MOTOSPORT

Rajd Małopolski. RSMP wraca na asfalt

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski

Blisko setkę załóg przyciągnęła rywalizacja na krętych, wąskich odcinkach specjalnych Rajdu Małopolski (10-12 lipca).

W tym gronie są nie tylko uczestnicy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, lecz także załogi w rajdówkach historycznych oraz duety zgłoszone w ramach rundy Rajdowych Mistrzostw Południa. Organizatorzy przygotowali 16 odcinków specjalnych o łącznej długości blisko 140 km.
 
Rajd Małopolski otwiera drugą część sezonu RSMP, w której zawodników czekają już wyłącznie starcia na asfalcie. Uczestnicy krajowego czempionatu wracają na tę nawierzchnię po przerwie, jaką była jedyna w tym roku szutrowa runda cyklu, czyli 81. Rajd Polski (13-15 czerwca). Wcześniej o punkty walczono jeszcze podczas 53. Rajdu Świdnickiego i 10. Rajdu Nadwiślańskiego.
 
Inauguracyjna edycja Rajdu Małopolski odbyła się w 2021 roku jako zawody w randze rajdu okręgowego, zaliczanego do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Rok później impreza była również rundą Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP). Organizatorzy systematycznie i konsekwentnie rozwijali tę imprezę i już w 2023 roku zapracowali na awans do kalendarza mistrzostw kraju. 
 
Oprócz uczestników RSMP, na asfaltowych oesach w Beskidzie Makowskim zmierzą się również załogi rywalizujące w Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski oraz Rajdowych Mistrzostwach Południa. Ponadto, zawody ponownie będą miały międzynarodową rangę, bowiem włączono je do kalendarza FIA CEZ – mistrzostw strefy Europy Centralnej. Co więcej, w tym roku Rajd Małopolski odbywa się jako impreza kandydująca do FIA ERT – rajdowego pucharu Europy.

Myślenice, Wadowice, Maków Podhalański – trzy miasta, trzy dni rywalizacji

Trasa rajdu, jak co roku, uległa sporym modyfikacjom względem poprzedniej edycji. Zupełną nowością jest czwartkowy etap w Myślenicach i powiecie myślenickim z odcinkami rozgrywanymi po zmroku.
 
Oficjalne rozpoczęcie rajdu ponownie gościć będzie rynek w Wadowicach. Przed ceremonią startu – zaplanowaną na czwartek (10 lipca), na godzinę 18 – zawodnicy będą jeszcze mogli sprawdzić swoje samochody i formę podczas odcinka testowego w miejscowości Stryszawa.
 
Z Wadowic uczestnicy Rajdu Małopolski ruszą w okolice Myślenic, by tam zmierzyć się na dwukrotnie pokonywanych próbach Chełm (3,73 km, start o godz. 19 i 21:10) i Myślenice (1,35 km, od 19:35 i 21:45), której widowiskową trasę wytyczono na zamkniętych i zabezpieczonych ulicach miasta. 
 
Piątek, 11 lipca rozpocznie się od atrakcji dla kibiców – spotkania z zawodnikami na wadowickim rynku (od 14:00). Następnie zaplanowano odcinki specjalne znane z poprzednich edycji zawodów. Po dwa razy załogi zmierzą się na OS Żarpłyt Barwałd (9,72 km, od 15:50 i 18:43), a także Raf-Kop Mucharz (11,52 km, od 16:18 i 19:11). Etap zakończy emocjonujące ściganie podczas oesu VR1 Power Run Wadowice (1,80 km, od 20:49).
 
Sobotni etap przyniesie sporo nowości. Dwie pierwsze pętle składają się z trzech odcinków: HERN Zawoja (17,45 km, od 8:35 i 12:46), MOSUR / JANCARZ Maków Podhalański (5,6 km, od 9:18 i 13:29) oraz Stryszów (9,7 km, od 9:51, 14:02) – po raz pierwszy wytyczony w odwróconej konfiguracji. Finałową próbą zawodów, a więc również okazją na dodatkowe punkty będzie trzeci przejazd próby w Zawoi, rozgrywany jako RMF FM Power Stage Zawoja (17,45 km, od 16:07 km).
 
Rajd Małopolski – mimo relatywnie krótkiej historii – dał już się poznać jako niezwykle wymagająca impreza. Kręte, wąskie asfaltowe odcinki w okolicach Wadowic i Makowa Podhalańskiego pełne są różnorodnych wyzwań, a w tym roku będą jeszcze trudniejsze za sprawą pogody. Intensywne opady deszczu, które nawiedziły Małopolskę tuż przed rajdem sprawiły, że ocena przyczepności i wyłapanie wszystkich pułapek to jeszcze bardziej skomplikowane zadania.

