MOTOSPORT

Rajd Rzeszowski 2024. Kto wystartuje? Kompendium dla kibiców

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski

33. Rajd Rzeszowski – informacje praktyczne – kompendium dla kibiców

  • Mocna obsada – łącznie ponad 90 załóg zjawi się w ten weekend w Rzeszowie, w tym najlepsi kierowcy z Polski i Słowacji
  • Trzy dni rywalizacji – od 8 do 10 sierpnia
  • Międzynarodowa ranga – tegoroczna edycja zawodów jest częścią pucharu Europy FIA (ERT) oraz mistrzostw strefy Europy Centralnej (CEZ)
  • Zróżnicowana stawka rajdówek – od najnowszych konstrukcji za ponad milion złotych po kilkudziesięcioletnie rajdówki historyczne
  • Uroczysty start w galerii Millenium Hall, meta na Rynku w Rzeszowie
  • 33. Rajd Rzeszowski to 5. runda mistrzostw Polski, 5. runda mistrzostw Słowacji i czwarty rajd w kalendarzu Millers Oils HRSMP.
  • Nowość na południe od Dębicy i Pilzna – odcinek w gminie Brzostek po raz pierwszy w Rajdzie Rzeszowskim.
  • 11 odcinków asfaltowych specjalnych w okolicy Rzeszowa i 151 km ścigania.
  • Spektakularne widowisko w Rzeszowie – piątkowy etap rajdu zakończy ściganie na ulicach miasta.
  • Serwis na terenie kampusu Politechniki Rzeszowskiej.

8 sierpnia startuje 33. Rajd Rzeszowski. Impreza potrwa trzy dni – od czwartku do soboty (10 sierpnia). Jakie rajdówki będzie można zobaczyć? Gdzie przebiegają odcinki specjalne? Jacy zawodnicy będą się ścigać? Oto najważniejsze informacje.

33. Rajd Rzeszowski – co to za impreza?

Rajd Rzeszowski to już stały i ważny punkt kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP). Impreza organizowana przez Automobilklub Rzeszowski jest rundą RSMP już po raz 23. z rzędu. Załogi walczące o miano najlepszych w Polsce spotykają się w Rzeszowie nieprzerwanie od 2002 roku. 
 
Podobnie jak w poprzednich latach, również i w tym roku to zawody o międzynarodowej randze. Impreza to nie tylko piąta runda krajowego czempionatu, lecz także część kalendarzy FIA European Rally Trophy (FIA ERT) oraz FIA CEZ Rally Championship (mistrzostwa strefy Europy Centralnej). Na podkarpackich asfaltowych oesach zmierzą się też uczestnicy mistrzostw Słowacji dla których również jest to piąta odsłona tegorocznej rywalizacji o tytuły. W rajdówkach sprzed lat pojadą załogi walczące w ramach Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Stawkę zawodników, którzy zmierzą się z oesami na Podkarpaciu uzupełniają załogi zgłoszone w ramach 10. Rajdu Rzeszowiak. Zawody rozgrywane wraz z 33. Rajdem Rzeszowskim to trzecia w tym roku okazja do walki o punkty w ramach Rajdowych Mistrzostw Południa. RMP to cykl rajdów okręgowych – krótszych niż rundy mistrzostw Polski, organizowanych z myślą o załogach z mniejszym doświadczeniem lub budżetem.
 
Kierowcy i piloci będą walczyć o jak najlepsze czasy przejazdu na jedenastu odcinkach specjalnych. Dziesięć z nich wytyczono na asfaltowych drogach wokół Rzeszowa, a jeden zostanie rozegrany w centrum miasta. W rajdach samochodowych zawodnicy rywalizują wyłącznie na odcinkach specjalnych, czyli wyłączonych z ruchu i profesjonalnie zabezpieczonych trasach. Między odcinkami rajdówki poruszają się w normalnym ruchu ulicznym, zgodnie z obowiązującymi przepisami i ograniczeniami.

33. Rajd Rzeszowski – WRC w Rzeszowie, rajdówki za milion złotych i wspaniałe samochody historyczne

Łącznie 93 załogi zdecydowały się na start w zawodach w stolicy Podkarpacia. 29 z nich wsiądzie do widowiskowych rajdówek z napędem na cztery koła. 9 duetów skorzysta z samochodów Rally2/R5, a więc najszybszych konstrukcji dopuszczonych do startów w Polsce. Mają ponad 300 KM mocy, stały napęd na cztery koła, zawieszenie o imponującym skoku oraz sekwencyjną skrzynię biegów. Jeden egzemplarz rajdówki Rally2 kosztuje ponad milion złotych!
 
