MOTOSPORT

105 załóg zgłoszonych do 66. Rajdu Wisły. Finał sezonu Motul HRSMP

Rajdowa Polska

Na liście zgłoszeń do 66. Rajdu Wisły widnieje 105 załóg, które wystartują w trzech cyklach: MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski (HRSMP), Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska (RSMŚl) oraz Rajdowym Samochodowym Pucharze Śląska (RSPŚl).

Najwięcej, bo 46 załóg, zgłosiło się do Rajdowego Samochodowego Pucharu Śląska, 42 ekipy znajdują się na liście Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska, natomiast 17 załóg wystartuje klasycznymi samochodami w ramach MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

To już 66. edycja jednego z najstarszych rajdów w Polsce, który po rocznej przerwie, spowodowanej pandemią koronawirusa, wraca do kalendarza sportów motorowych. Rywalizacja na trudnych górskich trasach zawsze dostarcza wielu emocji i nic dziwnego, że „Wisła” jest jednym z najbardziej ulubionych rajdów w naszym kraju. Uczestników tegorocznego rajdu czekają dwa dni rywalizacji, na którą złoży się 7 odcinków specjalnych w Wiśle, Istebnej, Milówce i Rajczy. Załogi zgłoszone do MOTUL HRSMP i RSMŚl będą miały do pokonania 51,33 km, a zawodnicy RSPŚl 24,6 km odcinków specjalnych, natomiast cała trasa liczy 258,22 km. Start i metę zlokalizowano na placu Hoffa w Wiśle, a baza rajdu będzie się mieścić na terenie Skoczni im. Adama Małysza w Wiśle Malince.

Stan epidemii na terenie Polski spowodował, że jako organizatorzy 66. Rajdu Wisły nie będą organizować stref dla kibiców.

Z powodu odwołania 46. Rajdu Cieszyńska Barbórka, Okręgowa Komisja Sportu Samochodowego przy Zarządzie Okręgowym PZM w Katowicach informuje, że 66. Rajd Wisły stanowi ostatnią rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska.

W związku z powyższym, zgodnie z tabelami (punktacją) zawartymi w art. 17.2. Regulaminu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska, za Rajd Wisły zostaną przyznane dodatkowe punkty bonusowe.

17 załóg w finale sezonu Motul HRSMP

66. edycja Rajdu Wisły – jednego z najstarszych i najbardziej znanych rajdów w Polsce – zakończy sezon 2021 w Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. W zawodach, które rozstrzygną losy mistrzowskich tytułów w klasach i Historycznej Klasyfikacji Generalnej, będzie można zobaczyć w akcji 17 rajdówek sprzed lat.

Zaplanowany na najbliższy weekend (22-23 października) Rajd Wisły będzie finałem piątego już sezonu historycznej rywalizacji w randzie mistrzostw Polski. Motul Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski po raz pierwszy przeprowadzono w 2017 roku, po tym jak rozgrywany w poprzednich latach Historyczny Rajdowy Puchar Polski ewoluował do miana krajowego czempionatu.

Na jak zawsze wymagających odcinkach specjalnych Rajdu Wisły stawka Motul HRSMP rywalizowała do tej pory dwa razy – w 2017 roku te zawody były przedostatnią rundą cyklu, a rok później finałową. Pięć lat temu właśnie w Wiśle swoje pierwsze zwycięstwo w Historycznej Klasyfikacji Generalnej, a więc tytuł mistrza Polski w rajdach historycznych przypieczętował Robert Luty, pilotowany przez Dariusza Gurdziołka (Subaru Legacy 4WD). W 2018 roku kropkę nad „I” podczas Rajdu Wisły postawił Piotr Zaleski (Porsche 911 SC), który po zwycięstwo w Historycznej Klasyfikacji Generalnej sięgnął w duecie z Jackiem Gruszczyńskim.

Z dwóch wspomnianych kierowców, w nadchodzący weekend tytuł ponownie może zdobyć Luty, a przeszkodzić może mu wyłącznie Marek Suder (Ford Sierra Cosworth 4×4).

