MOTOSPORT

76. Rajd Polski. Jubileuszowe Mistrzostwa Europy – ciekawostki i harmonogram

Rajd Polski 2019

Odcinki specjalne PZM 76. Rajdu Polski (28-30 czerwca) będą areną zmagań w 4. rundzie tegorocznej edycji Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC).

76. Rajd Polski – drugie najstarsze rajdowe zawody świata – mają w tym roku jubileusz swojej obecności w mistrzostwach Europy. W tym roku polskie święto sportów motorowych będzie rundą europejskiego czempionatu już 50. raz, a obecność na starcie w Mikołajkach zadeklarowały łącznie aż 102 załogi.

Na szybkich i spektakularnych szutrowych odcinkach specjalnych wokół Mikołajek o jak najlepsze czasy i cenne punkty powalczą uczestnicy czterech rajdowych cykli. Oprócz wspominanych już mistrzostw Europy (FIA ERC), 76. edycja polskiego klasyka jest także rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) oraz Rajdowych Mistrzostw Litwy (LARC). Ciekawostką będzie także udział załóg w samochodach rajdowych sprzed lat, czyli uczestników Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (HRSMP).

Dla zawodników oznacza to zaciętą rywalizację i szansę porównania swojego tempa z rywalami z innych krajów, a dla kibiców – interesujące i zróżnicowane widowisko, które w tym roku będą mogli znacznie łatwiej obserwować, ponieważ kompaktową trasę i harmonogram organizatorzy ułożyli właśnie z myślą o fanach sportów motorowych.

Dla kibiców znad Wisły nie bez znaczenia jest także fakt, że w tym sezonie, po raz pierwszy od 2012 roku, polska załoga pojedzie w Rajdzie Polski z pierwszym numerem startowym. Będą to aktualni liderzy punktacji FIA ERC, czyli Łukasz Habaj i Daniel Dymurski. Podobnie, jak w poprzednich rundach mistrzostw Starego Kontynentu, mistrz Polski z sezonu 2015 skorzysta ze Skody Fabii R5. Czeską rajdówką wystartują także wiceliderzy tabeli – brytyjska załoga Chris Ingram/Ross Whittock, która do Habaja i Dymurskiego traci zaledwie punkt.

Z trzecim numerem startowym do odrabiania punktów straconych w dwóch poprzednich rundach FIA ERC rzucą się Rosjanie Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow (Citroen C3 R5) – urzędujący mistrzowie Europy. Wśród kandydatów do zwycięstwa są także – Jari Huttunen i Antti Linaketto w Hyundaiu i20 R5. W ubiegłym roku Finowie uplasowali się na drugim miejscu, ale walkę o triumf toczyli aż do samej mety. Oprócz wymienionych załóg, udział w PZM 76. Rajdzie Polski zaanonsowali praktycznie wszyscy regularni uczestnicy FIA ERC, w tym także zawodnicy walczący w juniorskich klasyfikacjach europejskiego czempionatu czy też pucharach towarzyszących, takich jak Abarth Rally Cup.

Mazurskie szutry mają magię, jakiej nie można odnaleźć w innych miejscach. Jest bardzo szybko, czasem, jadąc wśród wysokich traw czujemy się jak w dżungli, ale mimo dużych prędkości jest bezpiecznie, bo trasa w większości prowadzi w otwartym terenie. Zawodnicy z najwiekszym doświadczeniem, mówią, że jest to wyjątkowo fajny rajd, a baza w Mikołajkach jest jego ogromnym plusem – opowiadał Krzysztof Hołowczyc, trzykrotny triumfator Rajdu Polski i ambasador tej imprezy, który i tym razem pojedzie tzw. „zerówką”.