Oprócz tego kibice zobaczą w akcji Forda Fiestę WRC, a więc rajdówkę, którą w mistrzostwach świata (FIA WRC) ścigał się m.in. Robert Kubica.
 
Do rywalizacji w ramach piątej rundy RSMP przystąpi 31 załóg, z czego 27 powalczy o punkty do klasyfikacji mistrzostw. 14 duetów to zawodnicy zgłoszeni do słowackiego czempionatu. Z kolei w FIA ERT i FIA CEZ organizatorzy otrzymali odpowiednio 22 i 36 zgłoszeń. Trzecia odsłona rywalizacji w Millers Oils HRSMP przyciągnęła 22 załóg w rajdówkach sprzed lat, a w Rajdzie Rzeszowiak zmierzy się 31 duetów z Rajdowych Mistrzostw Południa.
 
W gronie samochodów historycznych są legendarne konstrukcje sprzed lat takie, jak Lancia Delta Integrale, Audi Quattro S1, Ford Escort Cosworth, Porsche 911, Saab 96 V4, Ford Sierra, Subaru Legacy 4WD Turbo czy też… Trabant 601.

Międzynarodowa obsada – kto wystartuje w 33. Rajdzie Rzeszowskim?

Najwyższe miejsce na liście zgłoszeń do tegorocznej edycji rajdu otrzymał Grzegorz Grzyb – trzykrotny mistrz Polski. Pilotowany przez Adama Biniędę kierowca skorzysta ze Skody Fabii Rally2 evo. W tym roku ma szansę na piąty triumf i wyrównanie rekordu Bryana Bouffiera. Pochodzący z Rzeszowa Grzyb ma na swoim koncie aż 24 starty w tej imprezie. Zadebiutował w niej 25 lat temu – w sezonie 1999 za kierownicą Fiata Seicento Sporting. 13 razy stawał na podium, w tym czterokrotnie na najwyższym stopniu. Pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Rzeszowskim wywalczył w 2008 roku, a ostatnie w sezonie 2022.
 
Drugi numer startowy należy do braci – Jaroslava i Erika Melicharków. Dwukrotny mistrz Słowacji zaprezentuje kibicom wspomnianego wcześniej Forda Fiestę WRC. Z trójką pojedzie kolejny z rodzinnych duetów – Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo), wiceliderzy punktacji RSMP. W pierwszej piątce listy zgłoszeń są też zwycięzcy poprzedniej rundy mistrzostw Polski – Garrett 50. Rajdu Koszyc, czyli Jakub Matulka i Daniel Dymurski (nr 4, Skoda Fabia Rally2 evo), a także Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (nr 5, Skoda Fabia Rally2 evo), aktualni wicemistrzowie kraju.
 
W klasie 3, przeznaczonej dla zawodników w samochodach Rally3, zobaczymy cztery załogi. 
Renault Clio Rally3 pojadą Hubert Kowalczyk i Jarek Hryniuk. Fordami Fiesta Rally3 dysponować będą duety Marcin Kowal/Sebastian Lenkowski, Artur Długosz/Mateusz Martynek oraz Tomasz Król/Patryk Olejniczak.
 
22 z 40 załóg zgłoszonych w ramach rundy RSMP to duety, które pojadą samochodami z napędem na jedną oś. W tym gronie jest m.in. Hubert Laskowski (Ford Fiesta Rally4, pilot: Michał Kuśnierz). 18-latek do Rzeszowa przyjedzie praktycznie prosto z Rajdu Finlandii, a więc rundy mistrzostw świata. Spektakularne Porsche 911 GT3 to rajdowa broń duetu Jacek Sobczak/Michał Marczewski.
 
W mistrzostwach historycznych nie zabraknie czołowej trójki tabeli. Prowadzenia bronić będą Bartłomiej Madziara i Mateusz Pawłowski (Subaru Impreza). Za nimi plasują się Marcin Majcher i Daniel Leśniak (Subaru Legacy 4WD Turbo) oraz Filip Stopa i Rafał Ślęczka (BMW M3 E36). Wspomniane wcześniej Audi Quattro S1 to samochód Grzegorza Olchawskiego i Przemysława Boska. Najpopularniejszą rajdówką w stawce historycznego czempionatu jest Porsche 911. Takim samochodem pojadą trzy załogi: Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski, Piotr Zaleski i Piotr Szadkowski oraz Krzysztof Mikulski z Jerzym Skrzypkiem.
 
W Rajdzie Rzeszowiak zmierzy się 31 załóg, w tym liderzy punktacji Rajdowych Mistrzostw Południa – Jakub Niemiec i Mateusz Bodniak (Peugeot 207 RC RallyN1).

