MOTOSPORT

Rajd Polski 2019. Aleksiej Łukjaniuk najlepszy, Łukasz Habaj prowadzi w Mistrzostwach Europy

Rajd Polski 2019

Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow (Citroen C3 R5) wygrali w PZM 76. Rajdzie Polski.

Drugi raz z rzędu na drugiej pozycji Rajd Polski kończy Fin Jari Huttunen (Hyundai i20 R5) pilotowany przez swojego rodaka Mikkę Lukkę. Trzecie podium w tym sezonie FIA ERC wywalczyli aktualni liderzy tych mistrzostw, czyli Łukasz Habaj i Daniel Dymurski (Skoda Fabia R5), którzy zwyciężyli także w klasyfikacji trzeciej rundy RSMP.

Polacy zdobyli w Mikołajkach 23 punkty i zachowali w ten sposób prowadzenie w punktacji europejskiego czempionatu. Łącznie na koncie Habaja i Dymurskiego widnieją 94 punkty. Kolejne miejsca w tabeli zajmują Łukjaniuk i Arnautow (83 pkt.) oraz Ingram i Whittock (70 pkt.).

Rajd Polski stanowił także trzecią i zarazem podwójnie punktowaną rundę krajowego czempionatu. W tej klasyfikacji pierwsze miejsce padło łupem mistrzów Polski z sezonu 2015 – Habaja i Dymurskiego. Kolejne lokaty zajęli Domżała z Baranem oraz Kasperczyk i Syty (Ford Fiesta R5). Najlepsi wśród zawodników w samochodach z napędem na jedną oś byli Tomasz Zbroja i Jakub Wróbel (Citroen DS3 R3T). Trzecie miejsce zbliżyło Kasperczyka i Sytego (77 punktów) do liderów RSMP, którymi pozostali Marczyk i Gospodarczyk (80 punktów). Na trzecią lokatę w klasyfikacji RSMP wskoczyli Habaj z Dymurskim, którzy zdobyli dziś komplet, czyli 55 „oczek”.

Czołową trójkę klasyfikacji 2WD, będącej jednocześnie podium młodzieżowej kategorii ERC 3 Junior, utworzyły załogi Ken Torn/Kauri Pannas (EST/EST, Ford Fiesta R2T), Sindre Furuseth/Jim Hjerpe (NOR/SWE, Peugeot 208 R2, +37,8 s) oraz Adam Westlund/Joakim Sjöberg (LVA/SWE, Peugeot 208 R2, +1:47,3 s).

Następne rundą europejskiego czempionatu będzie asfaltowy Rally Roma di Capitale (19-21 lipca). Z kolei stawka RSMP o kolejne punkty powalczy na Litwie, podczas szutrowego Rajdu Elektrenów (12-13 lipca).

Kacper Wróblewski z ORLEN Team kończy szutrowy debiut w pierwszej dziesiątce FIA ERC

W pierwszym wspólnym starcie autem R5 na szutrze Kacper Wróblewski i Marcin Szeja ukończyli 76. edycję Rajdu Polski w pierwszej dziesiątce Mistrzostw Europy i na 5. miejscu w Mistrzostwach Polski. Ten wynik dał im 21 punktów i awans na siódmą lokatę w punktacji RSMP. Łącznie startowały 102 załogi, w tym 24 samochody klasy R5.W klasyfikacji RSMP najlepsi okazali się doświadczeni Łukasz Habaji Daniel Dymurski w Skodzie Fabii R5. W klasyfikacji generalnej rajdu aktualni liderzy FIA ERC uplasowali się na trzeciej pozycji utrzymując w ten sposób prowadzenie w punktacji mistrzostw Europy, podczas gdy w rajdzie zwyciężył Aleksiej Łukjaniuk z Aleksiejem Arnautowem.

Wynik ten oznacza, że reprezentanci ORLEN Team zapisali na swoje konto 21 punktów do klasyfikacji Mistrzostw Polski, 20 za piąte miejsce w klasyfikacji RSMP, a także kolejny 1 punkt za świetny czas wywalczony na finałowym, dodatkowo punktowanym odcinku zawodów.

– Realizowaliśmy plan. Trochę go nam pokrzyżował odcinek kwalifikacyjny. Chciałem jechać bardziej z tyłu, nie „odkurzając” trasy. Tak się jednak nie stało i za dużo straciliśmy w pierwszym dniu rajdu. Dlatego wczoraj i dzisiaj odrabialiśmy i goniliśmy. Tempo naprawdę wzrastało mocno i jestem bardzo zadowolony, ponieważ zrobiliśmy dużo kilometrów, a moja prędkość była naprawdę o niebo lepsza. Ten ostatni odcinek był mega ciężki, bo z tyłu głowy cały czas miałem, że jednak trzeba być na mecie. Jestem szczęśliwy, że jesteśmy tutaj i auto nawet nie porysowane. Ten rajd dał mi dużo, jeżeli chodzi o samochód. Za dwa tygodnie mam rajd na Litwie, gdzie mam nadzieje to dzisiejsze doświadczenie zaprocentuje i będziemy mogli walczyć z czołówką RSMP – mówi Kacper Wróblewski, zawodnik ORLEN Team.

