PODRÓŻERÓŻNOŚCI

Rozkład jazdy. Kolejne zmiany dla części pociągów PKP Intercity

Kolej w Polsce

4 września 2022 roku wejdą w życie zmiany w rocznym rozkładzie jazdy pociągów, które będą obowiązywać przez dwa miesiące, do 5 listopada br.

Korekta rozkładu zapewni optymalne kursowanie pociągów PKP Intercity na liniach kolejowych, na których będą prowadzone prace inwestycyjne.

W czasie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2021/2022, który wszedł w życie w grudniu ubiegłego roku, zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Remonty mają na celu poprawę jakości infrastruktury i samego podróżowania. Czwarta z korekt zmieni rozkład niektórych składów od niedzieli 4 września br. i zapewni pasażerom optymalne możliwości dojazdu.

Zmiany w ruchu w północnej Polsce

W związku z pracami inwestycyjnymi prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury czasowo będzie wstrzymywany ruch na kilku liniach w północnej części kraju.

Od 5 do 23 września zamknięta zostanie linia nr 405 na odcinku Jastrowie – Okonek. Na odcinku Piła Główna – Szczecinek autobusy komunikacji zastępczej pojadą za pociągi:

  • IC Przemyślanin relacji Przemyśl – Wrocław – Ustka – Wrocław – Przemyśl;
  • IC Bosman relacji Wrocław – Kołobrzeg – Wrocław;
  • IC Gwarek relacji Katowice – Słupsk – Katowice;
  • IC Malczewski relacji Kraków – Kołobrzeg – Kraków;
  • IC Szyndzielnia relacji Bielsko-Biała – Ustka – Bielsko-Biała;
  • IC Zefir relacji Kraków/Lublin – Kołobrzeg – Kraków/Lublin;
  • IC Szkuner relacji Wrocław – Ustka – Wrocław.

Od 24 września do 7 października nieczynna będzie linia nr 404 na odcinku Podborsko – Białogard. Wszystkie pociągi kursujące na tej linii będą mieć skróconą trasę do Szczecinka, a do pomijanych stacji dojazd zapewni zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA). Zmiana dotyczy składów:

  • IC Przemyślanin relacji Przemyśl – Wrocław – Ustka – Wrocław – Przemyśl;
  • IC Gwarek relacji Katowice – Słupsk – Katowice;
  • IC Szyndzielnia relacji Bielsko-Biała – Ustka – Bielsko-Biała;
  • IC Szkuner relacji Wrocław – Słupsk – Wrocław;
  • IC Bosman relacji Wrocław – Kołobrzeg – Wrocław;
  • IC Malczewski relacji Kraków – Kołobrzeg – Kraków;
  • IC Bosman relacji Wrocław – Kołobrzeg – Wrocław;
  • IC Malczewski relacji Kraków – Kołobrzeg – Kraków.

Skład IC Zefir będzie zastępowany ZKA na odcinku Piła – Kołobrzeg.

Od 23 do 28 października zamknięta zostanie linia nr 202 na odcinku Sławno – Karwice. Pociągi do i z Kołobrzegu będą mieć skróconą trasę do Słupska, a pomiędzy Słupskiem i Kołobrzegiem będzie kursować ZKA. Zmiana obejmuje pociągi:

  • TLK Ustronie relacji Kraków – Kołobrzeg – Kraków (w kierunku Kołobrzegu w terminie 24-28 października, w kierunku Krakowa w terminie 24-27 października);
  • EIP 3801/8300 relacji Kraków – Kołobrzeg – Kraków (23-27 października);
  • EIP 3841/0 relacji Kraków – Kołobrzeg (28 października);
  • TLK Pobrzeże relacji Łódź – Kołobrzeg – Łódź (24-28 października).

Pociągi jeżdżące pomiędzy Szczecinkiem a Słupskiem i Ustką będą dojeżdżać do Koszalina. Na odcinku Koszalin – Słupsk/Ustka – Koszalin kursować będą autobusy komunikacji zastępczej. Zmiana dotyczy składów:

  • IC Przemyślanin relacji Przemyśl – Wrocław – Ustka – Wrocław – Przemyśl (24-28 października);
  • IC Szyndzielnia relacji Bielsko-Biała – Ustka – Bielsko-Biała (24-28 października);
  • IC Gwarek relacji Katowice – Słupsk – Katowice (24-28 października);
  • IC Szkuner relacji Wrocław – Słupsk – Wrocław (w kierunku Słupska w terminie 23-27 października, w kierunku Wrocławia w terminie 24-28 października).

