Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team drugi z rzędu zajął dwa miejsca na podium.
Po tym jak Kalle Rovanperä szturmem zdobył zwycięstwo przed Sébastienem Ogierem w pierwszym Rajdzie Łotwy w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA.
Wracając na szybkie szutrowe drogi, na których jako nastolatek rozpoczynał swoją karierę rajdową, Rovanperä i pilot Jonne Halttunen prowadzili rajd od pierwszego etapu w Rydze w czwartkowy wieczór. Po drodze wygrali 11 etapów, notując w sobotni poranek swój 200. najszybszy czas w karierze, a czternastym zwycięstwem upamiętnili swój 50. start na najwyższym poziomie WRC.
Ogier i pilot Vincent Landais w imponującym stylu powrócili do akcji po tym jak musieli opuścić poprzednią rundę w Polsce, co oznaczało, że był to pierwszy szybki europejski rajd szutrowy Ogiera od prawie trzech lat. Był już czołowym debiutantem na łotewskiej ziemi, gdy w piątek zajął trzecie miejsce, a w sobotę zajął drugie miejsce w stosunku do lokalnego faworyta Mārtiņša Seska (M-Sport Ford).
Dzięki podwójnemu wynikowi TGR-WRT zdobył maksymalną liczbę punktów producentów w klasyfikacji generalnej oraz zajął drugie i trzecie miejsce w oddzielnej klasyfikacji Super Sunday, gdzie Ogierowi zabrakło do pierwszego miejsca zaledwie o 0,2 sekundy. Uwzględniając także wyniki z Power Stage, zespół jest blisko jednego punktu przewagi w mistrzostwach.
Elfyn Evans i Scott Martin zajęli w sumie piąte miejsce w zawodach, w których pozycja na drodze miała istotne znaczenie na luźnych szutrowych etapach. Evans, który w piątek zajął drugie miejsce na trasie, nadal radził sobie dobrze w porównaniu ze swoimi mistrzowskimi rywalami i zajmując czwarte miejsce w klasyfikacji Super Sunday, stracił do lidera serii zaledwie 13 punktów.
Takamoto Katsuta i pilot Aaron Johnston wykazali się dużą pewnością siebie i tempem od początku rajdu, zajmując czwarte miejsce na koniec piątkowego rajdu, zanim niewielkie przekroczenie progu na sobotnim odcinku SS12 spowodowało uszkodzenie układu wspomagania kierownicy, co pozostawiło ich na szóstej pozycji na mecie.
Podwójne podium stanęła także Toyota GR Yaris Rally2 w kategorii WRC2, a Mikko Heikkilä zajął drugie miejsce w Step-Five Motorsport, a Sami Pajari trzecie miejsce w Printsport po ekscytującej walce pomiędzy dwoma fińskimi kierowcami. Pajari, który wygrał WRC2 w dwóch poprzednich rundach na Sardynii i w Polsce, zadebiutuje w Rally1 wraz z TGR-WRT podczas kolejnej imprezy w Finlandii.
Rajd Finlandii (1-4 sierpnia) to najszybszy rajd w kalendarzu, rozgrywany po gładkich, szutrowych drogach z dużą ilością skoków.
Rajd Łotwy 2024. Po 8. rundzie WRC
1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h31m47.6s
2 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +39.2s
3 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m04.5s
4 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m31.5s
5 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m42.7s
6 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m07.0s
7 Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m45.4s
8 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2m46.4s
9 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5m23.1s
10 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8m37.9s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA 2024 po 8. rundzie. Klasyfikacja kierowców
1 Thierry Neuville 145 points
2 Ott Tänak 137
3 Elfyn Evans 132
4 Sébastien Ogier 117
5 Adrien Fourmaux 101
6 Kalle Rovanperä 86
7 Takamoto Katsuta 65
8 Andreas Mikkelsen 29
9 Dani Sordo 27
10 Esapekka Lappi 23
Przed rajdem. TOYOTA GAZOO Racing staje przed nowym wyzwaniem
Ósma runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) odbędzie się 18-21 lipca na nowych rajdowych trasach w Łotwie. Zespół reprezentować będą cztery załogi w Toyotach GR YARIS Rally1 HYBRID z rajdowymi mistrzami świata Kalle Rovanperą i Sébastienem Ogie w składzie.
Rajd Łotwy, który w ostatnich latach rozgrywany był w randze Rajdowych Mistrzostw Europy FIA, zadebiutuje w tym sezonie w WRC. Łotewska runda zajęła miejsce sąsiedniej estońskiej rundy i charakterystyką tras jest do niej zbliżona. Na pewno jednak nowy teren stanowić będzie wyzwanie dla kierowców, z których większość nie rywalizowała tam wcześniej.
Jednym z kierowców, który podczas łotewskiej rundy będzie miał przewagę na rywalami, jest Kalle Rovanperä. Młody fiński kierowca, ma już na swoim koncie dwa tytuły rajdowego mistrza świata, a swoją karierę rozpoczynał właśnie na Łotwie. W latach 2016 i 2017 zdobył dwa tytuły rajdowego mistrza Łotwy. Świeżo po spektakularnym zwycięstwie w Rajdzie Polski, Rovanperä i jego pilot Jonne Halttunen zaliczą swój 50. start w barwach TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) od czasu dołączenia do zespołu w 2020 roku.
