Pierwszy z nowych wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola jest już gotowy.
Wyznaczone zostały na nim po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Kierowcy wjadą na wiadukt już dzisiaj wieczorem. Jego budowa trwała zaledwie 11 miesięcy, a wszystkie prace związane z przebudową Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola zakończą się w marcu 2024 r.
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta uzyskał pozwolenie na użytkowanie nowo wybudowanego, północnego wiaduktu Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola. Przełączanie ruchu rozpocznie się w czwartek, 22 grudnia, po godz. 18.00. Wówczas w stronę centrum kierowcy pojadą nowym wiaduktem (dostępny będzie jeden ogólnodostępny pas ruchu i buspas). Jadący na Pragę pozostaną na starym, czyli południowym wiadukcie – do momentu zakończenia wykonywania oznakowania. Na nową konstrukcję będą mogli wjechać ok. godz. 23:00.
– Tuż przed świętami, niespełna rok od rozpoczęcia prac, a co najważniejsze – przed planowanym terminem – oddajemy do ruchu pierwszy z przebudowywanych wiaduktów Trasy Łazienkowskiej. Prace będą trwać dalej, ale już dziś mieszkańcy miasta mogą skorzystać z nowego północnego wiaduktu – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Do czasu wybudowania drugiego z wiaduktów, czyli południowego, ruch w obydwu kierunkach będzie się odbywał po stronie północnej. Zostały tam wyznaczone cztery pasy ruchu – po dwa w każdym kierunku: buspas o szerokości 3 metrów (z dopuszczeniem ruchu taksówek, MTON, motocykli, karetek i służb miejskich) oraz pas dla samochodów osobowych o szerokości 2,25 m. Wejścia piesze na nowy wiadukt nie są jeszcze czynne.
Wracają autobusy
Na nowym obiekcie autobusy będą jeździły po zewnętrznej (prawej) stronie jezdni. Oznacza to możliwość przywrócenia przystanku Torwar 02 w kierunku centrum –znajdującego się nad jezdniami Wisłostrady. Będą się tu zatrzymywać autobusy linii: 138, 143, 151, 182, 188 oraz na żądanie linii 411, 502, 514, 520, 523, 525 i N25. Nieczynne pozostaną przystanki Rozbrat (w obydwu kierunkach).
Pora na wiadukt południowy
Po przeniesieniu ruchu na wiadukt północny zamknięty zostanie wiadukt południowy (obecnie odbywa się po nim przejazd w obydwu kierunkach) i rozpocznie się jego rozbiórka. W pierwszej kolejności zdemontowane zostanie wzmocnienie konstrukcji starego wiaduktu, następnie balustrady, bariery energochłonne i latarnie. Przed rozbiórką elementów żelbetowych frezarki do nawierzchni mineralno-bitumicznych usuną z wiaduktu nawierzchnię.
Wiadukt południowy składa się z siedmiu trzyprzęsłowych ram, czyli w sumie z 21 przęseł. Rozbieranie jego konstrukcji ruszy po Nowym Roku od części znajdującej się nad rondem Stanisława Sedlaczka. Spowoduje to konieczność czasowego zamknięcia ronda. W miejscu rozebranego wiaduktu wybudowany zostanie nowy obiekt.
Przebudowa dwóch wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola potrwa do marca 2024 r.
Bezpieczeństwo, trwałość i dostępność drogi
Przebudowywane wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola nad rondem Sedlaczka (skrzyżowanie ulic Łazienkowskiej, Myśliwieckiej i Rozbrat) zaprojektowane i wybudowane zostały jako dwa bliźniacze żelbetowe wiadukty płytowe. Długość każdego z nich to blisko 400 m. Wiadukty powstały wraz z pozostałą częścią Trasy Łazienkowskiej i udostępniono je do ruchu w 1974 r. Przed rozpoczęciem trwającej przebudowy przejeżdżało nimi ponad 110 tys. pojazdów dziennie. W 2015 r. specjaliści z Politechniki Warszawskiej wykonali ekspertyzę stanu technicznego wiaduktów, w której rekomendowali rozebranie obiektów i odbudowanie ich od podstaw.
Na nowych, trwalszych i bardziej wytrzymałych wiaduktach zostaną wytyczone obustronne ciągi pieszo-rowerowe, powstaną też pochylnie, które poprawią dostępność Trasy Łazienkowskiej dla osób z ograniczeniami ruchowym.
Nowa Trasa Łazienkowska
Prace przy Parku Agrykola to kolejny etap, realizowanej w ostatnich latach, przebudowy Trasy Łazienkowskiej. Dotychczas wyremontowano: most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim.
13 grudnia podpisana została umowa na przebudowę kolejnego odcinka Trasy Łazienkowskiej – rozbiórkę i odbudowę wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Paryską i Bajońską. Powstaną tu ekrany akustyczne i wymieniona zostanie nawierzchnia jezdni w al. Stanów Zjednoczonych – od ul. Bajońskiej do ul. Międzynarodowej. Prace mają być zakończone w przeciągu 30 miesięcy.