MOTOSPORT

Rajd Małopolski. 96 załóg, 400 km i dwa dni ścigania

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski

Blisko setka na start – kto pojedzie w Rajdzie Małopolski?

96 załóg przyjedzie do Wadowic i Makowa Podhalańskiego, by rywalizować w tegorocznej edycji Rajdu Małopolski (6-8 czerwca). Na wąskich, wymagających odcinkach specjalnych w Beskidzie Makowskim powalczą nie tylko uczestnicy Rajdowych Mistrzostw Strefy Europy Centralnej (CEZ) i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP), lecz także załogi w rajdówkach historycznych, a także stawka Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP).

Rajd Małopolski jest trzecią, po 52. Rajdzie Świdnickim i 9. Rajdzie Nadwiślańskim, rundą mistrzostw Polski. Najmłodsze zawody w kalendarzu w tym roku po raz pierwszy zyskały międzynarodowy status. Impreza organizowana przez Fundację Sporty Motorowe została włączona do cyklu Mistrzostw Strefy Europy Centralnej (FIA CEZ).

Po raz pierwszy Rajd Małopolski odbył się w 2021 roku jako zawody w randze rajdu okręgowego zaliczanego do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Rok później był również rundą Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP). Organizatorzy imprezy – Fundacja Sporty Motorowe – nie zapomnieli o uczestnikach RMP. I w tym roku także przygotowali skróconą wersję trasy, na której zmierzą się zawodnicy z „okręgówki”. Będzie to dla nich druga w sezonie okazja do zdobycia punktów, po otwierającym cykl Rajdzie Nyskim (11-12 maja).

Trzynaście oesów i dwa dni ścigania

Trasa Rajdu Małopolski liczy blisko 400 km z czego 124 to łączny dystans trzynastu asfaltowych odcinków specjalnych.

Konsekwentny i systematyczny rozwój imprezy wiąże się ze zmianami w jej formule i harmonogramie. Nowa jest także lokalizacja parku serwisowego, który będzie gościł w Wadowicach. Również w tym mieście zaplanowano uroczysty start, a także widowiskowy odcinek specjalny.

Piątkowy (7 czerwca) etap rajdu składa się z trzech prób sportowych. Na dwóch z nich – Barwałd (9,72 km) oraz Mucharz (11,29 km) załogi pojawią się dwukrotnie. Etap zakończy wspomniany oes w Wadowicach (1,35 km).

Przeniesienie bazy rajdu nie oznacza, że rajdówki nie pojawią się w Makowie Podhalańskim. W sobotnim, niemal dwukrotnie dłuższym etapie Rajdu Małopolski zawodnicy pokonają trzy odcinki specjalne. Próby Stryszów (9,3 km) oraz Zawoja (14,35 km) będą pokonywane po trzy razy. Z kolei na odcinku Maków Podhalański załogi zmierzą się dwukrotnie. Drugi przejazd próby w Makowie Podhalańskim będzie finałowym, a więc dodatkowo punktowanym odcinkiem rajdu, rozegranym w dłuższym wariancie (5,45 km) jako Power Stage. W Makowie Podhalańskim zorganizowana zostanie strefa kibica wraz z telebimami i atrakcjami dla rodzin, a dzień zwieńczy ceremonia rozdania nagród i koncerty zaproszonych gwiazd.

Czołówka w komplecie i zagraniczni goście

Łącznie organizatorzy przyjęli 96 zgłoszeń. Na listach uczestników nie brakuje najlepszych zawodników z każdego z trzech cykli.

W RSMP z pierwszym numerem startowym na trasę  Rajdu Małopolski ruszą jego ubiegłoroczni triumfatorzy, aktualni mistrzowie kraju oraz liderzy punktacji cyklu – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy w dwóch pierwszych rundach zgromadzili 61 punktów. Załoga numer dwa to bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo), trzeci w tabeli sezonu (47 pkt). W pierwszej piątce listy zgłoszeń są również wicemistrzowie Polski – Łukasz Byśkiniewicz z Danielem Siatkowskim (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy z pewnością celują w „duże punkty”, by poprawić swoją pozycję w klasyfikacji cyklu (8. miejsce i 24 pkt). Duet numer cztery to Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot, którzy pojadą jedynym w stawce Fordem Fiestą Rally2 (10. miejsce i 7 pkt). Piątkę na rajdówkę nakleją wiceliderzy punktacji – Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo). Ich strata do pierwszego miejsca to 9 punktów.

