RÓŻNOŚCI

Ponad 63 mln wystawionych e-recept. Korzyści dla pacjentów. Do apteki z telefonem

Od 8 stycznia obowiązkowe e-recepty

Ponad 63 mln wystawionych e-recept od końca maja 2018 roku.

Ponad 60 tys. przeprowadzonych szkoleń dla lekarzy i farmaceutów. Tak wyglądały przygotowania dzięki, którym możliwe stało się upowszechnienie e-recepty w aptekach oraz gabinetach lekarskich w całym kraju.

Elektroniczne recepty w polskich aptekach pojawiły się już 1 stycznia 2019 r. Od tego momentu można je było zrealizować w każdej aptece w Polsce. Od 8 stycznia 2020 r. wchodzi w życie obowiązek wystawiania recept w postaci elektronicznej. Już dziś licznik Ministerstwa Zdrowia pokazuje, że wystawiono ich ponad 63 mln.

Ministerstwo Zdrowia i Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia od maja 2018 r. rozpoczęło pracę nad wdrożeniem usług cyfrowych w zakresie ochrony zdrowia. Pierwszą z usług, która została zaprezentowana pacjentom, lekarzom i farmaceutom była elektroniczna recepta. Inauguracja pilotażu odbyła się 25 maja 2018 r. w Siedlcach z udziałem ministra zdrowia prof. Łukasza Szumowskiego. Pierwszym pacjentem, któremu wystawiono elektroniczną receptę, był ówczesny prezydent Siedlec. Od tego momentu wprowadzenie e-recepty do polskiej służby zdrowia stało się rzeczywistością. 
 
Pierwszym z etapów, który zakończył się w grudniu 2018 r., było podłączenie wszystkich aptek do systemu e-zdrowia (P1). „Za tym sukcesem stoi olbrzymia praca wielu ludzi i zaangażowanie samorządu aptekarskiego. Tu podziękowania dla przedstawicieli środowisk farmaceutycznych, którzy są dziś z nami, za to, że uwierzyli, że damy radę” – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński. 

Dzięki przygotowaniu farmaceutów udało się zrealizować pierwszy krok w upowszechnianiu e-recept w Polsce. Jak zaznaczył wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Marek Tomków „projekt udało się przeprowadzić w tempie wprost astronomicznym, sąsiedzi zza naszej zachodniej granicy e-receptę wprowadzają od 12 lat i procesu tego jeszcze nie dokończyli, a nam udało się to zrobić w 12 tygodni”.

Trzymaj swoje e-recepty w telefonie

Koniec z papierowymi receptami. Od dziś przepisując leki pacjentom lekarze wystawiają już tylko e-recepty. Gdzie ich później szukać? Najwygodniej w naszej aplikacji mObywatel.

Czytelność, mniej błędów, większe bezpieczeństwo – tak o e-receptach pisze wprowadzające je Ministerstwo Zdrowia. My dodatkowo zadbaliśmy o wygodę. Wystarczy, że na swoje telefony ściągniecie naszą bezpłatną i w pełni bezpieczną apkę mObywatel.

Do apteki z telefonem

– mObywatel to w ostatnich dniach jedna z najczęściej instalowanych przez Polaków aplikacji. Korzysta z niej już niemal milion osób – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Stale ją ulepszamy, dodajemy nowe funkcjonalności. E-recepta jest jedną z nich – dodaje szef MC.

Co zrobić, aby w swoim telefonie najpierw znaleźć elektroniczną receptę, a później ją zrealizować?

Krok 1: Po pierwsze ściągnij na swój telefon i zainstaluj naszą aplikację mObywatel. Znajdziesz ją – w zależności od tego z jakiego telefonu korzystasz – w sklepach Google Play lub App Store. Jest bezpłatna, oficjalna i bezpieczna. 

Aby uruchomić aplikację potrzebujesz profilu zaufanego (PZ). To on gwarantuje pełne bezpieczeństwo Twoich danych. Nieco niżej znajdziesz informację jak najszybciej (od ręki i za darmo) założyć profil zaufany.

E-recepta w aplikacji mObywatel jest dostępna na smartfonach z systemem operacyjnym Android 6.0 wzwyż. Dobra wiadomość: pod koniec tego miesiąca będzie dostępna także dla właścicieli smartfonów z systemem iOS.

Wracamy do realizacji e-recepty.

Krok 2: Jeśli masz już ściągniętą i zainstalowaną aplikację mObywatel, wybierz w niej kartę eRecepta.

Krok 3: Będąc w aptece, wybierz którą e-receptę chcesz zrealizować. Pokaż farmaceucie ekran telefonu z wyświetlonym kodem QR. Jeśli nie chcesz pokazywać ekranu telefonu, podaj numer PESEL (swój lub osoby, na którą recepta jest wystawiona) oraz kod spod e-recepty.

Gotowe!

Więcej o aplikacji mObywatel.

Załóż profil

E-recepta to niejedyny powód, dla którego każdy pacjent ze smartfonem powinien zainstalować sobie aplikację mObywatel. Znajdziesz tam także mTożsamość, czyli odzwierciedlenie danych z dowodu osobistego.

