Wyścig Górski Limanowa: po raz kolejny rekordowa ilość zawodników!
Organizatorzy 16. Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą z Auto Moto Klubu Limanowa nie kryją zadowolenia z tegorocznej frekwencji zawodników. Do rozpoczynającego się w piątek 18 lipca wyścigu zgłosiło się aż 117 kierowców, z Czech, Chorwacji, Francji, Hiszpanii, Macedonii Północnej, Serbii, Szwajcarii, Węgier, Włoch i oczywiście Polski.
Rozgrywane w dniach 18-20 lipca zawody będą 7 Rundą FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich oraz 7 i 8 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.
Bogdan Pałka – Prezes AMK Limanowa, Dyrektor Wyścigu: kiedy analizujemy listy zgłoszeń to widzimy, że od lat bardzo duża ilość nazwisk zawodników się powtarza. Cieszymy się, że kierowcy z Europy i Polski lubią do nas wracać, doceniają zarówno ciężką pracę członków i przyjaciół klubu w przygotowanie wyścigu, jak i panującą podczas zawodów atmosferę, piękną, bezpieczną trasę i gościnność mieszkańców, którym przy okazji pragniemy bardzo podziękować. Oczywiście organizacja tak ogromnego przedsięwzięcia jakim są międzynarodowe zawody samochodowe nie byłaby możliwa, gdyby nie życzliwość, zrozumienie i wsparcie samorządów każdego szczebla: od wojewódzkiego, przez powiatowy, gminny aż do sołectw zlokalizowanych wokół trasy wyścigu. To także zaangażowanie w sprawny i bezpieczny przebieg zawodów wszystkich służb mundurowych oraz Koleżanek i Kolegów z zaprzyjaźnionych Automobilklubów.
FIA EHC
Lista zgłoszeniowa obejmuje 35 zawodników z 10 państw; ilość nie odbiega od średniej frekwencji FIA EHC. Do Limanowej zjedzie komplet kierowców walczących o mistrzowskie tytuły, zarówno w klasyfikacjach generalnych, jak i w poszczególnych grupach. Tak więc po raz kolejny zobaczymy rekordzistę trasy ( wygrywał tu 7 razy!), lidera Kat. 2 ( bolidy) Christiana Merli ( ITA, Nova Proto NP. 01), drugiego w generalce kategorii Kevina Petit ( FRA, Nova Proto NP01) i trzeciego, wyścigowego weterana Fausto Bormoliniego ( ITA, Reynard K02), który uczestniczył, wraz z I. Stefanovskim w jednym z pierwszych limanowskich wyścigów -rund FIA EHC.
Również w Kat. 1 ( pojazdy z nadwoziem zamkniętym) zobaczymy całą trójkę kierowców pretendujących do podium sezonu: prowadzącego O’Play’a ( ITA, Mitsubishi Lancer), drugiego Igora Stefanovskiego (MKD, Ferrari 488 Challenge) i zamykającego miejsca na podium po sześciu rundach, Luisa Antonio Penido Lopeza ( ESP, Renault Clio RS CUP EVO) . Na liście nie mogło zabraknąć trójki Polaków walczących w całym cyklu FIA EHC: ubiegłorocznego Mistrza Polski Grzegorza Rożalskiego który w tym sezonie zaliczył jeden wygrany wyścig ( Hiszpania), trzy razy wywalczył tytuł Best Performer. Kierowca ponad 1000-konnego Mitsubishi Lancera zmierzy się m.in. z utytułowanym Ronniem Bratschi ( CZE, Mitsubishi Lancer), Reto Meiselem (SUI) dysponującym unikatowym Mercedesem Benz SLK 340, doświadczonym Domagojem Perekowićem ( CRO, Mitsubishi Lancer) i polskimi kolegami : startującymi od dwóch lat głównie w FIA EHC Karolem Krupą ( Skoda Fabia CT) i Szymonem Piękosiem ( Mitsubishi Lancer). Krupa to jedyny Polak, który stanął na podium w gronie najszybszych kierowców limanowskiej rundy mistrzostw: w 2022 zajął trzecie miejsce.
Na liście zgłoszeń 7 Rundy FIA EHC znaleźli się także inni polski kierowcy: Sebastian Stec ( Ford Fiesta), który w 2021 w Bradze podczas FIA Hill Climb Masters zajął drugie miejsce w grupie), Krzysztof Czaja ( Nissan Sunny N-14), Wojciech Bejgerowski ( Mitsubishi Lancer), dwukrotny zwycięzca grup w FIA EHC Maciej Serafin ( Seat leon Supercopa) i Maciej Hawro ( Honda Integra).
