Po raz dziesiąty Wyścig Górski w Limanowej będzie rundą FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich.
Auto Moto Klub Limanowa organizuje samochodowe wyścigi górskie rangi Mistrzostw Polski od 2009 r. Już w 2011 zawody zyskały zasięg międzynarodowy, na liczącej 6031 metrów trasie rozegrano rundę FIA CEZ (Mistrzostwa FIA Strefy Centralnej Europy) i Mistrzostw Słowacji. W 2014 po raz pierwszy do Limanowej zawitali zawodnicy startujący w FIA EHC.
Ze względów bezpieczeństwa (duże prędkości w strefie dotychczasowej mety) trasę skrócono do 5493 metrów; pierwszym zwycięzcą polskiej rundy mistrzostw został Miloš Beneš (CZE, Osella FA 30), wyznaczając rekord toru czasem 2:03,101. Czeski kierowca powtórzył sukces także rok później.
W 2016 w Limanowej po raz pierwszy pojawili się włoscy mistrzowie: król wyścigów górskich Simone Faggioli (Norma M20 FC) i wschodząca gwiazda tej dyscypliny motorsportu Christian Merli (Osella FA 30), który zwyciężył w wyścigu i ustanowił nowy rekord trasy, 1:55,413. Kierowca z Trento wygrywał w Polsce jeszcze pięciokrotnie, ustanawiając kolejne rekordy: w 2018 przejechał trasę w 1:53,398. Serię zwycięstw Merlego przerwał jedynie w 2019 Faggioli, notując czas o 0,6 sekundy lepszy od konkurenta.
Pierwszym polskim kierowcą, który stanął na podium klasyfikacji generalnej FIA EHC w Limanowej, był Robert Steć, który w 2014 zajął 3 miejsce. Sukces Stecia powtórzył w 2022 Karol Krupa, wygrywając także Kategorię 1 (auta z nadwoziem zamkniętym).
W 2018 drugie miejsce w Kat. 1 zajął Robert Sługocki, na trzecim miejscu znalazł się wtedy Łukasz Niemiec, rok później drugie miejsce w tej kategorii zajął Konrad Biela. 2021,2022 i 2023 to już całkowita dominacja Polaków jeżdżących autami z nadwoziem zamkniętym. Oprócz wspomnianego już Krupy, na podium stawali Daniel Stawiarski, DUBAI, Piotr Parys, Waldemar Kluza i Sebastian Stec.
Tegoroczny wyścig odbędzie się w dniach 26 – 28 lipca, będzie 7 Rundą FIA EHC oraz 9. i 10. Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.
Zawody rozpoczną się piątek od Odbioru Administracyjnego i technicznego Badania Kontrolnego. Dla kierowców startujących w GSMP badanie odbędzie się w Limanowej na parkingu przed Limanowskim Domem Kultury (ul. Br. Czecha 4), samochody zawodników z FIA EHC kontrolowane będą w Starej Wsi, na terenie Parku Serwisowego.
Sobotnie 2 podjazdy treningowe i 2 wyścigowe 9 Rundy GSMP dla zawodników klasyfikowanych w FIA EHC będą miały charakter wyłącznie treningowy. Wielkie ściganie rozpocznie się w niedzielę 28.07: najpierw rano pierwszy podjazd treningowy a o godz. 11:30 pierwszy podjazd wyścigowy 10 Rundy GSMP i 7 Rundy FIA EHC. Bezpośrednio po zakończeniu pierwszego podjazdu wyścigowego rozpocznie się kolejny a całość zwieńczy ok. g. 16:00 uroczyste rozdanie nagród.
Najmocniejsza stawka w historii wyścigów górskich w Limanowej!
115 zawodników z 14 państw zgłosiło swój udział w 15. Wyścigu Górskim Limanowa – Przełęcz pod Ostrą. To nie tylko rekordowa frekwencja; kibice oraz widzowie oglądający relacjonowany na żywo wyścig w telewizji i internecie obejrzą najmocniejsze samochody, jakie pojawiały się na trasach europejskich wyścigów górskich w ostatnim dziesięcioleciu. Wyścig będzie 7 Rundą FIA EHC (Mistrzostwa Europy FIA w Wyścigach Górskich) oraz 9. i 10. Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.
Podczas rozgrywanych w sobotę i niedzielę podjazdów treningowych i wyścigowych, na trasie pojawią się zawodnicy z: Austrii, Chorwacji, Czech, Francji, Hiszpanii, Macedonii Północnej, Niemiec, Kosowa, Polski, Serbii, Słowenii, Szwajcarii, Węgier i Włoch.
