WARSZAWA

Warszawa. Postępy na budowie odcinka II linii metra. 5 nowych stacji

Warszawskie metro

Budowa II linii warszawskiego metra to jedna z największych inwestycji samorządowych w Europie.

Po oddaniu do użytku odcinka centralnego oraz 6 stacji na Targówku i Woli, stolica rozbudowuje ją o kolejnych 8 stacji wraz z STP Karolin.

Prace na budowie wschodniego i zachodniego odcinka II linii metra nie zwalniają. Na Targówku i Bródnie zakończono drążenie ostatniego z sześciu odcinków tunelowych. Za to na odcinku bemowskim dwie stacje metra – Bemowo i Ulrychów – nabierają docelowych kształtów.

– W tym tygodniu tarcza TBM Anna przebiła się do szybu przy stacji Trocka. Oznacza to, że zakończyliśmy budowę ostatniego z sześciu odcinków tunelowych na Targówku i Bródnie. Docelowych kształtów nabierają też przyszłe stacje, gotowa jest konstrukcja schodów peronowych na stacji Kondratowicza. Dużo dzieje się również na odcinku bemowskim – kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi, powstają docelowe słupy i antresole stacyjne – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

Postęp prac jest imponujący, zwłaszcza biorąc pod uwagę trudne warunki atmosferyczne. Zima nie zatrzymała inwestycji – zmiany na budowie widać z tygodnia na tydzień.

Przełomowy moment

Zakończenie etapu drążenia tuneli jest przełomowym momentem podczas budowy metra. Dzięki temu można skupić się na szeregu innych prac – wykończeniowych i montażowych.

W wydrążonych już tunelach rozpoczęto roboty przygotowawcze przed układaniem torowisk, ale – co równie ważne – bardzo zaawansowane są prace związane z betonowaniem peronów, murowaniem pomieszczeń zaplecza technicznego oraz wykańczaniem pomieszczeń podstacji energetycznej.

TBM Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był najkrótszy odcinek tunelowy, bo nieco ponad 650-metrowy.

Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły ponad 1300 metrów podwójnego tunelu.

Na Odcinku w kierunku Bródna tarcze pokonały, wydrążyły i obudowały pierścieniami obudowy docelowej łącznie 5788 metrów tunelu.

Dzieje się na stacjach

Najbardziej zaawansowane prace toczą się na stacji Kondratowicza – w tym miejscu można poczuć się niemal jak na gotowym peronie. Gotowa jest już konstrukcja schodów peronowych i niemal gotowe pomieszczenie podstacji energetycznej.

Na stacji Bródno, która będzie największą stacją II linii, widać już większość podziemnej konstrukcji, trwają prace przy budowie peronu pasażerskiego i peronów technicznych w torach odstawczych.

Na najmniejszej stacji – Zacisze ruszyły prace malarskie i wykończeniowe. Trwa też instalacja systemu wentylacji.

Mieszkańcy okolic placów budowy mogą także zaobserwować konstrukcje wiat wejściowych do stacji.

Miasto nie zwalnia tempa na Bemowie

Budowane na odcinku bemowskim dwie stacje metra – Bemowo i Ulrychów – nabierają docelowych kształtów. Kolejne otwory technologiczne zakrywane są płytami betonowymi. Powstają docelowe słupy i antresole stacyjne. Wzdłuż przyszłych przejść podziemnych murowane są kolejne pomieszczenia techniczne.

Trwa zbrojenie wyjść z poziomu -1 na powierzchnię. Powstaje też podbudowa pod betonowe stopnie schodów. W miejscach, w których planowane są przyszłe zejścia na perony, szykowana jest konstrukcja dla biegów schodów ruchomych i zbrojenie dla schodów stałych. Niemal gotowe są już platformy peronowe. Pod nimi powstają szyny kablowe pod przyszłe kilometry kabli.

Trwają również intensywne prace w tunelach metra. Trwa sprawdzanie i uszczelnianie połączeń pomiędzy pierścieniami oraz wyrównywanie, czyszczenie i przygotowywanie podstawy tunelu dla podbudowy torowiska.

5 nowych stacji

Pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowo budowanych odcinków II linii metra w drugiej połowie 2022 r.

Wtedy też do dyspozycji pasażerów II linii metra będzie łącznie 17 stacji, w tym 5 nowych: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo.

Nowe wagony dla II linii metra

W tym roku pierwszy z 37 nowych pociągów metra powinien przyjechać do Warszawy. To historyczne, największe zamówienie na dostawę nowoczesnego taboru w historii miasta.

Produkcja nowych pociągów metra „Varsovia” od czeskiej Skody weszła w kolejny, ważny etap. Gotowe konstrukcje wagonów transportowane są z Ostrawy do Pilzna, gdzie zostaną pomalowane.

Nowe pociągi w znaczący sposób zasilą obecny tabor. Aktualnie do dyspozycji jest w sumie 75 składów; zakup 37 kolejnych oznacza wzrost o niemal 50 proc.

Nowe pociągi pozwolą zapewnić wysoką częstotliwość kursowania na II linii metra. Realizowany zakup pozwoli też pomyśleć nad sprzedażą najbardziej wysłużonych składów kursujących na linii M1.
(UMW)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button