Beskidzkie klasyki

W 66. edycji Rajdu Wisły, oprócz stawki Motul HRSMP, zmierzą się także uczestnicy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Organizatorzy przygotowali również rywalizację dla załóg bez licencji sportu samochodowego – w ramach formuły Super KJS, czyli na skróconych wariantach odcinków specjalnych.

Tegoroczny Rajd Wisły rozpocznie się w piątek, 22 października o 18:50 na Placu Hoffa w centrum Wisły. Już 13 minut później pierwsza z załóg ruszy na trasę otwierającego zmagania odcinka Partecznik. Wąską i krętą próbę o długości 4,2 km wytyczono w Wiśle.

Na sobotę, 23 października zaplanowano dwa odcinki specjalne, pokonywane trzykrotnie w pętlach. Będą to znane z poprzednich lat próby Laliki (9,24 km) oraz Istebna (6,47 km). Łącznie zawodników czeka 51,3 km ścigania na asfaltowych oesach w Beskidach.

Wyniki 66. Rajdu Wisły, a co za tym idzie także najważniejsze rozstrzygnięcia w Motul HRSMP poznamy w sobotę, około 16:20.

Mistrzowie i Wołga z Estonii

Start w finałowej rundzie sezonu 2021 Motul HRSMP zaanonsowało 17 załóg. Wśród nich są oczywiście pretendenci do najważniejszego tytułu – zwycięstwa w Historycznej Klasyfikacji Generalnej, czyli duety Robert Luty/Marcin Celiński (Subaru Legacy 4WD) oraz Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra Cosworth 4×4). Pierwsi bronią mistrzostwa i mają szansę na trzeci z rzędu wspólny triumf. Z kolei Suder z Kowalikiem walczą o pierwsze w karierze mistrzostwo Polski.

Kategoria, w której rywalizują (FIA 4/J2 – rajdówki z lat 1986-90) po raz kolejny będzie najmocniej obsadzoną klasą. Oprócz dwóch wspomnianych duetów zmierzą się w niej także Marcin Grzelewski i Krzysztof Niedbała (Ford Sierra Cosworth 4×4) oraz Andrzej Zienkiewicz i Piotr Mitręga (BMW 318is).

W Wiśle zjawią się także załogi, które mają już zapewnione mistrzowskie laury w swoich kategoriach. Andrzej Wodziński i Marek Kaczmarek w Alfie Romeo 2000 GT Veloce triumfowali w FIA 2 (roczniki 1970-75), a Piotr Zaleski i Piotr Szadkowski (Porsche 911 SC) zapisali na swoje konto kolejny tytuł w FIA 3 (roczniki 1976-81). Na rywali nie muszą się już oglądać także Michał Łusiak i Sylwia Zaborowska. Załoga Forda Mercury przypieczętowała zwycięstwo w kategorii (FIA 4/J1) w Koszycach, gdzie rozegrano poprzednią rundę cyklu.

Ciekawostką będzie start załogi Alar Hermanson/Andre Vare. Pierwotnie Estończycy mieli pojechać BMW 2002 ti z 1969 roku (kategoria FIA 1 – roczniki 1931-1969), ale ten samochód uległ awarii podczas Rajdu Koszyc, więc do Wisły Hermanson i Vare awaryjnie ściągają Wołgę GAZ 24.

Informacje o cyklu

Motul Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych. W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przyniósł kolejne nowości – pięć z siedmiu rund będzie przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonają te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach. Dzięki temu zgromadzeni przy trasie kibice będą mogli poczuć atmosferę rajdów z lat 60., 70., 80. czy 90.

W sezonie 2021 zaplanowano sześć asfaltowych rund:

Rajd Nadwiślański (16-17 lipca), 30. Rajd Rzeszowski (5-7 sierpnia), Rajd Śląska (9-11 września), 66. Rajd Wisły (24-26 września), 49. Rajd Świdnicki (01-03 października) i 46. Rajd Koszyc (Słowacja, 15-17 października).
(org.)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button