Pociągi kursujące na trasie Szczecin – Gdynia – Olsztyn – Gdynia – Koszalin w okresie 24-28 października będą jeździć wahadłowo w relacjach Szczecin – Koszalin – Szczecin i Sławno – Gdynia/Olsztyn/Białystok – Sławno, a na odcinku Koszalin – Sławno – Koszalin transport zapewni ZKA. Zmiana obejmuje pociągi:

  • IC Żuławy relacji Olsztyn – Szczecin – Olsztyn;
  • IC Bryza relacji Olsztyn – Szczecin – Olsztyn;
  • IC Gryf relacji Olsztyn – Szczecin – Olsztyn;
  • IC Stańczyk relacji Olsztyn – Szczecin – Olsztyn;
  • IC Rybak relacji Białystok – Szczecin – Białystok;
  • IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk (w kierunku Gdańska w okresie 24-27 października).

Prace modernizacyjne na głównych liniach

Prowadzone przez zarządcę infrastruktury prace modernizacyjne wymuszają przedłużenie zamknięcia jednego z torów na bardzo obciążonych ruchem odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej (linia nr 4) i linii kolejowej nr 8. Na pierwszej z nich ruch jednotorowy będzie prowadzony na odcinku Olszamowice – Włoszczowa Północ do 7 października, a następnie od 8 października do 5 listopada na odcinku Pilichowice – Olszamowice. W drugim przypadku jeden z torów na odcinku Niedźwiedź – Kraków będzie wyłączony z ruchu do 10 października.

Prowadzone prace inwestycyjne i ruch jednotorowy na części trasy będą skutkować odcinkowymi ograniczeniami prędkości. To wszystko wydłuży czas jazdy pociągów. Te tymczasowe zmiany obejmą połączenia kategorii EIP pomiędzy Warszawą a Krakowem, dla których czas przejazdu będzie około kilkanaście minut dłuższy niż obecnie oraz na trasie Warszawa – Wrocław, na której składy Pendolino będą jechać kilka minut dłużej niż teraz.

Zmiany w innych częściach Polski

W związku z pracami modernizacyjnymi kontynuowany będzie ruch jednotorowy na dwóch odcinkach linii kolejowej nr 91 od Rzeszowa do Sędziszowa Małopolskiego. Ograniczenia w ruchu mogą wpływać na planowy rozkład jazdy. Od 1 października zostanie wstrzymany ruch na jednotorowej linii łączącej Tarnów i Stróże. Pociągi jeżdżące na co dzień w Bieszczady na tym odcinku będą kursować trasą alternatywną przez Rzeszów i Dębicę.

Składy IC Skarbek relacji Olsztyn – Bielsko-Biała oraz IC Hutnik relacji Gdynia – Bielsko-Biała – Gdynia okresowo pojadą w skróconej relacji do i z Pszczyny. Dojazd do pomijanych stacji Czechowice-Dziedzice i Bielsko-Biała Główna zapewnią autobusy komunikacji zastępczej.

Ze względu na prace modernizacyjne w rejonie stacji Łódź Kaliska, łączący na co dzień Trójmiasto i Łódź pociąg TLK Kociewie będzie kursować w skróconej relacji Gdynia – Włocławek – Gdynia.

Zmiany w kursowaniu pociągów przez Warszawę do 3 września

Cały czas trwają prace inwestycyjne na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. Zmiany w systemie sterowania ruchem kolejowym zostały wprowadzone jeszcze w trakcie obowiązywania obecnej korekty rozkładu jazdy i potrwają do 3 września. Ze względu na zapewnienie pełnego bezpieczeństwa ruchu pociągów wydłużony został czas jazdy składów jadących z kierunku zachodniego, co tym samym ograniczy przepustowość linii. W związku z tym kilkadziesiąt pociągów kursuje przez stację Warszawa Gdańska:

  • TLK 18170 Uznam relacji Warszawa Gdańska – Świnoujście (od 28 sierpnia);
  • IC 71105 Warta relacji Poznań Główny – Warszawa Gdańska;
  • TLK 61173 Karkonosze relacji Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wschodnia (od 21 sierpnia);
  • IC 71100 Dionizos relacji Zielona Góra Główna – Warszawa Gdańska;
  • IC 1410/4111 Wysocki relacji Warszawa Wschodnia – Katowice – Warszawa Wschodnia;
  • IC 91109 Łodzianin relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska;
  • IC 4121 Daszyński relacji Bielsko-Biała Główna – Warszawa Gdańska;
  • IC 81101 Gałczyński relacji Szczecin Główny – Warszawa Gdańska;
  • IC 1205 Rubinstein relacji Łódź Fabryczna – Lublin Główny;
  • IC 31101 Malinowski relacji Przemyśl Główny – Warszawa Gdańska;
  • IC 5333 Kochanowski relacji Bydgoszcz Główna – Rzeszów Główny;
  • TLK 61101 Orzeszkowa relacji Szklarska Poręba Górna – Warszawa Gdańska;
  • TLK 31103 Hańcza Kraków Główny – Suwałki;
  • IC 4523 Skarbek relacji Koluszki – Olsztyn Główny;
  • IC 28104 Zamoyski relacji Lublin Główny – Gorzów Wielkopolski;
  • IC 71103 Zielonogórzanin relacji Zielona Góra Główna – Warszawa Gdańska;
  • IC 6221 Konopnicka relacji Wrocław Główny – Lublin Główny;
  • IC 4123 Pilecki relacji Racibórz – Białystok;
  • IC 81107 Mewa relacji Świnoujście – Warszawa Gdańska;
  • IC 6125 Fredro relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
  • EIC 45 Spree relacji Franfurt nad Odrą – Warszawa Gdańska;
  • IC 82105 Zamoyski relacji Gorzów Wielkopolski – Lublin Główny;
  • TLK 81114 Pobrzeże relacji Kołobrzeg – Łódź Fabryczna;
  • IC 6521 Słowacki relacji Wrocław Główny – Ełk;
  • EIC 49 Odra/Oder relacji Franfurt nad Odrą – Warszawa Gdańska;
  • IC 6123 Baczyński relacji Wrocław Główny – Warszawa Gdańska;
  • EIC 41 Varsovia relacji Franfurt nad Odrą – Warszawa Gdańska;
  • IC 6127 Łużyce relacji Zgorzelec – Warszawa Gdańska;
  • EIP 3105 relacji Kraków Główny – Warszawa Gdańska;
  • EIP 3103 relacji Kraków Główny – Warszawa Gdańska;
  • EIP 4101 relacji Gliwice – Warszawa Gdańska;
  • IC 18151 Słupia relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg (26 sierpnia i 2 września);
  • IC 4161 Beskidy relacji Zwardoń – Warszawa Gdańska (27-28 sierpnia i 3 września);
  • IC 61151 Śnieżka relacji Szklarska Poręba Górna – Warszawa Gdańska (27-28 sierpnia i 3 września);
  • IC 18155 Lazur relacji Łodź Fabryczna – Ustka (27 sierpnia);
  • EIC 4851 Fregata relacji Katowice – Kołobrzeg (27 sierpnia);
  • IC 9105 Rubinstein relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Gdańska (27 sierpnia i 3 września);
  • IC 81141 Gałczyński relacji Świnoujście – Warszawa Gdańska (27-28 sierpnia);
  • IC 18153 Parsęta relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg (3 września);
  • EIC 4551 Klimczok relacji Katowice – Gdynia Główna (3 września).

Od 4 września znaczna część (z wymienionych powyżej) pociągów wróci na trasę przez stację Warszawa Centralna.

W związku z przeprowadzanymi pracami na Warszawskim Węźle Kolejowym do 3 września odwołane w całej relacji zostały pociągi:

  • EIP 1300 relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny;
  • EIP 1600/1650 relacji Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny;
  • EIP 6100 relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia;
  • EIP 1304 relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny;
  • EIP 3100 relacji Kraków Główny – Warszawa Wschodnia;
  • IC 13110/31110 Marszałek Piłsudski relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny – Warszawa Wschodnia.

Ponadto część pociągów będzie kursowała w skróconych relacjach:

  • EIP 4506 relacji Gliwice – Gdynia Główna został odwołany na odcinku Gliwice – Warszawa;
  • EIP 3506 relacji Kraków Główna – Gdynia Główna został odwołany na odcinku Kraków – Warszawa;
  • EIP 4500 relacji Gliwice – Gdynia Główna został odwołany na odcinku Gliwice – Warszawa;
  • EIP 5404 relacji Gdynia Główna – Gliwice został odwołany na odcinku Warszawa – Gliwice;
  • EIP 5400 relacji Gdynia Główna – Gliwice został odwołany na odcinku Warszawa – Gliwice.

Wszystkie z odwołanych pociągów oraz te jeżdżące w skróconej relacji wrócą do normalnego kursowania po zakończeniu prac związanych z wymianą urządzeń sterowania ruchem kolejowym, tj. od 4 września.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button