Blisko setka na start

Z 99 załóg, które zgłosiły się do Rajdu Małopolski, blisko połowa (49) zaanonsowała start w ramach rundy RSMP. 25 duetów z tego grona jest uprawnionych do zdobywania punktów do klasyfikacji mistrzostw Polski, a 19 – do klasyfikacji FIA CEZ.
 
Z pierwszym numerem startowym na trasę ruszą Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2). Aktualny lider punktacji cyklu ma rachunki do wyrównania z Rajdem Małopolski. Poprzednią edycję 25-latek rozpoczął od wypadnięcia z trasy już na pierwszym oesie.
 
O swój drugi triumf w małopolskiej rundzie RSMP nie powalczą obrońcy tytułu mistrzów kraju – bracia Jarek i Marcin Szejowie. Ubiegłoroczni triumfatorzy Rajdu Małopolski rozbili swój samochód na testach przed rajdem. Uszkodzenia okazały się na tyle poważne, że załoga z Ustronia musiała zrezygnować ze startu.
 
Szansę na drugie w karierze zwycięstwo w Rajdzie Małopolski mają za to Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia RS Rally2, #3), którzy byli najlepsi w pierwszej edycji zawodów rozgrywanej w randze rundy RSMP (2023).
 
Z czwórką pojadą Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot, piątkę przyznano załodze Łukasz Byśkiniewicz/Daniel Siatkowski, a szósty numer należy do Zbigniewa Gabrysia i Daniela Dymurskiego. Wszystkie trzy wymienione duety skorzystają ze Skody Fabii RS Rally2. Dla Byśkiniewicza – wicemistrza Polski z 2023 roku – będzie to debiut za kierownicą najnowszej rajdówki z Mlada Boleslav. Jedynymi, z grona załóg w samochodach najwyższej kategorii, którzy nie wybrali czeskiej konstrukcji są Jakub Brzeziński i Jakub Gerber (Citroen C3 Rally2), aktualni wiceliderzy punktacji mistrzostw oraz Szymon Talik z Michałem Trelą, którzy skorzystają z Hyundaia i20 Rally2.
 
W klasie 3 (samochody Rally3) zmierza się cztery duety, w tym liderzy tej kategorii – Adrian Łabuda z Michałem Kuśnierzem (Ford Fiesta Rally3), dla którego Rajd Małopolski jest domową rundą RSMP.
 
Marek Mularczyk i Krzysztof Marczewski wsiądą w Citroena DS3 R3T Max, by bronić pierwszego miejsca w punktacji 2WD, czyli kategorii przeznaczonej dla załóg w samochodach napędzanych na jedną oś. Łącznie w „ośce” zmierzy się aż piętnaście duetów. Nie zabraknie triumfatorów dwóch pierwszych rund, a więc Marcina Górnego i Mateusza Martynka (Peugeot 208 Rally4).
 
W Wadowicach stawili się także uczestnicy Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, czyli cyklu dla załóg w rajdówkach liczących 25 i więcej lat. Na trasę Rajdu Małopolski ruszy 28 samochodów historycznych – najwięcej w tym sezonie cyklu. Kibiców z pewnością ucieszy widok takich rajdówek, jak Lancia Delta HF Integrale, Audi Quattro S1, Porsche 911 SC, Ford Escort Cosworth czy też… Trabant 601. Niesamowite wrażenie zrobi z pewnością Skoda Octavia WRC – oryginalny samochód, z przeszłością w fabrycznej ekipie Skody.
 
Z kolei w RMP powalczy 38 załóg, w tym pierwsza trójka punktacji mistrzostw, a więc duety Bieszczad/Piczak, Boncela/Naworol oraz Zięć/Powroźnik.

Rajd dla wszystkich

Po zwycięstwach w Świdnicy i Puławach i drugim miejscu wywalczonym na Mazurach w tabeli RSMP zdecydowanie prowadzą Jakub Matulka i Damian Syty (95 pkt). 34 oczka mniej mają Gerber z Brzezińskim. W jednej rundzie krajowego czempionatu do zdobycia jest 35 punktów, co oznacza, że Matulka utrzyma pierwsze miejsce pod warunkiem, że w  Rajdzie Małopolski zdobędzie co najmniej… jeden punkt.
 
Swojego dorobku nie powiększą bracia Szejowie (53 pkt), za którymi plasują się Grzyb z Biniędą (50 pkt). Czołową piątkę zamyka Piotr Krotoszyński (42 pkt).
 