Łącznie samochodami najwyższej kategorii (R5/Rally2) będzie dysponować trzynaście załóg. W tym gronie są też goście ze Słowacji – Robert Kolčák (Skoda Fabia RS Rally2), którego pilotować będzie Emil Horniaček, znany polskim kibicom ze startów z nieodżałowanym Januszem Kuligiem. Kibiców z pewnością emocjonuje debiut Adama Sroki za kierownicą rajdówki Rally2. Znany z szybkiej i widowiskowej jazdy kierowca, wraz z Łukaszem Sitkiem, wsiądzie do Skody Fabii Rally2 evo.

W ramach rundy mistrzostw kraju i FIA CEZ wystartuje 38 załóg, z czego 22 w widowiskowych samochodach z napędem na cztery koła. Pozostałe duety to zawodnicy w rajdówkach z napędem na przednią lub tylną oś. Wśród nich jest także jeden z najbardziej spektakularnych samochodów w RSMP, a więc Porsche 911 GT3 Jacka Sobczaka i Michała Marczewskiego – liderów kategorii 2WD. O kolejne punkty do tej klasyfikacji powalczy również Hubert Laskowski, wicelider „ośki”. Młody kierowca, dla którego będzie to dopiero trzecia runda krajowego czempionatu pojedzie z Michałem Kuśnierzem – doświadczonym pilotem, dla którego Rajd Małopolski to domowa runda RSMP.

24 rajdówki sprzed lat

W Wadowicach stawią się także uczestnicy Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, czyli cyklu dla załóg w rajdówkach liczących 25 i więcej lat. W stawce historycznego czempionatu są wspaniałe samochody, które przeżywają swoją drugą rajdową młodość, budząc przy tym wspomnienia kibiców.

Na trasę Rajdu Małopolski ruszą 24 samochody historyczne, w tym takie konstrukcje jak Lancia Delta HF Integrale, Audi Quattro S1, Porsche 911 SC, Ford Escort Cosworth czy też… Trabant 601. Najstarszym samochodem w stawce cyklu jest Volvo Amazon załogi Artur Skrabalak/Dawid Gabryś.

Z kolei uczestnicy RMP przyjadą w liczbie 34 załóg. Z najwyższym – 201. numerem startowym do rywalizacji ruszą aktualni liderzy cyklu – Kacper Potyra i Piotr Sieliłło (Citroen DS3 RallyN1). Szymon Gańczarczyk z Sławomirem Parzykiem (Citroen DS3 RallyN1) oraz Jakub Niemiec z Mateuszem Bodniakiem (Peugeot 207 RC RallyN1) – odpowiednio wiceliderzy i trzecia w tabeli załoga – także nie odpuszczą walki na oesach Rajdu Małopolski.

Jakub Matulka i Daniel Dymurski zmierzą się z oesami Rajdu Małopolski

Załogi Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski z Puław przenoszą się do Beskidu Makowskiego. Kolejną rundą krajowego czempionatu będzie  Rajd Małopolski, po raz drugi z rzędu widniejący w kalendarzu. Na liście zgłoszeń nie mogło zabraknąć wiceliderów klasyfikacji generalnej, a więc duetu Matulka Rally Team – Jakuba Matulki i Daniela Dymurskiego.

Trzecią rundą tegorocznego sezonu RSMP będzie Rajd Małopolski, który zostanie rozegrany w dniach 6–8 czerwca. W tym niezwykle wymagającym, ale i lubianym przez kierowców rajdzie, wystąpią również Jakub Matulka i Daniel Dymurski. Załoga Matulka Rally Team znakomicie rozpoczęła zmagania w mistrzostwach Polski. W swoim debiucie na tym poziomie w Škodzie Fabii Rally2 evo, który przypadł na 52. Rajd Świdnicki, byli trzeci. W kolejnej rundzie, czyli 9. Rajdzie Nadwiślańskim Daniel i Kuba wskoczyli na drugie miejsce na podium, a dodatkowo przypieczętowali je wygranym Power Stage’em.

