Kolejny „dobry” pomysł obecnej władzy.
Na stronie internetowej konsultacje.cpk.pl każdy zainteresowany może zgłaszać uwagi do korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach inwestycji CPK. Ich efektem będzie skrócenie czasów przejazdu i likwidacja wykluczenia transportowego. Konsultacje potrwają do 10 marca.
Prawdopodobnie te mapy rysowało dziecko! Rząd PiS jest niepoważny. Jak zawsze, czego nie dotknie się to pojawiają się problemy. Co z tego, że niby będą „jakieś” konsultacje i tak jak zawsze PiS zrobi co będzie chciał. Niewiarygodne jest to, że nie szanują swoich obywateli. CPK to tylko kropla w morzu.
Planowane trasy szybkich pociągów przetną 180 powiatów. Budowa w wielu przypadkach oznacza burzenie istniejących budynków.
Jan Grabiec z Platformy Obywatelskiej: „to są skandaliczne pomysły, zupełnie nieliczące się z ludzkimi dramatami”.
Nowe linie do CPK przebiegną m.in. przez Jurę Krakowsko-Częstochowską, prywatne posesje oraz parki krajobrazowe.
Kolejne przykłady:
– rezerwat przyrody w Łodzi,
Dlaczego PiS w sposób cyniczny postępuje ze społecznością łódzką i konstantynowską? W jakim celu wywołuje napięcia społeczne? Rząd powinien zastanowić się, w jakim celu i w jaki sposób chce zbudować Kolei Dużych Prędkości i Polsce – powiedział Sylwester Pawłowski, przewodniczący Klubu Radnych SLD.
Marcin Gołaszewski, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi:
„Radni muszą kategorycznie zaprotestować przeciwko skandalicznym planom zmiany przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości. Nie mogą pozostać obojętni wobec krzywdy łodzian i dewastacji środowiska naturalnego. Jest niewiarygodną hipokryzją, iż rząd Prawa i Sprawiedliwości z jednej strony mówi o milionie drzew do nasadzenia, a z drugiej chce zamienić Park na Zdrowiu i rezerwat Polesia Konstantynowskiego w pustynię. Wykopanie tunelu na tym terenie spowoduje bowiem spadek poziomu wód gruntowych, powstanie leja depresyjnego i obumieranie drzewostanu w promieniu całego parku.
Forma konsultacji – naniesienie kresek bez podania żadnych szczegółów – jest nie do przyjęcia. Zmiana przebiegu trasy dotknie blisko 100 budynków, które zostaną zniszczone, a kilkaset osób wysiedlonych.
Przygotowane studium wykonalności z 2013 roku, informujące o zupełnie innym przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości, zostałoby wyrzucone do śmieci, a tym samym zmarnowanoby kilkadziesiąt milionów złotych wydanych na wcześniejszą dokumentację.
Rada Miejska w Łodzi nie będzie milczeć. Rada Miejska jest z mieszkańcami, a jej głos wybrzmi dobitnie. Apeluję do łodzian o solidarność, a do radnych o jedność w obliczu manipulacji i krzywdy mieszkańców.”
– Śląski Ogród Botaniczny w Mikołowie. Setki gatunków roślin i zwierząt, także rzadkich i chronionych, stracą dotychczasowe miejsce do życia.
– Centrum Nauki i Życia FARMA (ośrodek opieki dla dorosłych z autyzmem koło Krakowa),
– kłopotem dla Dąbrowy Górniczej będzie linia poprowadzona przez terenów plantów położonych między dzielnicą Reden a miejskim targowiskiem.
Konsultacje CPK
Uczestnicy konsultacji mogą zgłaszać opinie do trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Po pierwsze, do głównego opracowania zawierającego m.in. założenia budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg, których planowanie jest związane z powstaniem lotniska. Po drugie i trzecie, do części graficznej, czyli szczegółowych map topograficznych w skali 1:50 000 z korytarzami przebiegów: kolejowych i drogowych.
– Chcemy, żeby mieszkańcy mieli bezpośredni wpływ na nasze inwestycje, np. na to, w jaki sposób zaprojektujemy przyszłe linie kolejowe CPK. Dlatego każda ze zgłoszonych uwag zostanie sprawdzona przez specjalistów w sposób drobiazgowy. W ten sposób dowiemy się, które z zaproponowanych zmian są merytorycznie uzasadnione i zostaną wprowadzone w życie – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Wypełnienie formularza internetowego na stronie konsultacje.cpk.pl to rozwiązanie najwygodniejsze, ale w konsultacjach można także wziąć udział, przesyłając uwagi tradycyjną pocztą albo osobiście – w siedzibie spółki.
SSL powstało w ramach przygotowań spółki CPK do zaprojektowania i budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Łączą one poszczególne regiony kraju z CPK i między sobą, likwidując wykluczenie transportowe w różnych regionach Polski.
W dokumencie znajdują się korytarze kolejowe, które będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych prowadzonych przez CPK. Wewnątrz korytarzy znajdują się warianty przebiegów każdej z nowych linii CPK.
– Ostateczny przebieg linii będzie zależał właśnie od wyników rozpoczynających się dzisiaj konsultacji społecznych. Konsekwentnie, po raz kolejny, pytamy społeczność lokalną o opinię. Dlatego w ubiegłym roku zakończyliśmy Regionalne Konsultacje Strategiczne, podczas których rozmawialiśmy z samorządowcami o nowych liniach we wszystkich 16 województwach – dodaje Mikołaj Wild, prezes CPK.
Jak podkreśla Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej inwestycji, wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających umożliwić dojazd do CPK z większości największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Program Kolejowy CPK będzie oznaczał dla pasażerów skokowe skrócenie czasów przejazdu. Podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut. Do sieci kolejowej zostaną włączone m.in. Jastrzębie-Zdrój i Łomża, do których dziś nie da się w ogóle dojechać pociągiem.
Każdy z 10 „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację – PKP Polskie Linie Kolejowe.
(własne, CPK)