Klasyfikacja ERC 2019  (po trzech rundach):

1. Łukasz Habaj                   POL    71
2. Chris Ingram                    GBR   70
3. Aleksiej Łukjaniuk           RUS   44
4. Oliver Solberg                  LVA    39
5. José María Lopez           ESP    35
6. Ricardo Moura                PRT    28
7. Marijan Griebel                DEU   26
8. Mārtiņš Seks                    LVA    25
9. Bruno Magalhaes           PRT    18
10. Ricardo Teodosio         PRT    17
      Norbert Herczig            HUN   17

Klasyfikacja RSMP 2019 (po dwóch rundach):

1. Mikołaj Marczyk               52
2. Tomasz Kasperczyk       45
3. Marcin Słobodzian          41
4. Łukasz Byśkiniewicz      28
5. Jarosław Kołtun              18
6. Sylwester Płachytka       11
7. Daniel Chwist                    8
8. Jakub Brzeziński               7
9. Jacek Jurecki                     6
    Łukasz Kabaciński           6

PZM 76. Rajd Polski jest także łączoną rundą krajowego i litewskiego czempionatu. Z Litwy do Mikołajek przyjedzie 18 załóg, w tym Vaidotas Zala (Skoda Fabia R5) – zwycięzca dwóch pierwszych rund mistrzostw tego kraju. Z kolei w RSMP pozycji lidera będą bronić Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (również Fabia R5). Drugie miejsce zajmują Tomasz Kasperczyk i Damian Syty zgłoszeni w Fordzie Fiesta R5, a trzecia lokata należy obecnie do Marcina Słobodziana i Kamila Kozdronia (również Fiesta R5).

Z kolei w klasyfikacji historycznej pojedzie jedenaście załóg w tym dwie bez pomiaru czasu. Na trasie kibice będą mogli zobaczyć m.in. aktualnych liderów historycznej klasyfikacji generalnej – Piotra Zalewskiego i Piotra Szadkowskiego, którzy na szutrową rundę przesiadają się z Porsche 911 SC do Poloneza 2000. To nie będzie jedyny samochód z czasów PRL, bowiem w PZM 76. Rajdzie Polski kibice będą mogli zobaczyć m.in. Fiata 125p Monte Carlo załogi Kiepura/Galle, wzorowanego na samochodach przygotowywanych przez OBR FSO.

Harmonogram PZM 76. Rajdu Polski składa się z 15 odcinków specjalnych o łącznej długości blisko 202 km.

Rajd Polski 2019 – Harmonogram

28.06
  Qualify ing Stage – Tałty 3.26 km 10:30
ETAP 1
OS1 Mikołajki Arena 1 2.50 km 18:00
29.06
  SERVICE A (Mikołajki) – 15min 07:45
OS2 Paprotki 1 11.26 km 08:30
OS3 Stare Juchy 1 13.86 km 09:30
OS4 Olecko 1 28.62 km 10:20
OS5 Mikołajki Arena 2 2.50 km 12:45
  SERVICE B (Mikołajki) – 30min 13:15
OS6 Paprotki 2 11.26 km 14:15
OS7 Stare Juchy 2 13.86 km 15:15
OS8 Olecko 2 28.62 km 16:05
OS9 Mikołajki Arena 3 2.50 km 18:30
  FLEXI SERVICE C (Mikołajki) – 45min 18:45
  Długość etapu 114.98 km
30.06 – ETAP 2
  SERVICE D (Mikołajki) – 15min 08:15
OS10 Mikołajki MAX 1 9.34 km 08:45
OS11 Gmina Mrągowo 1 11.74 km 09:35
OS12 Użranki 1 22.54 km 10:20
  SERVICE E (Mikołajki) – 30min 11:30
OS13 Mikołajki MAX 2 9.34 km 12:15
OS14 Gmina Mrągowo 2 11.74 km 13:05
OS15 Użranki 2 22.54 km 13:50
  SERVICE F (Mikołajki) – 10min 14:50
  Długość etapu 87.24 km
  Długość odcinków rajdu 202.22 km

Łącznie do PZM 76. Rajdu Polski zgłosiły się 102 załogi. Tak mocna i liczna obsada to wspaniałe ukoronowanie historii zawodów, które w sezonie 2019 po raz 50. są rundą FIA ERC.
PZM 76. Rajd Polski znalazł się w elitarnym gronie ośmiu rund mistrzostw Europy FIA w sezonie 2019.

