MOTOSPORT

WRC. Kalle Rovanpera liderem Rajdu Polski

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Na cztery odcinki specjalne przed zakończeniem rywalizacji walka o zwycięstwo w 80. Rajdzie Polski daleka jest od rozstrzygnięcia.

Najbliżej triumfu, i to w debiucie w polskiej rundzie WRC, są Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen. Fińska załoga Toyoty wygrała aż sześć z siedmiu rozegranych w sobotę oesów i prowadzi w klasyfikacji generalnej zawodów. Do finałowego etapu dwukrotni mistrzowie świata przystąpią mając „w zapasie” blisko 10 sekund przewagi nad kolejną z załóg.

W sobotę, 29 czerwca najlepsze rajdowe załogi świata ponownie rywalizowały na szybkich i niezwykle widowiskowych szutrowych oesach na północny wschód od Mikołajek. Najdłuższy w rajdzie etap (124,1 km) składał się z dwukrotnie pokonywanych prób Świętajno (18,5 km), Gołdap (19,9 km) oraz Czarne (22,4 km). Na zakończenie pierwszej pętli, ale przed wizytą w serwisie, rozegrano jeszcze trzecie, ostatnie w tej edycji rajdu starcie na Torze Mikołajki Arena (2,5 km).

Zawodnicy znów rywalizowali przy stabilnej, słonecznej pogodzie i na suchej nawierzchni, a nieco bardziej piaszczyste odcinki specjalnie były nie mniej szybkie niż próby rozegrane dzień wcześniej. Załogi w 530-konnych samochodach Rally1 najwyższe średnie prędkości osiągały podczas drugiego przejazdu oesu Gołdap, a najszybszy Rovanpera uzyskał blisko 127 km/h.

Koncert Rovanpery i Halttunena

Już od samego początku sobotnich zmagań tempo rywalizacji nadawali Finowie – Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen. Dwukrotnym mistrzom świata w walce zupełnie nie przeszkodził fakt, że na Rajd Polski zostali powołani przez zespół dosłownie w ostatniej chwili, a zapoznanie z trasą wszystkich odcinków specjalnych musieli wykonać w przyspieszonym trybie.

Podczas pierwszej pętli reprezentanci zespołu Toyota Gazoo Racing wygrali trzy z czterech oesów, ale ich rywale – zarówno załoga Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid), jak i Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) nie pozwolili im odskoczyć w klasyfikacji generalnej zawodów.

Finowie byli najszybsi w okolicach Świętajna i Gołdapi, a także na torze Mikołajki Arena, który pokonali ustanawiając nowy rekord 2,5-kilometrowej pętli – 1:40,8 s. Mikkelsen i Eriksen odpowiedzieli notując najlepszy rezultat na oesie Czarne.

Popołudniu Rovanpera i Halttunen nie dopuścili już konkurentów do głosu i wygrali komplet oesów drugiej pętli, na której postawili głównie na opony z miękkiej mieszanki. Kroku próbowali im dotrzymać Mikkelsen i Eriksen. Po piątkowym etapie Norweg postanowił jechać bardziej agresywnie podczas drugiej pętli i na rozbite po pierwszych przejazdach drogi zabrał więcej twardych opon Pirelli Scorpion. Evans wybrał identycznie jak Rovanpera. Jednak w przypadku Brytyjczyka miękka opona założona na prawe tylne koło „poddała się” w końcówce OS 13 (Świętajno 2, 18,5 km). Dotychczasowy wicelider wjechał na metę próby praktycznie bez bieżnika, który odpadając uszkodził również błotnik jego samochodu, a także ze stratą 9,3 sekundy do Rovanpery. Ten wynik strącił go na trzecie miejsce w klasyfikacji rajdu – za Mikkelsena.

Finowie na ostatniej prostej

Rovanpera i Halttunen przystąpią do finałowego etapu 80. Rajdu Polski jako liderzy zawodów. Sklasyfikowani na drugim miejscu Mikkelsen i Eriksen, by myśleć o zwycięstwie, muszą odrobić stratę wynoszącą 9,4 sekundy. Znacznie trudniejsze zadanie czeka Evansa i Martina. Trzeci w klasyfikacji duet od pierwszego miejsca dzieli 16,1 s.