Rajd Małopolski to nie tylko rywalizacja sportowa, lecz także wydarzenie dla całych rodzin i kolejna akcja charytatywna. Na kibiców będą czekać aż trzy, pełne atrakcji miasteczka rajdowe: na rynku w Myślenicach (w czwartek, 10 lipca), w Wadowicach (w piątek, 11 lipca) oraz w Makowie Podhalańskim (sobota, 12 lipca).
 
Ponadto, Rajd Małopolski po raz kolejny łączy sportowe emocje z pomocą tym, którzy jej najbardziej potrzebują. Podczas tegorocznej, piątej już edycji wydarzenia organizatorzy kontynuują tradycję akcji charytatywnych, która na stałe wpisała się w charakter imprezy.
 
Tym razem rajd jedzie dla Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Tarnawie Górnej. Celem tegorocznej inicjatywy jest wsparcie zbiórki na zakup specjalistycznego busa dostosowanego do potrzeb wychowanków ośrodka – dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną oraz sprzężoną, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich. Własny pojazd umożliwi OREW w Tarnawie Górnej regularne organizowanie wyjazdów edukacyjnych, integracyjnych i terapeutycznych – niezwykle ważnych dla rozwoju społecznego i samodzielności wychowanków.
 
Akcje charytatywne organizowane przy okazji dwóch poprzednich edycji rajdu przyniosły łącznie blisko 30 tys. zł, za które wyposażono nowe skrzydło budynku OREW w Juszczynie, a także zbudowano altanę ogrodową dla pacjentów Oddziału Medycyny Paliatywnej w szpitalu w Makowie Podhalańskim.

Program Rajdu Małopolski – 4. rundy RSMP 2025

Czwartek, 10 lipca (4 odcinki specjalne, łącznie 10,16 km): 

  • 11:00-15:00 – odcinek testowy (Stryszawa, 2,38 km)
  • 18:00 – ceremonia startu (Rynek, Wadowice)
  • 19:00 – OS 1: Chełm (3,73 km)
  • 19:35 – OS 2: BYD Dynamica Myślenice (1,35 km)
  • 21:10 – OS 3: Chełm (3,73 km)
  • 21:45 – OS 4: BYD Dynamica Myślenice (1,35 km) 

Piątek, 11 lipca (5 odcinków specjalnych, łącznie 44,28 km) 

  • 14:45 – serwis A: Wadowice (15 min)
  • 15:50 – OS 5: ŻARPŁYT Barwałd 1 (9,72 km)
  • 16:18 – OS 6: Mucharz (11,52 km)
  • 17:23 – serwis B: Wadowice (30 min)
  • 18:43 – OS 7: ŻARPŁYT Barwałd 1 (9,72 km)
  • 19:11 – OS 8: Mucharz (11,52 km)
  • 20:06 – serwis C: Wadowice (30 min)
  • 20:49 – OS 9: VR1 Power Run Wadowice (1,8 km) 

Sobota, 12 lipca (7 odcinków specjalnych, łącznie 82,95 km) 

  • 7:05 – serwis D: Wadowice (15 min)
  • 8:35 – OS 10: HERN Zawoja (17,45 km)
  • 9:18 – OS 11: Maków Podhalański (5,6 km)
  • 9:51 – OS 12: Stryszów (9,7 km)
  • 11:01 – serwis E: Wadowice (30 min)
  • 12:46 – OS 13: HERN Zawoja (17,45 km)
  • 13:29 – OS 14: Maków Podhalański (5,6 km)
  • 14:02 – OS 15: Stryszów (9,7 km)
  • 16:07 – OS 16: RMF FM Zawoja (Power Stage, 17,45 km)
  • 17:00 – ceremonia mety (Stadion, Maków Podhalański) 

RSMP 2025 – punktacja przed Rajdem Małopolski 2025 (runda 4/7):

1. Matulka/Syty 95 pkt
2. Brzeziński/Gerber 61 pkt
3. Szeja/Szeja 53 pkt
4. Grzyb/Binięda 50 pkt
5. Piotr Krotoszyński 43 pkt
6. Kołtun/Pleskot 42 pkt
7. Byśkiniewicz/Siatkowski 36 pkt
8. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
9. Kowalczyk/Potępa 20 pkt
10. Gabryś/Dymurski 19 pkt

RSMP 2025 – punktacja 2WD przed Rajdem Małopolski 2025 (runda 4/7):

1. Mularczyk/Marczewski 77 pkt
2. Janowski/Grzenia 73 pkt
3. Górny/Martynek 68 pkt
4. Prus/Lisicki 44 pkt
5. Hurko/Janasz 42 pkt

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button