Kacper Wróblewski z ORLEN Team przed szutrowym widowiskiem na 76. PZM Rajdzie Polski

Niesamowite możliwości i tempo samochodów klasy R5 najlepiej widać podczas szybkich szutrowych rajdów, do których należy rozpoczynający się w ostatni weekend czerwca PZM 76. Rajd Polski. O jak najlepszy wynik w Hyundaiu i20 R5 powalczy między innymi Kacper Wróblewski z ORLEN Team. Będzie to dla niego wyjątkowo wymagający debiut, w którym połączy pierwszy start samochodem 4×4 na szutrowej imprezie rangi mistrzostw Europy.

Rajd Polski to najbardziej prestiżowe i największe w Polsce wydarzenie w sportach samochodowych. Jest to drugi po słynnym Rajdzie Monte Carlo najstarszy rajd samochodowy na świecie, który od 15 lat rozgrywany jest na szybkich i malowniczych odcinkach specjalnych wokół Mikołajek.
76. Rajd Polski będzie w tym roku rundą Mistrzostw Europy FIA i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. O punkty powalczą uczestnicy krajowego czempionatu, a także załogi rywalizujące w mistrzostwach Litwy oraz mistrzostwach Polski w rajdach historycznych. Cztery mistrzowskie cykle gwarantują bardzo liczną i mocną obsadę. Obecność w Mikołajkach zapowiedziały łącznie aż 102 załogi, w tym 24 w najszybszych i najbardziej zaawansowanych rajdówkach, czyli samochodach klasy R5. W tej elitarnej i budzącej najwięcej zainteresowania kibiców grupie są również reprezentanci ORLEN Team – Kacper Wróblewski i jego pilot Marcin Szeja.

– Rajd Polski od zawsze wywoływał u mnie duże emocje. Wiele razy oglądałem ten rajd, jako kibic i zawsze marzyłem, żeby w nim wystartować. W zeszłym roku pierwszy raz spełniłem to marzenie, ale tegoroczna edycja będzie jeszcze lepsza, bo wystartuję w topowym samochodzie, jakim jest Hyundai i20 R5. Jestem bardzo szczęśliwy, że dzięki naszym partnerom będę mógł walczyć w tych legendarnych zawodach – mówi Kacper Wróblewski.

Organizatorzy PZM 76. Rajdu Polski przygotowali w tym roku kompaktową trasę, na 15 odcinkach specjalnych liczących ponad 200 km. Punktem obowiązkowym harmonogramu Rajdu Polski jest widowiskowe ściganie na torze Mikołajki Arena, na którym załogi rywalizują parami na oczach licznie zgromadzonych kibiców.

– Jako sportowiec już oczywiście nie mogę się doczekać, kiedy zapali się zielone światło i ruszymy do pierwszego odcinka specjalnego, by jechać tak szybko, jak to możliwe. Wiem też jednak, że najważniejsza jest konsekwentna realizacja naszego planu. Chcemy ścigać się mądrze i znaleźć tempo, które pozwoli na szybką i bezbłędną jazdę przez cały rajd. Pamiętam, że to mój pierwszy szutrowy rajd w samochodzie 4×4, więc najważniejsza jest meta i cenne doświadczenie – podsumowuje Wróblewski.

76. edycja Rajdu Polski zacznie się w piątek 28 czerwca, a zakończy w niedzielę 30 czerwca na Rynku w Mikołajkach.

Rallytechnology zmierzy się z mazurskimi szutrami w najmocniejszym składzie

W rozgrywanym w najbliższy weekend (27-30 czerwca) 76. Rajdzie Polski załogi Rallytechnology połączą siły. Po raz pierwszy w tym sezonie zobaczymy wspólnie składy startujące w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski i w Rajdowych Mistrzostwach Europy, w ramach Abarth Rally Cup. W strefie serwisowej zespołu w Mikołajkach staną dwa Fordy Fiesta R5, Hyundai i20 R5 oraz Abarth 124 RGT.