Rozpoczynające się w piątek od Odbioru Administracyjnego i technicznego Badania Kontrolnego zawody obfitować będą w szereg pojedynków pomiędzy kierowcami. Debiutujący na liczącej 5493 metry trasie ze startem w Starej Wsi Goeffrey Schatz (FRAS, Nova Proto NP01), lider klasyfikacji generalnej FIA EHC w Kat 2 (auta wyścigowe z nadwoziem otwartym) zmierzy się z rekordzistą trasy , pięciokrotnym Mistrzem Europy Christianem Merli (ITA, Osella FA30 Judd LRM), który traci do Francuza 25 punktów. W Beskidzie Wyspowym pojawi się także trzeci kierowca tego sezonu, Alexander Hin (DEU, Osella FA30), tracący do Merlego zaledwie 10 punktów.
Specjalnie na ten wyścig do wyścigówki ADR3 Mugen przesiadł się z używanego w rajdach i wyścigach górskich Trabanta 601 Paweł Rzadkosz (POL), startujący niegdyś w Limanowej bolidami.
Arcyciekawie zapowiada się rywalizacja w Kategorii 1 (auta z nadwoziem zamkniętym). Pojawi się cała czołowa trójka kierowców: lider Matija Jurišić (HRV, Peugeot 308 TCR 1,6), zajmujący drugie miejsce Nicolas Werver (FRA, Porsche 997 GT3R) i trzeci Antonino Migliuolo (ITA, Mitsubishi Lancer EVO IX). Dysponujący najmocniejszym z czołowej trójki FIA EHC autem Werfer będzie miał ciężką przeprawę z resztą stawki: choćby ze zgłoszonymi w ponad. 1000-konnych Mitsubishi Lancerach (nazywanych w Europie Bergmonsterami) liderem GSMP Grzegorzem Rożalskim (POL) czy powracającym do wyścigów Waldemarem Kluzą (POL). W sumie w najmocniejszej Grupie 1 zgłosiło się aż 9 zawodników. Wśród nich znajduje się także Szymon Piękoś (POL, Mitsubishi Lancer), który wraz z zespołowym kolegą Karolem Krupą (POL, Skoda Fabia Gr. 2) ze zmiennym szczęściem walczy o punkty w całym cyklu FIA EHC. Ciekawe, jak w takiej stawce poradzi sobie Michał Ratajczyk (POL, Mitsubishi Lancer), były Mistrz Polski, który ostatnio w wyścigach startuje okazjonalnie – w tym roku wygrał dwie pierwsze rundy GSMP rozgrywane na torze w Kielcach. W sumie w stawce 7 Rundy FIA EHC pojawi się 9 zawodników z Polski.
W rozgrywanych w Limanowej rundach GSMP rywalizować będzie 71 kierowców, wśród nich pierwsze miejsce Kat. 1 Grzegorz Rożalski ( Mitsubishi Lancer, Automobilklub Rzemieślnik) , który dotychczas zgromadził 172 punkty, wicelider Robert Sługocki (Mitsubishi Lancer, Automobilklub Krakowski) z dorobkiem 89 punktów i trzeci Roman Baran (Mitsubishi Lancer, Automobilklub Rzeszowski), który ma na koncie 73 punkty, zaledwie o 3 punkty więcej od czwartego Bartłomieja Madziary (Porsche 991 GT3 Cup, Automobilklub Wielkopolski).
Przygotowania do wyścigu podsumował Marszałek Województwa Małopolskiego, Łukasz Smółka:
Rywalizacja szybkich samochodów na najdłuższej trasie w Polsce to wydarzenie, które zawsze wzbudza olbrzymie zainteresowanie wśród kibiców. Dlatego dziękuję Auto Moto Klubowi Limanowa, który jako organizator zawsze zapewnia wysoki poziom wyścigu, a także działa na rzecz edukacji związanej z bezpieczeństwem ruchu drogowego, co doskonale wpisuje się w strategię rozwoju województwa i Wojewódzki Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Jestem pewien, że tegoroczne zawody motorsportu będą wspaniałym widowiskiem, a kibice będą wspierać zawodników walczących o zwycięstwo, ale i pokonujących własne słabości. Wszystkim uczestnikom 15. Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą życzę wielu sportowych wrażeń i zapraszam do bliższego poznania wyjątkowej Małopolski.
Podczas 15. Wyścigu Gorskiego Limanowa – Przełęcz pod Ostrą na trasie pojawi się Tereza Machova z Czech wystartuje w FIA EHC bolidem Norma M20 F, do Polski powraca Gabriela Pedroni (ITA) w Mitsubishi Lancerze EVO IX, zobaczymy też komplet dziewczyn startujących w GSMP: ubiegłoroczną Mistrzynię Polski w kl. 5 c Martynę Serafin (Automobilklub Śląski, Renault Clio, Natalię Kluzę (Automobilklub Krośnieński, Renault Clio III RS) Automobilklub Śląski i Martynę Księżyk (Miasto Sportu, Toyota Aygo).