– Dobrze zaczął się dla nas ten sezon i jestem z tego bardzo zadowolony. Natomiast ciągle uczę się samochodu Rally2. Myślę, że z rajdu na rajd możemy być szybsi, ale tylko wtedy, gdy konsekwentnie będę się rozwijał i eliminował popełniane błędy. Szczerze nie mogę się już doczekać Rajdu Małopolski! Lubię, te odcinki specjalne, bo są naprawdę szybkie, ale też wymagające. Mamy stąd z fajne wspomnienia, choć w innym samochodzie, a tegoroczna trasa trochę się zmieniła. W każdym razie zrobimy wszystko, co w naszej mocy by zaprezentować się jak najlepiej. Trzymajcie kciuki! – mówił przed Rajdem Małopolski Jakub Matulka, Rajdowy Mistrz Polski 2023 w klasie 3.

Dla Jakuba Matulki będzie to trzeci występ na małopolskich oesach. W 2022 roku za kierownicą Forda Fiesty R200 i z Jakubem Wróblem na prawym fotelu uplasował się na drugiej pozycji w kategorii Open2 i Open 2WD. Rok później z Danielem Dymurskim w Fordzie Fiesta Rally 3 wygrał rajd w klasie 3.

Rajd Małopolski rozpocznie się już w czwartek (6 czerwca) od Ceremonii Startu, która o godzinie 20:00 odbędzie się na rynku w Wadowicach. Właściwa rywalizacja ruszy natomiast w piątek (7 czerwca). O godzinie 15:48 załogi wyjadą na pierwszy odcinek specjalny rajdu, którym będzie OS1 Barwałd (9,72 km), po nim odbędzie się próba OS2 Mucharz (11,29 km). Po planowanym serwisie zawodnicy ponownie pojawią się na tych dwóch oesach. Pierwszy etap zmagań w rajdzie zamknie niezwykle widowiskowy, miejski odcinek specjalny w samym centrum Wadowic, który wystartuje o 20:55. Łącznie tego dnia załogi pokonają trochę ponad 43 kilometry.

Na sobotę (8 czerwca) organizatorzy Rajdu Małopolski przygotowali trzy, a w zasadzie cztery odcinki specjalne, które dają łącznie prawie 81 kilometrów oesowych. Zmagania w rozpoczną się około godziny 7:48 na OS6 Stryszów (9,30 km), następnie najdłuższa w całym rajdzie próba OS7 Zawoja (14,35 km), a po niej OS8 Maków Podhalański (4,32 km). Zaraz po serwisie załogi przejadą ponownie te dwa pierwsze oesy. Trzecia pętla to znów odcinki specjalne Stryszów oraz Zawoja, ale uzupełni ją OS13 Maków Podhalański, będący dodatkowo punktowanym Power Stage’em, który w nieco zmienionej konfiguracji niż przed południem liczyć sobie będzie 5,45 kilometrów. Nieoficjalne wyniki Rajdu Małopolski powinniśmy poznać około godziny 18:00.

Klasyfikacja generalna RSMP przed Rajdem Małopolski 2024 (2/7):

1. Grzyb/Binięda – 61 pkt.
2. Matulka/Dymurski – 52 pkt.
3. Szeja/Szeja – 47 pkt.
4. Marczyk/Gospodarczyk – 35 pkt.
5. Gabryś/Sadowski – 34 pkt.
6. Kotarba/Kotarba – 32 pkt.
7. Sobczak/Marczewski – 26 pkt.
8. Byśkiniewicz/Siatkowski – 24 pkt.
9. Kowalczyk/Hryniuk – 18 pkt.
10. Kołtun/Pleskot – 15 pkt.
11. Krotoszyński/Martynek – 9 pkt.
11. Ulanowski/Fiołek – 9 pkt.
11. Laskowski/Kuśnierz – 9 pkt.
14. Chorbiński/Chrzanowski – 7 pkt.
15. Tochowicz/Białowąs – 5 pkt.
16. Grodzki/Spentany – 4 pkt.
17. Świder/Borycki – 3 pkt.
18. Gazda/Mikuliszyn – 2 pkt.

Kalendarz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2024:

26–28 kwietnia: Rajd Świdnicki (asfalt) – ZAKOŃCZONA
18–19 maja: Rajd Nadwiślański (asfalt) – ZAKOŃCZONA
6–8 czerwca: Rajd Małopolski (asfalt) – Runda FIA CEZ
13–14 lipca: Rajd Koszyc (asfalt) – Runda FIA CEZ / Runda mistrzostw Słowacji
8–10 sierpnia: Rajd Rzeszowski (asfalt) – Runda FIA ERT / Runda FIA CEZ
12–14 września: Rajd Wisły (asfalt)
11–13 października: Rajd Śląska (asfalt) – Runda FIA ERC

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button