GSMP
Także na listach startowych do 7 i 8 Rundy GSMP znalazł się komplet kierowców pretendujących na koniec sezonu do tytułów mistrzowskich w klasyfikacjach generalnych i w poszczególnych grupach i klasach. W gronie 89 zawodników, 64 walczyć będzie w GSMP a 25 w GSMP Hist. Drużyna gospodarzy – AMK Limanowa, liczyć będzie 11 kierowców.
W Kategorii 2 ( bolidy) znalazł się tylko jeden zawodnik: Gabriel Kubit ( Automobilklub Biecki, ADR 3 Mugen), w Kategorii 2 zobaczymy całą czołówkę klasyfikacji generalnej po 6 rundach:
- Sebastian Stec ( Automobilklub Polski Ford Fiesta) 118 pkt, dotychczas wygrał 3 rundy
- Sebastian Matuszewski ( S.S.S. Automobilklub Orski, Lotus Exige) 106 pkt jedna wygrana na koncie w 2025,
- Maciej Kornaś ( Automobilklub Kielecki, Toyota Yaris) 69 pkt
- Bartłomiej Madziara ( Automobilklub Wielkopolski, Lamborghini Huracan ST EVO2) 67 pkt
- Roman Baran ( Automobilklub Rzeszowski, Mitsubishi Lancer) 54 pkt.
W wyścigu zobaczymy także Mistrza Polski z 2023, Waldemara Kluzę ( Automobilklub Beskidzki) , który okazjonalnie pojawi się Lamborghini Huracanem..
Do stałego grona zawodniczek rywalizujących w Pucharze Pań ( Natalia Kluza, Martyna Serafin, Aleksandra Gorczyca i Martyna Księżyk) dołączy Julia Strzelichowska (AMK Tarnowski), której wyścigowa Honda Civic była elementem pracy dyplomowej „Identyfikacja zespołu wyścigowego w motorsporcie”.
Kibice, których rokrocznie kilkadziesiąt tysięcy przybywa do Starej Wsi, gdzie zlokalizowany jest start wyścigu, będą mogli spotkać się z zawodnikami już w piątek 18 lipca podczas dostępnego dla wszystkich technicznego Badania Kontrolnego. W sobotę rozpoczynające każdy wyścigowy dzień podjazdy treningowe, rozpoczną się o godz. 8:00, zaś w niedzielę pierwsze auta wyjadą na trasę o godz. 9:00.
Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego: …Cieszę się, że mogłem objąć wyścig patronatem honorowym, a Województwo Małopolskie zaangażowało się finansowo w jego organizację, jako Partner Strategiczny.
Z pewnością, jak dotychczas, Wyścig Górski Limanowa – Przełęcz pod Ostrą, zgromadzi na trasie wielu wielbicieli sportów motorowych, którzy od lat kibicują zawodnikom biorącym udział w tej imprezie. Ogromne doświadczenie organizatora tego przedsięwzięcia, Auto Moto Klubu Limanowa, daje gwarancję najwyższego profesjonalizmu w przygotowaniu i przeprowadzeniu zmagań.
Małopolska to wymarzone miejsce do aktywnego wypoczynku oraz spędzania wolnego czasu w najpiękniejszych sceneriach przyrody. Wierzę, że 16. Wyścig Górski Limanowa – Przełęcz pod Ostrą będzie dla jego obserwatorów pełnym emocji sportowym widowiskiem, a wszystkim zawodnikom pozwoli wykazać się swoimi mistrzowskimi umiejętnościami.
Chciałbym, żeby to wydarzenie, stało się również zaproszeniem do podróżowania po Małopolsce, do uczestnictwa w tych wszystkich planowanych wydarzeniach sportowych, rekreacyjnych, czy kulturalnych, w które obfituje nasz małopolski kalendarz.
Limanowa: jubileusz europejskich wyścigów górskich
2025 to jubileuszowy, 95-ty sezon rozgrywania wyścigów górskich na poziomie Mistrzostw Europy. W obecnym formacie seria istnieje od 1957 roku, jednak wyścigi te odbywały się także w latach 1930-1933, kiedy to były organizowane przez Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus (AIACR). Pierwsze tytuły mistrzowskie w 1930 pojechały do Niemiec; w kategorii aut wyścigowych wygrał urodzony w Warszawie Hans Stuck (Austro-Daimler), zaś w grupie aut sportowych tytuł przypadł Rudolfowi Carracioli (Mercedes Benz). Polską eliminacją mistrzostw był III Międzynarodowy Wyścig Tatrzański, wygrany właśnie przez Stucka. Tradycje europejskich zmagań na najwyższym poziomie podtrzymywane są w Limanowej, gdzie po raz kolejny odbędzie się runda FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich.
