WARSZAWA

Warszawa. Rowerowa Marszałkowska. Inne inwestycje

Marszałkowska dla rowerów

Już niedługo będzie można wygodnie przejechać rowerem Marszałkowską do placu Bankowego.

Podczas konferencji przy remontowanym odcinku tej ulicy – tuż przy zaparkowanych wzdłuż wąskiego chodnika autach – wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski przedstawiał rowerowe plany miasta.

– Likwidujemy kolejny „teleport” między placem Bankowym a ulicą Królewską. Trasę rowerową otworzymy tu jeszcze w tym roku. Obecnie w Warszawie jest ponad 738 km tras rowerowych, niemal trzykrotnie więcej niż dekadę temu. Budujemy kolejne 30 km, a w przyszłym roku chcemy dobić do 800 – zapowiadał wiceprezydent Olszewski.

– 30 km to niedużo, ale skończyły się proste projekty, w których mogliśmy pociągnąć drogę dla rowerów w wolnym pasie wzdłuż ulicy. Trasa rowerowa na Marszałkowskiej kosztuje nas 8 mln zł, chociaż sama ścieżka to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych – bo trzeba przebudować sygnalizację, przestawić latarnie, krawężniki, parkometry, zbudować miejsca parkingowe – wyjaśniał dyrektor ZDM i pełnomocnik rowerowy prezydenta Warszawy Łukasz Puchalski. – W najbliższych latach chcemy się skoncentrować na prawym brzegu Wisły. Oddamy długie ciągi rowerowe dla mieszkańców Rembertowa, Wawra, Pragi-Południe.

Trasa WZ i północ-południe

Trasa wzdłuż Marszałkowskiej ma być gotowa do końca roku. Nie urwie się ona przy placu Bankowym. Jeszcze w tym roku ZDM planuje przetarg na kolejne odcinki drogi rowerowej wzdłuż Andersa, by połączyć centrum z siecią ścieżek na Żoliborzu. Ta inwestycja, a także m.in. drogi przy al. Solidarności i na Rondzie Zesłańców Syberyjskich będą mogły być zrealizowane przy wsparciu pieniędzy z Unii Europejskiej.

– W najbliższych latach powstaną w Warszawie kolejne ciągi komunikacyjne ze wschodu na zachód i z północy na południe przechodzące przez centrum miasta – dodaje dyr. Puchalski.

Do tej pory miasto koncentrowało się na trasach prowadzących do centrum, teraz zaś większy nacisk kładzie na samo centrum – aby można było po nim wygodnie jeździć rowerem. Likwiduje też kluczowe “wąskie gardła” – krótkie odcinki, na których budowa infrastruktury rowerowej przynosi wielką zmianę jakościową. Już latem rowerzyści dostaną nową wygodną trasę przez plac Trzech Krzyży i Nowy Świat.

Co ma winda do rowerów? 

Nieopodal, na placu Na Rozdrożu trwa też już inwestycja związana przede wszystkim z budową wind na przystanki autobusowe wzdłuż Trasy Łazienkowskiej. Tam również skorzystają rowerzyści – pojawią się przejazdy obok nowych przejść naziemnych na górnym poziomie placu, a układ istniejących tras będzie lepiej oddzielony od ruchu pieszych.

Powstaje też łącznik ze znajdującą się na półmetku przebudową wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad Agrykolą. Po bokach obu wiaduktów powstają ciągi pieszo-rowerowe z nowymi pochylniami w rejonie ul. Rozbrat, a z drugiej połączą się z ulepszanym właśnie układem tras w rejonie placu Na Rozdrożu.

Tramwaj motorem napędowym

Jedna trzecia kilometrażu tegorocznych inwestycji rowerowych jest związana z realizowaną przez spółkę Tramwaje Warszawskie budową trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka oraz nowej linii do Wilanowa wraz z odnogami na ul. Gagarina i św. Bonifacego.

Kolejne nowe trasy rowerowe powstaną w najbliższych latach również wzdłuż linii tramwajowej na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., dla której trwają obecnie poszukiwania wykonawcy.

Co dalej

ZDM działa nie tylko w centrum. Trwają przebudowy m.in.: ciągu ulic Rudnickiego-Podczaszyńskiego-Perzyńskiego na Bielanach, fragmentu ulicy Branickiego wraz ze skrzyżowaniem z ul. Przyczółkową w Wilanowie czy ulicy Kondratowicza między nowymi stacjami II linii metra na Targówku.

Niebawem rozpocznie się przebudowa ul. Jana Kazimierza na Odolanach i poprzecznej ul. Ordona. W drugiej połowie roku zaplanowana jest budowa drogi dla rowerów na ul. Głębockiej, gdzie wraz z buspasem powstanie brakujący fragment infrastruktury rowerowej łączący Białołękę z II linią metra.

Równocześnie miasto szykuje kolejne inwestycje, by zgłosić je w konkursie na dofinansowanie ze środków unijnych. Na liście znajdują się tak ważne trasy jak ul. Andersa i Bonifraterska oraz al. Solidarności (od Okopowej do al. Jana Pawła II), które ułatwią dojazd do centrum z Żoliborza, Woli i Bemowa. Miasto chce też zakończyć z rowerowym absurdem na Rondzie Zesłańców Syberyjskich, gdzie kluczowa trasa kończy się schodami.

Dużo nowych tras szykuje się na prawym brzegu Wisły. Miasto projektuje przebudowę ul. Okrzei, która jest przedłużeniem budowanego mostu pieszo-rowerowego i otworzy dojazd rowerem między Starą Pragą a Powiślem. Na liście szykowanych inwestycji są też tak ważne trasy jak al. Waszyngtona, ul. Patriotów, ul. Lucerny czy ul. Niemcewicza w Wesołej.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button