Zajmujący czwarte miejsce Adrien Fourmaux i Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 Hybrid) tracą 37 sekund do Rovanpery i Halttunena i 20,9 s do Evansa i Martina. Martins Sesks i Renars Francis (Ford Puma Rally1) – jedyna załoga jadąca samochodem Rally1 bez podnoszącego moc układu hybrydowego – będą w niedzielę bronić piątego miejsca przed Thierrym Neuvillem i Martijnem Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1). Prowadzący w punktacji mistrzostw Belgowie zajmują szóstą pozycję, ale od rywali dzieli ich mgnienie oka – zaledwie 0,1 s.

Pajari pędzi po drugi triumf

W WRC2 ton rywalizacji nadaje duet Sami Pajari Enni Malkonen (Toyota GR Yaris Rally2), który wygrał cztery z siedmiu prób i jest na dobrej drodze do drugiego z rzędu zwycięstwa w tej kategorii w mistrzostwach świata. Fiński duet przed ostatnim dniem rajdu ma 26,3 s przewagi nad Oliverem Solbergiem i Emilem Edmondsonem (Skoda Fabia RS Rally2) oraz 29,3 „zaliczki” nad Estończykami – Robertem Vivresem i Aleksem Leskiem (Skoda Fabia RS Rally2).

9. miejsce w WRC2 zajmują Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2), których od liderów tej kategorii dzieli nieco ponad półtorej minuty. W sobotę z rywalizacji musieli się wycofać Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Zwycięzcy WRC2 Challenger z 2023 roku walczyli o zwycięstwo w WRC2, ale na 11. odcinku specjalnym poważnie uszkodzili zawieszenie i zakończyli jazdę. W niedzielę reprezentanci O. Team znów pojawią się na mazurskich trasach.

W kategorii WRC3 na pierwszej pozycji jadą Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Ich przewaga nad liderami cyklu i zwycięzcami dwóch poprzednich rund Diego Dominguezem i Rogelio Penate wnosi tylko 5,5 s.

Finał na cztery akty

Harmonogram niedzielnego etapu siódmej rundy mistrzostw świata składa się z dwóch prób sportowych. Tym razem uczestnicy 80. Rajdu Polski ruszą na zachód od Mikołajek, by tam dwukrotnie zmierzyć się na próbach Gmina Mrągowo (20,8 km) oraz Mikołajki (10,73 km). Drugi z wymienionych oesów zakończy rywalizację w zawodach jako dodatkowo punktowany Wolf Power Stage. W niedzielę, zawodników czeka łącznie 63 km ścigania. Meta rajdu – o 14:35 tuż za metą finałowej próby, której ostatnie metry wytyczono na torze Mikołajki Arena.

80. Rajd Polski – klasyfikacja po OS 15:

1. Rovanpera/Halttunen (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) 2:00:44,0 s

2. Mikkelsen/Eriksen (NOR/NOR, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +9,4 s

3. Evans/Martin (GBR/GBR, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +16,1 s

4. Formaux/Coria (FRA/FRA, Ford Puma Rally1 Hybrid) +37,0 s

5. Sesks/Renars (LVA/LVA, Ford Puma Rally1) +58,2 s

6. Neuville/Wydaeghe (BEL/BEL, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +58,3 s

7. Munster/Louka (LUX/BEL, Ford Puma Rally1 Hybrid) +1:24,5 s

8. Katsuta/Johnston (JPN/IRL, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +1:41,9 s

9. Pajari/Malkonen (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally2) +5:46,5 s

10. Solberg/Edmondson (SWE/GBR, Skoda Fabia RS Rally2) +6:12,8 s

17. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +7:17,6 s

25. Matulka/Dymurski (POL/POL, Ford Fiesta Rally3) +15:47,8 s

28. Sołowow/Baran (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +16:41,7 s

80. Rajd Polski – harmonogram III etapu

Niedziela, 30 czerwca 2024 (4 odcinki specjalne, łącznie 64 km):

09:00 OS-16 Gmina Mrągowo 1
10:05 OS-17 Mikołajki 1
10:30 Przegrupowanie Rally Fan Park Mikołajki Arena
12:20 OS-18 Gmina Mrągowo 2
14:15 OS-19 Mikołajki 2 (Wolf Power Stage)
15:15 Meta Rajdu Mikołajki Arena Rally Fan Park

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button