Najwyższy, 15. numer startowy nakleją na Fiestę Marcin Słobodzian i Kamil Kozdroń – trzecia załoga klasyfikacji generalnej RSMP, zgłoszona w ten weekend również w Mistrzostwach Europy. Będzie to dla nich szutrowy debiut w samochodzie klasy R5. Do rywalizacji w FIA ERC zgłosili się także Daniel Chwist i Kamil Heller, którzy od Rajdu Nadwiślańskiego na dobre wrócili na polskie odcinki specjalne.

Na Dariusza Polońskiego i Łukasza Sitka na odcinkach kibice będą wyczekiwać szczególnie mocno. Aktualnie drugi duet pucharu Abartha i szósta załoga w klasyfikacji ERC 2, w Mikołajkach po raz pierwszy zaprezentuje swoją tylnonapędową rajdówkę, spod znaku producenta, który już w historii Rajdu Polski świętował triumfy. Czwartą spośród załóg Rallytechnology będą Sylwester Płachytka / Jacek Nowaczewski, zgłoszeni Fordem Fiesta R5 w stawce RSMP.

W Rajdzie Polski nie mogło zabraknąć widowiskowego odcinka w Mikołajkach i właśnie od tej próby, jedynej w piątkowej części pierwszego etapu, rozpoczną się rajdowe emocje. Sobota w harmonogramie to dwie pętle składające się z czterech odcinków każda, co daje łączny dystans 115 km. Na finał w niedzielnym etapie czeka kolejne sześć prób, o długości 86,5 km. Na ceremonię mety załogi wrócą do Mikołajek.

Robert Gabryszewski (szef zespołu Rallytechnology): Na ostatni weekend czerwca czeka chyba każdy rajdowy kibic w naszym kraju. Do Mikołajek po raz kolejny zjechała mocna międzynarodowa obsada, a na widowiskowych mazurskich szutrach toczyć się będzie walka o stawkę, jakiej w tym sezonie w Polsce jeszcze nie było! Cztery cykle rozgrywek, cała czołówka Mistrzostw Europy oraz najdłuższa i podwójnie punktowana runda Mistrzostw Polski. To wszystko na ponad 200 km po luźnej nawierzchni i na jednych z najszybszych tego typu odcinków w Europie.

Dariusz Poloński i Łukasz Sitek mają realne szanse, żeby właśnie w Polsce, przed swoimi kibicami objąć prowadzenie w pucharze Abartha. Marcin Słobodzian i Kamil Kozdroń do wiceliderów tracą tylko cztery punkty, a mimo, że Fiestą pojadą po szutrze pierwszy raz, to jesteśmy pewni, że już teraz stać ich na świetny wynik. Sylwester Płachytka i Jacek Nowaczewski, tak samo, jak Daniel Chwist, pilotowany przez Kamila Hellera startując za granicą pokazali, że na luźnej nawierzchni potrafią być bardzo skuteczni. W Mikołajkach tym mocniej więc liczą na nich kibice.

Każdy wywalczony punkt będzie cenny podwójnie i może dać naszym zawodnikom wysoki awans. Będziemy ich wspierać w walce o indywidualne wyniki, ale jako zespół również mamy ważny cel. Optymalnie wykorzystaliśmy czas na przygotowania i testy, więc jesteśmy gotowi na wymagające mazurskie trasy.

Kalendarz mistrzostw Europy FIA 2019 FIA

1: Azores Airlines Rallye (Portugalia) 21-23.03.2019 (ERC Junior), szuter
2: Rally Islas Canarias (Hiszpania) 02-04 05.2019 (ERC Junior), asfalt
3: Rally Liepāja (Łotwa) 24-26 05.2019 (ERC Junior), szuter
4: Rajd Polski 28-30.06.2019 (ERC Junior), szuter
5: Rally di Roma Capitale (Włochy) 19-21.07.2019 (ERC Junior), asfalt
6: Barum Czech Rally Zlín (Czechy) 16-18.08.2019 (ERC Junior), asfalt
7: Cyprus Rally (Cypr) 27-29.09.2019, szuter
8: Rally Hungary (Węgry) 01-03.11.2019, asfalt
(org.)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button