MOTOSPORT

Marczyk i Gospodarczyk wracają na trasy WRC. Kajetanowicz i Szczepaniak gotowi do Rajdu Europy Centralnej

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Asfaltowe wyzwanie w trzech krajach, Kajetanowicz i Szczepaniak gotowi do Rajdu Europy Centralnej!

Rozgrywany w czwartkowy poranek odcinek testowy poprzedził start Rajdu Europy Centralnej, przedostatniej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata. Cykl po siedmiu szutrowych rajdach wraca na nawierzchnię asfaltową. Na starcie zawodów rozgrywanych łącznie w trzech krajach pojawią się Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, dla których będzie to szósty z siedmiu startów w ramach WRC2 i WRC2 Challenger.

Rajd Europy Centralnej został rozegrany po raz pierwszy w ubiegłym roku. To wyjątkowa na skalę światową impreza, która łączy starania trzech krajów, tworząc niezwykłe, motorsportowe widowisko. Pierwszy etap rozgrywany jest w Czechach, drugi i trzeci na terenach Austrii oraz Niemiec. Reprezentanci O. Rally Team mają dobre wspomnienia z poprzedniej edycji. Kajetanowicz i Szczepaniak ukończyli ją na podium w swojej kategorii.

– Jesteśmy po zapoznaniu z trasą i po odcinku testowym Rajdu Europy Centralnej, przedostatniej rundy mistrzostw świata. To będzie, co już teraz wiemy, bardzo trudny rajd. Jeszcze nie zaczęliśmy rywalizacji, a mimo to mamy za sobą sporo intensywnej pracy – od tygodnia każdą noc śpimy gdzie indziej, a przez kolejne dni nadal będziemy się tak przemieszczać. Pokonujemy duże dystanse pomiędzy poszczególnymi krajami, ponieważ rajd wytyczony jest po drogach Czech, Niemiec i Austrii. Odcinki specjalne są bardzo zróżnicowane jeśli chodzi o nawierzchnię. W piątek czeka nas zmienna przyczepność, dużo pułapek z błotem. Mogą pojawić się przymrozki i mgła, więc spodziewam się, że będzie bardzo ślisko. Odcinki w Austrii i Niemczech są rytmiczne, ale też bardzo wąskie, jest dużo słupków na cięciach, które mogą się przemieszczać, jeśli zahaczą o nie zawodnicy. Przed nami bardzo wymagający rajd i kondycyjnie, i jeśli chodzi o wyczucie samochodu na asfaltowej nawierzchni, na której nie ścigałem się od jedenastu miesięcy. Natomiast czuję się w aucie coraz lepiej, więc jesteśmy pozytywnie nastawieni. Za chwilę startujemy – mówi Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny rajdowy mistrz Europy.

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk na trasie Rajdu Śląska 2024 (fot. Wojciech Figurski)

Marczyk i Gospodarczyk wracają na trasy Rajdowych Mistrzostw Świata

Nie opadł jeszcze kurz po zakończeniu 8. Rajdu Śląska, finałowej rundy sezon Rajdowych Mistrzostw Europy, a Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk już są gotowi na kolejne wyzwanie. Załoga O. Team powraca na trasy Rajdowych Mistrzostw Świata. Duet korzystający ze Skody Fabii RS Rally2 weźmie udział w Rajdzie Europy Centralnej, który jako jedyna runda WRC przebiega przez aż trzy kraje.

Trwa wielkie zgrupowanie rajdowej załogi zespołu O. Team. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk są w trakcie niezwykle intensywnego okresu startów. Po treningowym występie w cyklu Tarmac Masters na Dolnym Śląsku załoga wzięła udział w 8. Rajdzie Śląska. Podczas finałowej rundy sezonu Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) Marczyk i Gospodarczyk zaprezentowali bardzo solidne tempo i przypieczętowali tytuł drugich wicemistrzów Europy. Tuż po zakończeniu rajdu załoga O. Team udała się na południe, aby przygotować się do kolejnego występu, a więc Rajdu Europy Centralnej.