33. Rajd Rzeszowski – czy na Podkarpaciu poznamy nazwiska tegorocznych rajdowych mistrzów Polski?

Wyniki 33. Rajdu Rzeszowskiego mogą dać odpowiedź na pytanie czy bracia Szejowie dogonią Grzyba i Biniędę w wyścigu o mistrzostwo Polski czy też liderzy odskoczą na tyle daleko, że szanse duetu z Ustronia staną się już wyłącznie matematyczne.
 
W tabeli obie załogi dzieli 10 punktów. W liczbie zwycięstw mamy remis – Grzyb triumfował w Rajdzie Nadwiślańskim, Szeja w Rajdzie Małopolski. W Rzeszowie do zdobycia jest maksymalnie 35 punktów, ale w kończącym sezon Rajdzie Śląska zwycięzca może sięgnąć nawet po 50 „oczek”. To oznacza, że Grzyb nie zapewni sobie tytułu „u siebie”, ale jako faworyt zawodów może się do niego znacznie zbliżyć.
 
Przy 85 punktach pozostałych w puli sezonu do walki o czołową lokatę włączyć się mogą również Matulka z Dymurskim (87 pkt) i Gabryś z Sytym (83 pkt). Z kolei Byśkiniewicz i Siatkowski (62 pkt) nie stracili jeszcze szans na powtórzenie ubiegłorocznego sukcesu, czyli wicemistrzostwa Polski.
 
Dla liderów klasy 3 – Huberta Kowalczyka i Jarka Hryniuka (Renault Clio Rally3) 33. Rajd Rzeszowski to piłka meczowa. Kowalczyk i Hryniuk wygrali trzy pierwsze rundy w klasie, ale czwartej nie ukończyli. Mają na koncie 105 punktów i zostaną mistrzami kraju już w Rzeszowie, jeśli zdobędą 29 punktów więcej niż ich rywale – sklasyfikowani na drugim miejscu w tabeli Marcin Kowal i Sebastian Lenkowski (Ford Fiesta Rally3).
 
O końcowych rozstrzygnięciach nie może być mowy w klasyfikacji 2WD. Dwa punkty – tyle wynosi różnica między liderami a wiceliderami klasyfikacji samochodów z napędem na jedną oś. Prowadzą Hubert Laskowski i Michał Kuśnierz (105 pkt, Ford Fiesta Rally4). Na pierwsze miejsce wspięli się dzięki punktom zdobytym w Garrett 50. Rajdzie Koszyc, w którym nie pojawili się dotychczasowi liderzy – Jacek Sobczak i Michał Marczewski (103 pkt, Porsche 911 GT3).

Sprawdzony format i wymagające trasy – program 33. Rajdu Rzeszowskiego

Uroczysty start odbędzie się na dziedzińcu galerii Millenium Hall (8.08, od godz. 20). Nie będzie to jedyna okazja do spotkania się z zawodnikami w tym miejscu, ponieważ właśnie w Millenium Hall będą zlokalizowane przegrupowania przed wjazdem na serwis.
 
Zanim w piątkowe popołudnie rozpocznie się rywalizacja, zawodnicy będą mogli sprawdzić swoje rajdówki i formę na odcinku testowym w miejscowości Niechobrz (8.08, od godz. 16 do 20). Pierwszy etap rajdu tworzą trzy odcinki specjalne. Po dwa razy zawodnicy pojawią się na oesach Blizianka i Lubenia. Ten drugi odcinek będzie zapętlony, co oznacza, że w niektórych miejscach widzowie będą mogli zobaczyć zawodników nie raz, lecz dwa razy. Etap zamknie wieczorne ściganie na ulicach Rzeszowa.
 
Z kolei w sobotę, podczas dłuższego etapu, zawodników i kibiców czekają trzy, dwukrotnie pokonywane próby. Pętlę otworzy odcinek Różanka, tym razem nie w zapętlonym wariancie. Następnie zaplanowano zupełnie nową próbę Brzostek. Ostatnim w sekcji jest blisko 20-kilometrowy oes Kołaczyce, a więc ubiegłoroczna nowość w całkowicie zmienionej konfiguracji. Jego drugi przejazd to szansa na dodatkowe punkty dla pięciu najszybszych załóg. Łączna długość trasy rajdu to 564 km, z czego 151 km stanowią odcinki specjalne. Zakończenie rajdu i wręczenie pucharów – w sobotę, 10 sierpnia, od godz. 17 na rzeszowskim rynku.

