Na 142 skrzyżowaniach działa zielona fala dla tramwajów. Nowoczesna technologia sprawia, że czas podróży może skrócić się o kilka minut.
Na 9 ciągach ulic, 35 skrzyżowaniach i 4 węzłach zostaną wprowadzone przez Tramwaje Warszawskie kolejne algorytmy, sterujące sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Dzięki temu przyspieszy aż 20 linii tramwajowych. Przez każde skrzyżowanie z zieloną falą tramwaj przejedzie szybciej o 60 sekund (o tyle mniej będzie oczekiwał na zielone). A im więcej takich skrzyżowań, tym większa suma zaoszczędzonego czasu. To przede wszystkim zysk dla pasażerów, którzy mniej czasu spędzą w podróży. To także oszczędność czasu dla tramwajarzy, którzy zagwarantują wyższą punktualność tramwajów. W przypadku bardziej skomplikowanych skrzyżowań, dzięki zielonej fali można zaoszczędzić nawet kilka minut na czasie przejazdu, co pokazuje film „Jak oszczędzić 2,5 minuty na rondzie Radosława?”
Nowoczesna technologia dla tramwajów w Warszawie
Dotychczas zieloną falę budowano poprzez montaż na torach czujników, wykrywających nadjeżdżające tramwaje. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił od 50 do 100 tysięcy złotych. Wiązała się z tym budowa podziemnych instalacji. Inżynierowie z Tramwajów Warszawskich zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach. Taki system działa już na trzech skrzyżowaniach. Doświadczenia pokazują, że jest to optymalne rozwiązanie.
Oszczędności i niezawodność
System jest niezawodny i kompatybilny z wcześniej wprowadzonymi rozwiązaniami – zbiera dane z czujników indukcyjnych i podczerwieni. Następnie dane są przetwarzane w systemie, którym opiekuje się zespół informatyków i programistów. Wirtualną zieloną falę zdecydowano się zastosować w całej stolicy. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale i czasu przeznaczonego na roboty ziemne.
Liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju
Od ubiegłego roku liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju wzrosła z 98 do 142. Jest to już blisko 60 proc. skrzyżowań w stolicy, przez które przejeżdżają tramwaje. Zaplanowano, że w 2021 roku będzie ich aż 70 procent.
Zielona fala na kolejnych skrzyżowaniach
Skupiono się na kilku obszarach w Warszawie. Na prawym brzegu Wisły będzie to al. Waszyngtona i ul. Grochowska. W centrum m.in. ulice Marszałkowska i Prosta. Dodatkowa strefa wykrywania tramwajów pojawi się też na placach Zawiszy i Starynkiewicza oraz w wielu miejscach na Żoliborzu, Bemowie i Mokotowie.
Lista skrzyżowań i ulic, na których buduje się zieloną falę dla tramwaju:
- Waszyngtona – skrzyżowania z ul. Saską, ul. Międzyborską, ul. Grenadierów, ul. Międzynarodową, ul. Kinową,
- Grochowska – skrzyżowania z ulicami: Wspólna Droga, Zamieniecka, Żółkiewskiego, Kwatery Głównej,
- rondo Wiatraczna: część wschodnia i zachodnia (skrzyżowanie ul. Grochowska – ul. Wiatraczna),
- pętla Nowe Bemowo
- Prosta – przy przejściach dla pieszych z ulicami Miedzianą i Twardą
- plac Zawiszy (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów)
- plac Starynkiewicza (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów)
- Marszałkowska – przejścia dla pieszych z al. Armii Ludowej, ul. Litewską, ul. Zoli
- księdza J. Popiełuszki – skrzyżowania z ulicami Krasińskiego i Sarbiewskiego (przejście dla pieszych), przy placu Henkla (przejścia dla pieszych),
- Mickiewicza przy placu Inwalidów i skrzyżowaniu z ul. gen. Zajączka,
- Słomińskiego – przy Dworcu Gdańskim (zawracanie), skrzyżowanie z ul. Bonifraterską (przejście dla pieszych),
- Niepodległości – skrzyżowania z ul. Koszykową, ul. Nowowiejską i al. Armii Ludowej/ul. Wawelską
- Raszyńska przy ul. Filtrowej
- Rakowiecka – skrzyżowanie z ul. św. Andrzeja Boboli
- Radiowa – skrzyżowania z ulicami: Dywizjonu 303, Wrocławską i Szadkowskiego
(UMW)