MOTOSPORT

WRC. Rajd Chorwacji. Elfyn Evans wygrywa

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Elfyn Evans i Scott Martin wygrali Rajd Chorwacji 2023.

Była to czwarta runda mistrzostw świata.

Brytyjczyk na mecie miał pół minuty przewagi nad Ottem Tanakiem i Martinem Jarveoją. Trzeci byli Esapekka Lappi i Janne Ferma.

Za podium znaleźli się Kall Rovanpera oraz piąty Sebastien Ogier.

Evans triumfował po raz szósty w karierze i był po raz 25 na podium.

Dla Otto Tanaka to 44 podium.

Elfyn Evans i Scott Martin w Toyocie GR Yaris Rally1 Hybrid wygrali Rajd Chorwacji, czwartą rundę mistrzostw świata. Dla tego duetu to pierwsze zwycięstwo od 2021 roku. TOYOTA GAZOO Racing prowadzi w klasyfikacji zespołowej.

Evans i Martin razem ze wszystkimi załogami na podium uczciły pamięć tragicznie zmarłego Craiga Breena. Dla Martina był to szczególny moment, bo w latach 2014-2018 jeździł jako pilot Breena i razem po raz pierwszy stawali na najwyższym stopniu podium w mistrzostwach świata.

Rajd Chorwacji ułożył się pomyślnie dla załogi Toyoty GR Yaris Rally1 Hybrid z numerem 33. Evans i Martin odnieśli swoje piąte zwycięstwo w barwach TOYOTA GAZOO Racing i pierwsze od Rajdu Finlandii 2021. Dla Evansa to także pierwsza wygrana na asfalcie na poziomie WRC. Evans i Martin na pierwsze miejsce wskoczyli w sobotę, a potem na wymagających asfaltowych drogach o zmiennej przyczepności nawierzchni utrzymali równe tempo i obronili przewagę.

W czołowej szóstce znalazły się w sumie cztery załogi w Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid. Czwarte miejsce zajął Kalle Rovanperä, piąty był Sébastien Ogier, a szóste miejsce zajął Takamoto Katsuta, który startował w barwach TGR Challenge Program.

Zespół TOYOTA GAZOO Racing prowadzi w klasyfikacji producentów z przewagą 29 punktów. W geście solidarności z rywalami do zdobywania punktów nominowano dwóch kierowców – Rovanperę i Ogiera. W klasyfikacji kierowców Ogier z Evansem mają tyle samo punktów, ale to Francuz jest wyżej, bo ma więcej zwycięstw. Podium uzupełnia broniący tytułu Rovanperä, który ma tylko punkt straty do kolegów z zespołu.

„To był bardzo trudny tydzień dla całej rajdowej społeczności i najważniejsze jest to, że było bezpiecznie, a rywalizacja była zacięta. Craig by się z tego ucieszył. Świetnie się ułożyło, że Elfyn i Scott wygrali ze względu na łączącą ich przyjaźń z Craigiem. To zwycięstwo znaczy dla nich wiele, a my cieszymy się też z punktów, które zdobyli Kalle i Seb mimo problemów pierwszego dnia” – stwierdził Jari-Matti Latvala, szef zespołu.

Na mistrzostwach świata Toyota ma 79 zwycięstwo (228 podium), Hyundai – 105., a Ford 372 podium.

W klasyfikacji generelnej liderem jest Sebastien Ogier oraz Elfyn Evans, a Kalle Rovanpera ma punkt mniej od tych kierowców.

Kolejna runda rajdowych mistrzostw świata to Rajd Portugalii w dniach 11-14 maja.

Wyniki Rajdu Chorwacji:

1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h50m54.3s
2. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +27.0s
3. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +58.6s
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m18.3s
5. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m28.0s
6. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m22.5s
7. Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4m22.6s
8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +7m51.3s
9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +8m07.4s
10. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +9m16.7s

WRC. Rajd Chorwacji. Elfyn Evans i Scott Martin (fot. Toyota)

Rajd Chorwacji 2023 (przed wyścigiem)

To już trzecia z rzędu wizyta karuzeli Rajdowych Mistrzostw Świata w Chorwacji. W kwietniu 2023 kierowcy wracają na asfaltowe, wąskie trasy zlokalizowane w okolicy Zagrzebia. Wiosenna aura może być nieprzewidywalna, ale widoki i tak będą zapierały dech w piersiach.

Rajd w cieniu tragedii

Rajd Chorwacji odbędzie się tydzień po niespodziewanej i nagłej śmierci Craiga Breena. Kierowca Hyundaia zmarł w wyniku obrażeń odniesionym w wypadku podczas testów i20 N Rally1 w miejscowości Lobor. Cały świat motorsportu był w szoku i pogrążył się w smutku. Kondolencje dla rodziny, przyjaciół i członków zespołu napłynęły nie tylko od rajdowych konkurentów, ale też ze świata Formuły 1, wyścigów motocyklowych i innych dyscyplin sportu. “Niesamowitym było walczyć z Tobą ramię w ramię. Dla mnie zawsze będziesz uśmiechnięty. Rest in peace Craig.” – napisał Kajetan Kajetanowicz.

Breen wystartował w 82 rajdach na poziomie mistrzostw świata, dziewięć razy stawał na podium, choć ani razu na najwyższym stopniu. Był postacią powszechnie szanowaną i lubianą. Był też absolutnym pasjonatem swojej profesji, uwielbiał historię rajdów, próbował swoich sił za kierownicą historycznych rajdówek, dzielił się wiedzą z tymi, którzy w rajdach stawiali swoje pierwsze kroki jeszcze dwa dni przed feralnym wypadkiem. Rajdowy zespół Hyundaia po konsultacjach z najbliższymi Breena postanowił wziąć udział w Rajdzie Chorwacji. By oddać mu hołd, oba i20 N Rally1 pojadą w specjalnym malowaniu.

Rajd Chorwacji, czyli nieprzewidywalne asfalty

Tegoroczny Rajd Chorwacji liczy 20 odcinków specjalnych na dystansie 301 km pokonywanych ze stoperem w ręku. Bazą rajdu jest Zagrzeb, a odcinki specjalne rozgrywane będą na północy kraju, nieopodal granicy ze Słowenią. Za najbardziej malowniczy uchodzi odcinek specjalny Vinski Vrh – Duga Resa zaplanowany na sobotę. Próba liczy niespełna dziewięć kilometrów, ale zawodnicy pojawią się na kamiennym moście nad rzeką Dobrą oraz pojadą nieopodal zamku Frankopan. Z kolei oes Stojdraga – Hartje, który odbędzie się w piątek, to najdłuższa próba w całym rajdzie. Liczy blisko 26 km.

Trudność Rajdu Chorwacji polega na zmiennej przyczepności nawierzchni. Jak to na Bałkanach bywa, nawet na jednej, prostej drodze możemy spotkać kilka rodzajów asfaltu, które po opadach deszczu stają się prawdziwą zagadką dla kierowców i pilotów. Do tego na trasę bardzo łatwo nanieść materiał z pobocza drogi – albo piasek i kamienie, gdy jest sucho, albo błoto, gdy spadnie deszcz. Trasy łączą zarówno odcinki piekielnie szybkie z technicznymi i krętymi sekwencjami pełnymi zakrętów i nawrotów. Miejscami drogi bywają szerokie, ale często też marginesu na błędy po prostu nie ma. Dobrze sporządzony opis i jego precyzyjne wprowadzanie w życie to klucz do dobrego rezultatu na mecie.
(własne, redbull)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button