Do startu w barwach TGR-WRT powraca Sébastien Ogier, który musiała opuścić poprzednią rundę WRC Rajd Polski. Dla Ogiera będzie to pierwszy start na Łotwie i trzeci szutrowy rajd w tym sezonie. Ośmiokrotny rajdowy mistrz świata ma już na swoim koncie dwa wygrane rajdy w tym sezonie, asfaltowy Rajd Chorwacji i szutrowy Rajd Portugalii. W także szutrowym tegorocznym Rajdzie Sardynii Ogier zajął drugie miejsce.
Także dla Elfyna Evansa będzie to debiut na łotewskich rajdowych trasach. Brytyjczyk z pewnością będzie chciał na Łotwie zaatakować rywali i wygrać. Po dobrym występie w Rajdzie Polski i zajęciu drugiego miejsca, Evansowi udało się zbliżyć do lidera klasyfikacji kierowców na 15 punktów. Wygrana na Łotwie może dać Evansowi prowadzenie w mistrzostwach.
Co ciekawe piloci Vincent Landais, pilotujący Ogiera, jak i Scott Martin, pilotujący Evansa, startowali już na Łotwie. Martin w 2015 roku odniósł zwycięstwo w zimowej edycji Rajdu Liepāja, u boku Craiga Breena. Evans, Rovanperä i Ogier będą dążyć do zdobycia maksymalnej ilości punktów i zapewnienia prowadzenia Toyocie w klasyfikacji producentów.
Czwartym kierowcą TGR-WRT w Rajdzie Łotwy będzie Takamoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona. Japoński kierowca będzie także dążył do osiągnięcia jak najlepszego wyniku. Dla Katsuty będzie pierwszy start na Łotwie od 2015 roku, gdy wziął udział w łotewskim rajdzie w ramach programu TOYOTA GAZOO Racing WRC Challenge.
„Łotwa jest nowym rajdem w kalendarzu WRC, ale możemy spodziewać się na nim podobnych warunków, jak w Rajdzie Polski. Będą to szybkie odcinki specjalne z płynnymi partiami i piaszczystą nawierzchnią. Drogi mogą być jednak jeszcze szersze i szybsze niż w Polsce. Największym wyzwaniem będzie jednokrotne przejeżdżanie wielu odcinków specjalnych to, co w dzisiejszych czasach jest dość rzadkie. Oznacza to, że załogi będą miały dużo pracy z pisaniem nowego opisu trasy, a gdy są to nowe zawody z nowymi trasami, zawsze jest to wielkie wyzwanie. Mamy nadzieję, że uda nam się powtórzyć sukces z Polski, gdzie osiągnęliśmy świetne wyniki. Zwycięstwo Kalle było fantastyczne, a Elfyn jechał konsekwentnie i szybko. Wspaniale będzie mieć ponownie w składzie Sébastiena i liczę również, że Takamoto odnajdzie dobre tempo na Łotwie. W tym roku w WRC jest tak ciasno w punktacji, że trudno jest zrobić jakiekolwiek znaczące różnice, więc ważne jest, aby mieć pełny skład na to nowe wyzwanie i kontynuować walkę” – powiedział Jari-Matti Latvala, szef zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Rajdowych GR Yarisów na Łotwie nie zabraknie także w klasyfikacji WRC2, gdzie wystartuje pięć samochodów. Sami Pajari w Toyocie GR Yaris Rally2 z zespołu Printsport ma szansę objąć prowadzenie w klasyfikacji WRC2, po zwycięstwach w Rajdzie Sardynii i Rajdzie Polski. Dla Fina będzie to także dobry trening przed jego debiutem w królewskiej klasie Rally1 w barwach TGR-WRT podczas następnej rundy Rajdu Finlandii w przyszłym miesiącu. W WRC2 za kierownicą Toyoty GR Yaris Rally2 wystartują także Fin Mikko Heikkilä (zespół TGS), Estończyk Gregor Jeets (zespół RedGrey). Dołączy do nich także dwóch kierowców, którzy po raz pierwszy wystartują w GR Yarisach Rally2 Rakan Al-Rashed (zespół Printsport) z Arabii Saudyjskiej i dwukrotny rajdowy mistrz USA Brandon Semenuk (zespół Sports Racing Technologies) z Kanady.
Park serwisowy Rajdu Łotwy znajduje się w położonym na południowym wybrzeżu kraju w mieście Lipawa. Z kolei łotewska stolica Ryga będzie gospodarzem startu rajdu wieczorem w czwartek 18 lipca. Tego samego dnia odbędzie się otwierający rajd odcinek super specjalny na pobliskim torze Biķernieki. Piątek 19 lipca będzie najdłuższym dniem rajdu z ponad 120 km odcinków specjalnych i 407 odcinków dojazdowych. Niewiele krótsza będzie sobotnia część zmagań ze 104 km odcinków specjalnych i ponad 424 km odcinków dojazdowych. Rajd zakończy się w niedzielę 21 lipca dwoma dwukrotnie pokonywanymi odcinkami specjalnymi z finałowym 13-kilometrowym Power Stage.