Central European Rally to unikat w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata (FIA WRC). Wszystko za sprawą faktu, że przedostatnia runda kalendarza odbywa się na terenie aż trzech różnych krajów. Czwartek i piątek zawodnicy spędzą na terenie Republiki Czeskiej. Następnie będą rywalizowały w Niemczech oraz Austrii. Wizytówką rajdu jest próba Beyond Borders, w trakcie której załogi przekroczą granicę niemiecko-austriacką. Organizator przygotował dla zawodników 18 odcinków specjalnych o łącznej długości ponad 302 kilometrów. W trakcie całego rajdu, wliczając w to drogi dojazdowe, załogi pokonają ponad 1580 kilometrów!

Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk przystąpią do rywalizacji z numerem 29. Załoga O. Team zmierzy się z 14 rywalami w klasie WRC 2 oraz z 13 rywalami w klasie WRC 2 Challenger. Dla Marczyka będzie to drugi występ w Rajdzie Europy Centralnej. W minionym roku startując z Danielem Dymurskim zajął 5. miejsce w klasie WRC 2 i 4. w WRC 2 Challenger. Początek rywalizacji odbędzie się wyjątkowo wcześnie jak na rundę WRC, bo w czwartek o godzinie 14:05, superoesem na obrzeżach Pragi. Zwycięzców poznamy w niedzielę około godziny 13:30.

Tuż po mecie Rajdu Śląska wsiedliśmy w samochód i pojechaliśmy na Rajd Europy Centralnej. W minionych dniach przejechałem ponad 2000 kilometrów – zarówno w trakcie drogi na rajd, jak i zapoznania z trasą. W ubiegłym roku wystartowaliśmy w tym rajdzie, natomiast tym razem organizator przygotował dla nas około 80% nowych tras, co stanowi spore wyzwanie. Rajd potrwa aż cztery dni i w jego trakcie będziemy rywalizować na terenie trzech różnych krajów – zauważył Miko Marczyk.

Wszystko rozpocznie się w stolicy Czech, czyli Pradze. Później pojedziemy cały czas na południe. W piątek będziemy rywalizowali w Czechach, później w Niemczech i Austrii. To jest właśnie wyjątkowa i unikatowa specyfika tego rajdu. Przed nami bardzo dużo równych i przyczepnych asfaltowych dróg. Natomiast każdy z tych dni w różnych krajach będzie się od siebie różnił i trzeba będzie znaleźć tutaj złoty środek. Już nie mogę doczekać się startu tej rywalizacji. To trzeci tydzień i trzeci kolejny rajd, w którym bierzemy udział – podsumował kierowca O. Team.

Wszystko, co musisz wiedzieć o załodze O.Team:

  • Miko Marczyk ma 28 lat, urodził się 24 października 1995 roku w Łodzi. Rozpoczynał przygodę z motorsportem od kartingu, gdzie trzykrotnie został Mistrzem Polski w Kartingu Halowym;
  • Rywalizację w rajdach rozpoczął w 2016 roku startami w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska, gdzie od razu zajął 3. miejsce w jednym z najlepiej obsadzonych sezonów w historii cyklu;
  • Szymon Gospodarczyk ma 39 lat, urodził się 19 maja 1985 roku w Rabce Zdrój. Swoją przygodę z rajdowym pilotażem rozpoczął w 2005 roku od startów w Rajdowym Samochodowym Pucharze PZM;
  • Załoga startuje razem od sezonu 2017. Wówczas wywalczyli mistrzostwo Polski w klasie Open N. W kolejnych latach Marczyk i Gospodarczyk wywalczyli dwa tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a Miko został najmłodszym mistrzem Polski w historii;
  • Do ich największych sukcesów międzynarodowych należą m.in.: tytuł mistrzów Europy juniorów, dwa tytuły drugich wicemistrzów Europy w klasyfikacji generalnej, wygrana w Rajdzie Polski, 5 miejsc na podium w mistrzostwach Europy oraz 4 miejsca na podium w mistrzostwach świata;
  • Załoga startuje Skodą Fabią RS Rally2. Samochód ma silnik o pojemności 1.6 l i mocy ok. 300 koni mechanicznych. Rozpędza się do setki w 3 sekundy. Ma napęd na cztery koła i pięciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów.
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button