Trasy wokół Mikołajek są powszechnie chwalone i doceniane przez kierowców rajdowych. Szutrowe oesy dają mnóstwo frajdy zarówno kibicom, jak i zawodnikom, Są jednak wąskie i wymagają odnalezienia odpowiedniej równowagi między ryzykowną i bezpieczną jazdą. To niełatwe zadanie zrealizowali Kacper Wróblewski i Marcin Szeja. Za nimi na metę w Mikołajkach wjechały m.in. załogi, które mają za sobą już znacznie więcej startów samochodami klasy R5. Problemów nie uniknęli także bardziej doświadczeni, regularni uczestnicy mistrzostw Europy czy Litwy. Łącznie zawodów nie ukończyło 25 załóg w tym aż 9 w autach R5.

Kolejnym startem Kacpra Wróblewskiego z ORLEN Team będzie szutrowy Rajd Elektreny (12-13 lipca) na Litwie – czwarta z siedmiu rund tegorocznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Klasyfikacja końcowa PZM 76. Rajdu Polski – III rundy RSMP 2019:

1. Habaj/Dymurski (Skoda Fabia R5) 1:47:40,9 s
2. Domżała/Baran (Skoda Fabia R5) +1:13,7 s
3. Kasperczyk/Syty (Ford Fiesta R5) +2:10,6 s
4. Marczyk/Gospodarczyk (Skoda Fabia R5) +2:40,9 s
5. Wróblewski/Szeja (Hyundai i20 R5) +4:25,4 s
6. Kotarba/Kotarba (Citroen C3 R5) +7:21,7 s
7. Chwist/Heller (Hyundai i20 R5) +10:03,9 s
8. Zbroja/Wróbel (Citroen DS3 R3T) +11:38,8 s

Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski po PZM 76. Rajdzie Polski:

1. Marczyk/Gospodarczyk 80 pkt
2. Kasperczyk/Syty 77 pkt
3. Habaj/Dymurski 55 pkt
4. Słobodzian/Kozdroń 41 pkt
5. Domżała/Baran 39 pkt
6. Byśkiniewicz/Cieślar 28 pkt
7. Wróblewski/Szeja 23 pkt
8. Chwist/Heller 20 pkt
9. Kołtun/Pleskot 18 pkt
10. Kotarba/Kotarba 17 pkt

Klasyfikacja PZM 76. Rajdu Polski po 15 odcinkach specjalnych

1. Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5) +1:45:49,4 s
2. Huttunen/Lukka (FIN/FIN, Hyundai i20 R5) +59,8 s
3. Habaj/Dymurski (POL/POL, Skoda Fabia R5) +1:51,5 s
4. Mares/Hlousek (CZE/CZE, Skoda Fabia R5) +2:09,2 s
5. Domżała/Baran (POL/POL, Skoda Fabia R5) +3:05,2 s
6. Kasperczyk/Syty (POL/POL, Ford Fiesta R5) +4:02,1 s.
7. Adielsson/Johansson (SWE/SWE, Citroen C3 R5) +4:06,5 s
8. Herczig/Ferencz (HUN/HUN, Volkswagen Polo GTi R5) +4:06,6 s
9. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia R5) +4:32,4 s
10. Wróblewski/Szeja (POL/POL, Hyundai i20 R5) +6:16,9 s

Zwycięzcy odcinków specjalnych (w klasyfikacji FIA ERC)

OS 1 – Mikołajki Arena (2,5 km): Huttunen/Lukka (FIN/FIN, Hyundai i20 R5)
OS 2 – Paprotki (11,26 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 3 – Stare Juchy (13,86 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 4 – Olecko (28,62 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 5 – Mikołajki Arena (2,5 km): Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia R5)
OS 6 – Paprotki (11,26 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 7 – Stare Juchy (13,86 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 8 – Olecko (28,62 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 9 – Mikołajki Arena (2,5 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 10 – Mikołajki Max (9,34 km): Huttunen/Lukka (FIN/FIN, Hyundai i20 R5)
OS 11 – Gmina Mrągowo (11,34 km): Habaj/Dymurski (POL/POL, Skoda Fabia R5)
OS 12 – Użranki (22,54 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 13 – Mikołajki Max (9,34 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 14 – Gmina Mrągowo (11,34 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)
OS 15 – Użranki (22,54 km): Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5)

Punktacja Rajdowych Mistrzostw Europy po PZM 76. Rajdzie Polski:

1. Habaj/Dymurski 94 pkt
2. Łukjaniuk/Arnautow 83 pkt
3. Ingram/Whittock 70 pkt
4. Solberg/Johnston 39 pkt
5. Lopez/Rozada 35 pkt
6. Mares/Hlousek 31 pkt
7. Huttunen/Lukka 30 pkt
8. Moura/Costa 28 pkt
9. Griebel/Kopczyk 26 pkt
10. Sesks/Caune 25 pkt
(org.)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button