POLSKA

Wniosek Lewicy do NIK o kontrolę marż Orlenu. „Czy były to decyzje Sasina lub Kaczyńskiego?”

Ceny paliw w Polsce

– Składamy wniosek do NIK o kontrolę marż Orlenu.

Chcemy dowiedzieć się czy za tymi decyzjami nie stały aspekty polityczne i czy w podejmowaniu tych decyzji nie brał udziału wicepremier Jacek Sasin, czy też premier Mateusz Morawiecki lub sam prezes Jarosław Kaczyński – poinformował poseł Tomasz Trela.

Największy koncern paliwowy w Polsce pomimo podwyżki podatku VAT na paliwa do 23 procent, nie podniósł cen na stacjach benzynowych.

– Cuda rzadko się zdarzają, ale u prezesa Obajtka nad wyraz często – komentował ten fakt poseł Lewicy.

Od listopada ceny ropy na światowych rynkach spadały, aż osiągnęły poziom sprzed wybuchu wojny w Ukrainie. W tym samym czasie również złotówka zwiększyła swą wartość. Jednakże pomimo sprzyjających okoliczności Orlen nie zdecydował się na obniżenie cen hurtowych paliw oraz na stacjach benzynowych.

– Prezes Obajtek wraz z PiS oszukiwali Polki i Polaków – ocenił.

Kucharska-Dziedzic pyta UOKiK o marże Orlenu 

To nie jedyne działania podejmowane przez polityków Lewicy w tej sprawie, posłanka Anita Kuchraska-Dziedzic złożyła interpelacje do Ministerstwa Aktywów Państwowych oraz do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie cen paliw na rynku hurtowym i detalicznym koncernu Orlen.

Lewica w 2022 r. wielokrotnie organizowała konferencje prasowe oraz kontrole poselskie w największym koncernie paliwowym w Polsce i pokazywała, że jest przestrzeń do obniżenie cen paliwa na stacjach.

– Bo kiedy ludziom było ciężko i dotknął ich kryzys, to mogli płacić mniej, ale płacili więcej. Dlaczego? Ponieważ Orlen najprawdopodobniej na polityczne polecenie zarabiał krocie, zarabiał miliardy – mówił poseł Trela. W ocenie Lewicy niższe ceny paliw przyczyniłyby się do obniżenia inflacji w Polsce.

Kto i kiedy podjął decyzję o cenach paliw na stacjach? 

– Składamy wniosek do NIK o kontrolę, aby sprawdzić kto i kiedy podjął decyzję o wysokości marż. Kiedy marże były windowane, a kiedy obniżane, jak spekulowano na cenach baryłki ropy oraz cenach paliw na stacjach benzynowych. Chcemy dowiedzieć się czy za tymi decyzjami nie stały aspekty polityczne i czy w podejmowaniu tych decyzji nie brał udziału wicepremier Jacek Sasin, czy też premier Mateusz Morawiecki lub sam pan prezes Jarosław Kaczyński. Nie mamy złudzeń, że ten nadmiarowy zysk, który wypracował Orlen w 2022 r. w formie dywidendy trafi do Skarbu Państwa w 2023 r., a te środku pójdą na kampanię wyborczą Jarosława Kaczyńskiego oraz PiS – oświadczył.

Paliwa mogłyby być tańsze o 1 zł 

– Daniel Obajtek i PiS na jednym litrze paliwa w roku 2022 łupili Polki i Polaków na 1 zł. Gdyby marże były na niskim poziomie, to dzisiaj na tym wyświetlaczu nie byłoby 6.49 zł, ale ta cena byłaby o złotówkę wyższa. Tylko dlatego, że prezes Orlenu żonglował marżami, to w 2022 r. Polki i Polacy płacili złotówkę więcej – ocenił.

W kryzysie od władzy oczekujemy przyzwoitości

– Kiedy jest kryzys oczekujemy od władzy przyzwoitości, w obecna władza na przykładzie Orlenu w 2022 r. zachowywała się jak złodziej, który grabił swoich obywateli, wyciągając miliardy z ich kieszeni – podkreślił. – To skandal – dodał. 

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button