Do organizatorów 16. Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą, który odbędzie się w dniach 18 – 20 lipca z całej Europy napływają zgłoszenia zawodników, którzy planują pojawienie się w Beskidzie Wyspowym podczas 7 Rundy FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich. W tej dyscyplinie motorsportu nie są rozgrywane mistrzostwa świata, więc FIA EHC znajdują się na szczycie list, jeśli chodzi o prestiż zawodów. Wyścig będzie także 7 i 8 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.
Swój start na trasie Stara Wieś – Przełęcz pod Ostrą zapowiedzieli czołowi kierowcy Europy, którzy prowadzą w swoich kategoriach po sześciu rozegranych dotychczas rundach. Przede wszystkim znów powinniśmy spotkać Christiana Merli (ITA), w bolidzie Nova Proto NP01. Pochodzący z Trento kierowca, pięciokrotny Mistrz Europy, wygrywał w Limanowej aż 7 razy, tylko raz w trakcie swoich startów ustąpił miejsca na najwyższym stopniu podium „królowi gór”, swojemu włoskiemu koledze Simone Faggioli (2019). Jest aktualnym liderem Kat.2, zgromadził dotychczas 129 pkt.
Na miejscu drugim w klasyfikacji generalnej Kat. 2 znajduje się Kevin Petit (FRA, Nova Proto NP01, 116 pkt.), który również zapowiedział przyjazd do Limanowej. Francuz staje na podium wyścigów górskich różnej rangi od 2017, Brat wielokrotnego uczestnika rozgrywanych w Polsce wyścigów międzynarodowych Sebastiena, zdobył w 2021 wraz z reprezentacją Francji Puchar Narodów podczas FIA Hill Climb Masters, pojawiał się także na wyścigach torowych, współpracując z ekipą legendarnego Sebastiena Loeba, do FIA EHC trafił rok temu, zajmując 8 miejsce w klasyfikacji generalnej Kat 2 (bolidy).
W Kat. 1 (pojazdy z nadwoziem zamkniętym) powinniśmy zobaczyć czołową trójkę sezonu 2025: zarówno dobrze znanego w Limanowej O’Play’a (ITA, Mitsubishi Lancer) który lideruje w tej kategorii z dorobkiem 125 pkt, drugiego Igora Stefanovskiego (MKD, 97 pkt.), który w tym sezonie kieruje spektakularnym Ferrari 488 Challenge EVO i trzeciego Luisa Antonio Penido Lopeza (ESP, Renault Clio RS Cup EVO). Tradycyjnie w Polsce chce się pokazać ubiegłoroczny Mistrz Europy Kat. 1, Matija Jurišić (CRO, Peugeot 308 1,6 TCR).
Wśród tegorocznych gwiazd wyścigu powinniśmy zobaczyć także b. Mistrza Europy, jeżdżącego w barwach Czech Szwajcara Ronnie Bratschi (Mitsubishi Lancer) czy jeżdżącego potężnym Mercedesem Benz SLK 340 (silnik z F1) Reto Meisela (SUI), który w tym sezonie zaliczył już dwie wygrane.
Swój start potwierdziła trójka polskich zawodników startujących w całym cyklu FIA EHC. Z europejską czołówką zmierzą się m.in. ubiegłoroczny Mistrz Polski GSMP Grzegorz Rożalski, dysponujący ponad 1000 – konnym Mitsubishi Lancerem (dotychczas wygrał jedną rundę FIA EHC), zajmujący na razie z 84 punktami 6 lokatę w generalce i drugą w najmocniejszej Grupie 1. Zamiar startu potwierdził także Karol Krupa ((SkodaFabia CT), który wygrał w swojej grupie podczas wyścigu Ecce Homo w Czechach, zajmujący obecnie 5 miejsce w grupie oraz startujący Mitsubishi Lancerem Szymon Piękoś.
Trasa zlokalizowanego na drodze K1609 wyścigu liczy 5493 metry, różnica wysokości pomiędzy startem w Starej Wsi a metą na przełęczy Ostra wynosi 302 metry, średni wznios liczy 5,5%. Podczas polskiej rundy FIA EHC zgłoszeni do tego cyklu kierowcy mają, w porównaniu z innymi zawodami z tego cyklu, więcej możliwych do wykorzystania podjazdów treningowych – aż 5; doliczając dwa niedzielne podjazdy wyścigowe, kibice będą mieli okazję do śledzenia aż 7 przejazdów FIA EHC!