POLSKA

12 miesięcy funkcjonowania Kanału Żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Podsumowanie

Pomorskie

Postępy, wyzwania i perspektywy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz wzrost aktywności żeglugowej w pierwszym roku funkcjonowania tej inwestycji były głównymi tematami konferencji.

18 września 2023 r. na terenie Kapitanatu Portu Nowy Świat wziął udział w niej wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Rok temu, 17 września 2022 r. uruchomiona została pierwsza, najważniejsza część inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. To historyczne osiągnięcie stanowi istotny krok w rozwoju infrastruktury wodnej Polski oraz wzmocnieniu naszej pozycji na arenie międzynarodowej jako kluczowego węzła żeglugowego w Europie Środkowej. Po raz pierwszy w powojennej historii Polski można swobodnie wpływać na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej i bez konieczności proszenia o zgodę Federacji Rosyjskiej.

– Ta inwestycja to nie tylko sukces Polski, ale także całego regionu, który zyskał nową arterię żeglugową i szanse na rozwój gospodarczy. W tym miejscu chciałbym jeszcze raz podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do powstania tej inwestycji. Jestem przekonany, że dzięki waszemu zaangażowaniu w dalszym ciągu będziemy kontynuować inwestycje w rozwój infrastruktury portowej i żeglugowej, aby jeszcze bardziej umocnić naszą pozycję jako kluczowego gracza w światowej żegludze – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Wzrost ruchu żeglugowego

Od momentu ukończenia budowy kanału żeglugowego można zaobserwować wzrost liczby statków i jednostek żeglugowych, które korzystają z nowej trasy wodnej. Do tej pory z kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną skorzystało ponad 1770 jednostek pływających. Gdyby Kanał Żeglugowy nie powstał, każda z nich musiałaby uzyskać zgodę Federacji Rosyjskiej na wpłynięcie na Zalew Wiślany.

– Tylko w sierpniu tego roku z przekopu przez Mierzeję Wiślaną skorzystały 342 jednostki. Jest to rekord i mam nadzieję, że tendencja wzrostowa będzie się dalej utrzymywała. Pamiętajmy, że inwestycja pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” nie jest jeszcze w pełni ukończona. Pełny potencjał kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zostanie osiągnięty dopiero po jej zakończeniu – stwierdził wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Kanał żeglugowy stanowi pierwszą część inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. W ramach drugiego etapu trwa obudowa brzegów rzeki Elbląg, która jest zaawansowana w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca br. Zakończony został natomiast trzeci etap inwestycji, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym i wykonanie oznakowania nawigacyjnego.

W najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na pozostałe roboty czerpalne na rzece Elbląg. Całość inwestycji ma zostać zakończona do końca 2024 r.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button