– Możemy się nią legitymować wszędzie tam, gdzie nie ma obowiązku okazywania dowodu osobistego, w tym także w przychodniach lekarskich – przypomina minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Tak jak wspominaliśmy, aby uruchomić w telefonie mObywatela, potrzebujesz profilu zaufanego (PZ). Oto instrukcja jak go założyć.

Masz do wyboru dwie możliwości:

1. Skorzystaj z bankowości elektronicznej.

Jeśli masz konto w bankach: PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub na platformie Envelo możesz założyć PZ przez internet. Cały proces zajmie Ci kilka minut:

Krok 1: w systemie bankowości elektronicznej Twojego banku wypełnij formularz o założenie profilu zaufanego.

Krok 2: operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym. Na adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.

2. Załóż PZ online i potwierdź go w ciągu 14 dni w jednym z 1500 Punktów Potwierdzających.

Krok 1: wejdź na stronę www.pz.gov.pl i wybierz możliwość założenia profilu zaufanego z potwierdzeniem w Punkcie Potwierdzającym.

Krok 2: po założeniu PZ w Internecie, idź do Punktu Potwierdzającego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Sprawdź, gdzie w Twojej okolicy znajduje się najbliższy.

E-pacjent

Dlaczego każdy pacjent powinien mieć profil zaufany? Bo przyda się nie raz.

– Profil zaufany to jedyny sposób, aby zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta (IKP). To właśnie PZ gwarantuje pełne bezpieczeństwo ochrony wrażliwych danych i informacji pacjentów korzystających z IKP – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

IKP to aplikacja Ministerstwa Zdrowia, w której znajdziesz:

  • swoją dokumentację medyczną (np. e-recepty i e-skierowania, a wkrótce także swoje wyniki badań czy wypis ze szpitala),
  • informacje o wysokości refundacji (kupionych leków i innych produktów medycznych oraz świadczeń wykorzystanych w ramach NFZ — na przykład przebytego zabiegu lub badania),
  • informacje o zaleconej dawce leków,
  • informacje o zaplanowanych świadczeniach refundowanych przez NFZ, takich jak wizyta u Twojego lekarza specjalisty czy planowany termin rehabilitacji.

Obecnie swój profil zaufany ma już niemal 4,7 miliona Polaków.

Trenerzy CSIOZ przejechali blisko 150 tys. km. Każdy uczestnik szkolenia po udziale w nim wiedział,  jak podłączyć się do systemu e-zdrowie (P1), jak wystawić e-receptę w bezpłatnej aplikacji MZ – gabinet.gov.pl oraz jakie zmiany weszły wraz z ustawą o e-zdrowiu.

Dziś lekarze najczęściej wystawiają e-receptę dla leków stosowanych w profilaktyce oraz leczeniu stanów niedoboru potasu czy obniżających ciśnienie tętnicze. Dzięki udostępnieniu bezpłatnych form podpisu opartych na certyfikatach ZUS możliwość wystawiania e-recept to już nie tylko domena lekarzy – coraz chętniej z takiej opcji korzystają również pielęgniarki i asystenci medyczni.    

Elektroniczna recepta niesie za sobą korzyści dla pacjentów, lekarzy i systemu ochrony zdrowia: 

dla lekarza:

  • oszczędność czasu – szybkie wyszukanie w bazie nazwy leków i ich zamienników, podpowiedzi o interakcjach oraz ponawianie wcześniej wystawionych recept;
  • mniejsza biurokracja – nie trzeba pobierać zakresu numerów z NFZ, cały proces wystawiania recepty odbywa się cyfrowo;
  • lepsza komunikacja – sprawna wymiana informacji między pacjentem, lekarzem i farmaceutą;
  • ułatwienie w procesie leczenia – możliwość sprawdzenia, czy pacjent wykupił przepisane leki;
  • kontrola procesu leczenia – wgląd w historię leczenia pacjenta u innego specjalisty i możliwość zaplanowania terapii, tak aby przepisane leki nie wchodziły w niepożądane interakcje;
  • mniejsze kolejki – ograniczenie liczby wizyt związanych wyłącznie z ordynacją leków;

dla pacjenta:

  • większa elastyczność – możliwość wykupienia leków w różnych aptekach (nie tracąc refundacji) lub częściowej realizacji e-recepty;
  • większa wygoda – e-recepty nie można zgubić, można ją otrzymać SMS-em lub e-mailem, zawsze jest dostępna na Internetowym Koncie Pacjenta;
  • oszczędność czasu – nie trzeba osobiście stawić się u lekarza, aby otrzymać kolejną e-receptę, można ją otrzymać SMS-em lub e-mailem;
  • mniejsze ryzyko błędu – e-recepta jest zawsze czytelna. To eliminuje sytuacje, w których aptekarz nie może odczytać nazwy leku czy jego dawki;
  • łatwiejsza dostępność – można upoważnić dowolną osobę przez Internetowe Konto Pacjenta.  To ona otrzyma e-receptę SMS-em i wykupi leki – nie trzeba samemu iść do apteki;

dla farmaceuty:

  • szybsze wydawanie leków – nie trzeba wpisywać danych do systemu, odczyt jest automatyczny po zeskanowaniu kodu;
  • oszczędność czasu – koniec z wystawianiem odpisów recept;
  • większe bezpieczeństwo – ograniczenie problemu fałszywych i nieczytelnych recept, mniejsze ryzyko popełnienia błędu i wydania nieodpowiednich leków.
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button