POLSKA

Nowe linie do CPK. Czy przetną m.in. parki krajobrazowe?

Kolejna "dobra zmiana" PiS

Kolejny „dobry” pomysł obecnej władzy.

Na stronie internetowej konsultacje.cpk.pl każdy zainteresowany może zgłaszać uwagi do korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach inwestycji CPK. Ich efektem będzie skrócenie czasów przejazdu i likwidacja wykluczenia transportowego. Konsultacje potrwają do 10 marca.

Prawdopodobnie te mapy rysowało dziecko! Rząd PiS jest niepoważny. Jak zawsze, czego nie dotknie się to pojawiają się problemy. Co z tego, że niby będą „jakieś” konsultacje i tak jak zawsze PiS zrobi co będzie chciał. Niewiarygodne jest to, że nie szanują swoich obywateli. CPK to tylko kropla w morzu.

Planowane trasy szybkich pociągów przetną 180 powiatów. Budowa w wielu przypadkach oznacza burzenie istniejących budynków.

Jan Grabiec z Platformy Obywatelskiej: „to są skandaliczne pomysły, zupełnie nieliczące się z ludzkimi dramatami”.

Nowe linie do CPK przebiegną m.in. przez Jurę Krakowsko-Częstochowską, prywatne posesje oraz parki krajobrazowe.

Kolejne przykłady:

– rezerwat przyrody w Łodzi,

Dlaczego PiS w sposób cyniczny postępuje ze społecznością łódzką i konstantynowską? W jakim celu wywołuje napięcia społeczne? Rząd powinien zastanowić się, w jakim celu i w jaki sposób chce zbudować Kolei Dużych Prędkości i Polsce – powiedział Sylwester Pawłowski, przewodniczący Klubu Radnych SLD.

Marcin Gołaszewski, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi:

„Radni muszą kategorycznie zaprotestować przeciwko skandalicznym planom zmiany przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości. Nie mogą pozostać obojętni wobec krzywdy łodzian i dewastacji środowiska naturalnego. Jest niewiarygodną hipokryzją, iż rząd Prawa i Sprawiedliwości z jednej strony mówi o milionie drzew do nasadzenia, a z drugiej chce zamienić Park na Zdrowiu i rezerwat Polesia Konstantynowskiego w pustynię. Wykopanie tunelu na tym terenie spowoduje bowiem spadek poziomu wód gruntowych, powstanie leja depresyjnego i obumieranie drzewostanu w promieniu całego parku.

Forma konsultacji – naniesienie kresek bez podania żadnych szczegółów – jest nie do przyjęcia. Zmiana przebiegu trasy dotknie blisko 100 budynków, które zostaną zniszczone, a kilkaset osób wysiedlonych.

Przygotowane studium wykonalności z 2013 roku, informujące o zupełnie innym przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości, zostałoby wyrzucone do śmieci, a tym samym zmarnowanoby kilkadziesiąt milionów złotych wydanych na wcześniejszą dokumentację.

Rada Miejska w Łodzi nie będzie milczeć. Rada Miejska jest z mieszkańcami, a jej głos wybrzmi dobitnie. Apeluję do łodzian o solidarność, a do radnych o jedność w obliczu manipulacji i krzywdy mieszkańców.”

Śląski Ogród Botaniczny w Mikołowie. Setki gatunków roślin i zwierząt, także rzadkich i chronionych, stracą dotychczasowe miejsce do życia.

Centrum Nauki i Życia FARMA (ośrodek opieki dla dorosłych z autyzmem koło Krakowa),

– kłopotem dla Dąbrowy Górniczej będzie linia poprowadzona przez terenów plantów położonych między dzielnicą Reden a miejskim targowiskiem.

Konsultacje CPK

Uczestnicy konsultacji mogą zgłaszać opinie do trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Po pierwsze, do głównego opracowania zawierającego m.in. założenia budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg, których planowanie jest związane z powstaniem lotniska. Po drugie i trzecie, do części graficznej, czyli szczegółowych map topograficznych w skali 1:50 000 z korytarzami przebiegów: kolejowych i drogowych.

– Chcemy, żeby mieszkańcy mieli bezpośredni wpływ na nasze inwestycje, np. na to, w jaki sposób zaprojektujemy przyszłe linie kolejowe CPK. Dlatego każda ze zgłoszonych uwag zostanie sprawdzona przez specjalistów w sposób drobiazgowy. W ten sposób dowiemy się, które z zaproponowanych zmian są merytorycznie uzasadnione i zostaną wprowadzone w życie – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Wypełnienie formularza internetowego na stronie konsultacje.cpk.pl to rozwiązanie najwygodniejsze, ale w konsultacjach można także wziąć udział, przesyłając uwagi tradycyjną pocztą albo osobiście – w siedzibie spółki.

SSL powstało w ramach przygotowań spółki CPK do zaprojektowania i budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Łączą one poszczególne regiony kraju z CPK i między sobą, likwidując wykluczenie transportowe w różnych regionach Polski.

W dokumencie znajdują się korytarze kolejowe, które będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych prowadzonych przez CPK. Wewnątrz korytarzy znajdują się warianty przebiegów każdej z nowych linii CPK.

– Ostateczny przebieg linii będzie zależał właśnie od wyników rozpoczynających się dzisiaj konsultacji społecznych. Konsekwentnie, po raz kolejny, pytamy społeczność lokalną o opinię. Dlatego w ubiegłym roku zakończyliśmy Regionalne Konsultacje Strategiczne, podczas których rozmawialiśmy z samorządowcami o nowych liniach we wszystkich 16 województwach – dodaje Mikołaj Wild, prezes CPK.

Jak podkreśla Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej inwestycji, wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających umożliwić dojazd do CPK z większości największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Program Kolejowy CPK będzie oznaczał dla pasażerów skokowe skrócenie czasów przejazdu. Podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut. Do sieci kolejowej zostaną włączone m.in. Jastrzębie-Zdrój i Łomża, do których dziś nie da się w ogóle dojechać pociągiem.

Każdy z 10 „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację – PKP Polskie Linie Kolejowe.
(własne, CPK)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button