylko 7 punktów.

Czwartym samochodem wystartuje Takamoto Katsuta, uczestnik programu dla młodych kierowców TGR Rally Challenge, zaś za kierownicą piątego, wystawionego prywatnie Yarisa WRC, pojedzie Esapekka Lappi, który wygrał tę imprezę dla zespołu Toyoty w 2017 roku.

Gładkie żwirowe drogi w lasach środkowej Finlandii są uważane za najszybsze w kalendarzu WRC. Znane są także z wielu spektakularnych hop i wzniesień. Jesienny termin rajdu oznacza, że kierowcy będą mieli do czynienia z niższymi temperaturami i większym prawdopodobieństwem opadów niż przywykli w ciągu ostatnich kilku rund sezonu.

Tegoroczny Rajd Finlandii jest krótszy niż w poprzednich latach. Shakedown zaplanowano na piątkowy poranek, zaś w południe rozpocznie się odcinek Harju na mieszanej nawierzchni w Jyväskylä. Po nim kierowcy wystartują jeszcze w pięciu kolejnych odcinkach specjalnych, z których ostatni, Oittila, rozpocznie się już po zmroku. W sobotę na zawodników czeka pętla czterech odcinków specjalnych na słynnych trasach w okolicy Jämsä, które zostaną powtórzone w drugiej części dnia, po przeglądzie serwisowym. Dzień zakończy się kolejnym przejazdem na odcinku Harju. Niedzielny etap został zorganizowany w podobnym formacie jak w poprzednich latach – kierowcy dwukrotnie pokonają odcinki Laukaa i Ruuhimäki na wschód od Jyväskylä.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button