33. Rajd Rzeszowski – co, gdzie i kiedy można zobaczyć?

Czwartek, 8 sierpnia:
 
Od 16:00 do 20:00: rajdówki w akcji podczas odcinka testowego
Gdzie: w miejscowości Niechobrz [LINK: mapa]
 
Od 20:00: rajdówki i zawodników podczas uroczystego startu rajdu
Gdzie: galeria Millenium Hall, Rzeszów
 
Piątek, 9 sierpnia:
 
Od 13:15 i 17:10: ściganie na odcinku Blizianka (9,4 km)
Gdzie: w okolicach miejscowości Blizianka i Gwoźnica Dolna [LINK: mapa]
 
Od 14:10 i 17:55: ściganie na odcinku Lubenia (24,55 km)
Gdzie: w okolicach miejscowości Lubenia, Straszydle i Siedliska [LINK: mapa]
Uwaga! Część odcinka Lubenia jest zapętlona, co oznacza, że w jednym miejscu można każdą załogę zobaczyć dwa razy!
 
Od 15:45: zawodników i rajdówki, a także mechaników pracujących przy samochodach
Gdzie: w parku serwisowym na terenie kampusu Politechniki Rzeszowskiej
 
Od 20:00: ściganie w centrum Rzeszowa (2,3 km)
Gdzie: Rzeszów, m.in. ulice Cieplickiego i Moniuszki [LINK: mapa]
 
Od 20:30: zawodników i rajdówki, a także mechaników pracujących przy samochodach
Gdzie: w parku serwisowym na terenie kampusu Politechniki Rzeszowskiej
 
Sobota, 10 sierpnia:
 
Od 8:25 i 13:24: ściganie na odcinku Różanka (11,6 km)
Gdzie: w miejscowościach Różanka, Wiluszówka [LINK: mapa]
 
Od 9:15 i 14:15: ściganie na odcinku Brzostek (8,85 km)
Gdzie: w południowej części gminy Brzostek [LINK: mapa]
 
Od 10:35 i 15:15: ściganie na odcinku Kołaczyce (19,95 km)
Gdzie: w okolicach miejscowości Bieździadka [LINK: mapa]
 
Od 12:00: zawodników i rajdówki, a także mechaników pracujących przy samochodach
Gdzie: w parku serwisowym na terenie kampusu Politechniki Rzeszowskiej
 
Od 17:00: rajdówki i zawodników podczas uroczystego zakończenia rajdu i rozdania pucharów
Gdzie: Rynek w Rzeszowie

33. Rajd Rzeszowski – jak kibicować bezpiecznie? Gdzie oglądać rajd?

Organizatorzy 33. Rajdu Rzeszowskiego przygotowali informator z przewodnikiem kibica. Są w nim polecane miejsca do kibicowania wraz z wskazówkami dojazdu. Informator dostępny jest na stronie rajdu [LINK].
 
Rajdy samochodowe to sport widowiskowy, emocjonujący, ale także niebezpieczny. Dla waszego bezpieczeństwa ważne jest zachowanie zdrowego rozsądku i podstawowych zasad kibicowania.
 
1. Nie wchodź na trasę rajdu, nie przechodź ani nie przebiegaj przez drogę.
2. Podporządkuj się wszystkim poleceniom i instrukcjom służb porządkowych.
3. Pod żadnym pozorem nie stawaj w miejscach szczególnie niebezpiecznych – na zewnętrznych zakrętów, za hopami, na końcu prostych i zbyt blisko drogi.
4. Przy trasie rajdu nie pozostawiaj dzieci i zwierząt bez opieki.
5. Nie rzucaj żadnych przedmiotów na drogę.
6. Nie śmieć.
7. Szanuj cudzą własność – nie stawaj na polach uprawnych, trawnikach i innych, które można zniszczyć.
8. Nie blokuj dojazdów do trasy rajdu, w szczególności dróg ewakuacyjnych.
9. Poinformuj służby porządkowe, jeśli widzisz zagrożenie lub niebezpieczne zachowanie.
10. Kibicuj na stojąco i w miejscach umożliwiających ucieczkę, by w razie zagrożenia szybko przemieścić się w bezpieczne miejsce.

RSMP 2024 – punktacja przed 33. Rajdem Rzeszowskim (runda 5/6):

1. Grzyb/Binięda 111 pkt
2. Szeja/Szeja 101 pkt
3. Matulka/Dymurski 87 pkt
4. Gabryś/Syty 83 pkt
5. Byśkiniewicz/Siatkowski 62 pkt
6. Kołtun/Pleskot 41 pkt
7. Sobczak/Marczewski 41 pkt
8. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
9. Kotarba/Kotarba 32 pkt
10. Kowalczyk/Hryniuk 31 pkt

RSMP 2024 – punktacja 2WD przed 33. Rajdem Rzeszowskim (runda 5/6):

1. Laskowski/Kuśnierz 105 pkt
2. Sobczak/Marczewski 103 pkt
3. Gazda/Mikuliszyn 78 pkt
4. Michał Chorbiński 73 pkt
5. Butyński/Pochroń 46 pkt
6. Rachwał/Leja 46 pkt

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button