MOTOSPORT

WRC. Rajd Chorwacji 2024. Sebastien Ogier najszybszy

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Sébastien Ogier po emocjonującej walce wygrał Rajd Chorwacji, czwartą rundę Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC).

Jego kolega z zespołu – Elfyn Evans – zajął drugie miejsce.

Dla Toyoty jest to czwarte z rzędu zwycięstwo w tej bardzo wymagającej asfaltowej rundzie WRC. Zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) może pochwalić się 100-procentową skutecznością na chorwackich odcinkach specjalnych od początku rozgrywania rajdu w randze WRC w 2021 roku.

Skomplikowane i trudne trasy zlokalizowane wokół stolicy Chorwacji po raz kolejny zapewniły ekstremalne warunki i zaciętą rywalizację do samego końca. Na mecie czołową dwójkę w klasyfikacji generalnej dzieliło mniej niż 10 sekund.

Już pierwszy dzień zmagań zapowiadał sporą dawkę emocji. Evans, pilotowany przez Scotta Martina, na zakończenie piątkowej części rywalizacji miał dokładnie ten sam czas z dokładnością do jednej dziesiątej sekundy, co jego główny rywal. Trzecie miejsce po pierwszym dniu zajmował Ogier, pilotowany przez Vincenta Landaisa, ze stratą zaledwie 6,6 sekundy do Evansa. Duet w Toyotach GR YARIS Rally1 HYBRID utrzymywał presję na głównych rywali do ostatniego odcinka specjalnego.

Evans nie ustrzegł się drobnego błędu i obrócił auto na drugim niedzielnym odcinku specjalnym. GR YARIS Rally1 HYBRID nie został uszkodzony, a Brytyjczyk utrzymał drugie miejsce w klasyfikacji generalnej do końca rajdu.

Powracający do WRC po przerwie od Rajdu Monte Carlo, Ogier zaliczył drugiego i trzeciego dnia czysty przejazd. Francuz wykorzystał błędy rywali i odniósł swoją 59. wygraną oraz 100. podium w rajdzie zaliczanym do WRC. Ogier wraz z Landaisem ostatecznie finiszowali 9,7 s przed Evansem i Martinem.

Dzięki trzeciemu podium w czterech dotychczasowych rundach WRC i wyprzedzeniu swojego głównego rywala w ostatnim dniu Rajdu Chorwacji, Evans zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji kierowców. Zawodnik prowadzący GR YARISA Rally1 HYBRID z nr startowym 33 ma zaledwie sześć punktów do odrobienia, by objąć prowadzenie w klasyfikacji indywidualnej.

Załoga trzeciej Toyoty GR YARIS Rally1 HYBRID w składzie Takamoto Katsuta – Aaron Johnston poprawiła swoje tempo i pewność siebie na asfaltowych odcinkach specjalnych. Japońsko-brytyjski, duet dzięki równej i bezpiecznej jeździe, zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej.

2024 FIA World Rally Championship. Rajd Chorwacji (fot. Toyota GAZOO Racing WRT)

Dzięki staraniom wszystkich trzech załóg TGR-WRT prowadzi w klasyfikacji producentów z przewagą siedmiu punktów nad drugą marką.

Tegoroczny Rajd Chorwacji był zaledwie drugim startem na asfalcie w klasyfikacji WRC2 dla nowego modelu Toyota GR Yaris Rally2. Sami Pajari, pilotowany przez Enni Mälkönena, czterokrotnie triumfował na odcinkach specjalnych. Fińska załoga z prywatnego zespołu Printsport zdobyła 3. miejsce w kategorii WRC2 i bardzo dobre 10. miejsce w klasyfikacji generalnej WRC.

Nikołaj Griazin i Konstantin Aleksandrow byli najszybszą załogą WRC 2. Niestety, Rosjanie uczestniczą w rajdach, co jest skandalem! Yohan Rossel i Arnaud Dunand byli drudzy, a trzeci Pepe Lopez i David Vazquez.

W JuniorWRC najszybszymi byli Romet Jurgenson i Siim Oja. Zaś Jakub Matulka i Daniel Dymurski zajęli 8. pozycję.

W klasyfikacji generalnej kierowców prowadzi Belg Neuville z 86 punktami nad Evansem – 80 punktów. Fourmaux jest trzeci (59), czawrty Tanaka (53), a piąty Ogier (45).

Przed zawodnikami i kibicami bardzo lubiany Rajd Portugalii. Zawody odbędą się 9-12 maja w Matosinhos niedaleko Porto na północy kraju. Nie zabraknie klasycznych prób szutrowych z legendarną hopą na odcinku Fafe.

Wyniki Rajdu Chorwacji 2024

1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h40m23.6s
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +9.7s
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +45.8s
4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +58.6s
5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m55.5s
6. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +4m01.0s
7. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5m11.0s
8. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9m21.3s
9. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +9m59.5s
10. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +10m22.7s

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button