Budowa II linii warszawskiego metra to jedna z największych inwestycji samorządowych w Europie.
Po oddaniu do użytku odcinka centralnego oraz 6 stacji na Targówku i Woli, stolica rozbudowuje ją o kolejnych 8 stacji wraz z STP Karolin.
Prace na budowie wschodniego i zachodniego odcinka II linii metra nie zwalniają. Na Targówku i Bródnie zakończono drążenie ostatniego z sześciu odcinków tunelowych. Za to na odcinku bemowskim dwie stacje metra – Bemowo i Ulrychów – nabierają docelowych kształtów.
– W tym tygodniu tarcza TBM Anna przebiła się do szybu przy stacji Trocka. Oznacza to, że zakończyliśmy budowę ostatniego z sześciu odcinków tunelowych na Targówku i Bródnie. Docelowych kształtów nabierają też przyszłe stacje, gotowa jest konstrukcja schodów peronowych na stacji Kondratowicza. Dużo dzieje się również na odcinku bemowskim – kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi, powstają docelowe słupy i antresole stacyjne – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.
Postęp prac jest imponujący, zwłaszcza biorąc pod uwagę trudne warunki atmosferyczne. Zima nie zatrzymała inwestycji – zmiany na budowie widać z tygodnia na tydzień.
Przełomowy moment
Zakończenie etapu drążenia tuneli jest przełomowym momentem podczas budowy metra. Dzięki temu można skupić się na szeregu innych prac – wykończeniowych i montażowych.
W wydrążonych już tunelach rozpoczęto roboty przygotowawcze przed układaniem torowisk, ale – co równie ważne – bardzo zaawansowane są prace związane z betonowaniem peronów, murowaniem pomieszczeń zaplecza technicznego oraz wykańczaniem pomieszczeń podstacji energetycznej.
TBM Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był najkrótszy odcinek tunelowy, bo nieco ponad 650-metrowy.
Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły ponad 1300 metrów podwójnego tunelu.
Na Odcinku w kierunku Bródna tarcze pokonały, wydrążyły i obudowały pierścieniami obudowy docelowej łącznie 5788 metrów tunelu.
Dzieje się na stacjach
Najbardziej zaawansowane prace toczą się na stacji Kondratowicza – w tym miejscu można poczuć się niemal jak na gotowym peronie. Gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej.
Na stacji Bródno, która będzie największą stacją II linii, widać już większość podziemnej konstrukcji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych.
Na najmniejszej stacji – Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa też instalacja systemu wentylacji.
Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji.
Miasto nie zwalnia tempa na Bemowie
Budowane na odcinku bemowskim dwie stacje metra – Bemowo i Ulrychów – nabierają docelowych kształtów. Kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi. Powstają docelowe słupy i antresole stacyjne. Wzdłuż przyszłych przejść podziemnych murowane są kolejne pomieszczenia techniczne.
Trwa zbrojenie wyjść z poziomu -1 na powierzchnię. Powstaje też podbudowa pod betonowe stopnie schodów. W miejscach, w których planowane są przyszłe zejścia na perony, szykowana jest konstrukcja dla biegów schodów ruchomych i zbrojenie dla schodów stałych. Niemal gotowe są już platformy peronowe. Pod nimi powstają szyny kablowe pod przyszłe kilometry kabli.
Trwają również intensywne prace w tunelach metra. Trwa sprawdzanie i uszczelnianie połączeń pomiędzy pierścieniami oraz wyrównywanie, czyszczenie i przygotowywanie podstawy tunelu dla podbudowy torowiska.
5 nowych stacji
Pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowo budowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r.
Wtedy też do dyspozycji pasażerów II linii metra będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo.
Nowe wagony dla II linii metra
W tym roku pierwszy z 37 nowych pociągów metra powinien przyjechać do Warszawy. To historyczne, największe zamówienie na dostawę nowoczesnego taboru w historii miasta.
Produkcja nowych pociągów metra „Varsovia” od czeskiej Skody weszła w kolejny, ważny etap. Gotowe konstrukcje wagonów transportowane są z Ostrawy do Pilzna, gdzie zostaną pomalowane.
Nowe pociągi w znaczący sposób zasilą obecny tabor. Aktualnie do dyspozycji jest w sumie 75 składów; zakup 37 kolejnych oznacza wzrost o niemal 50 proc.
Nowe pociągi pozwolą zapewnić wysoką częstotliwość kursowania na II linii metra. Realizowany zakup pozwoli też pomyśleć nad sprzedażą najbardziej wysłużonych składów kursujących na linii M1.
(UMW)