FESTIWALEFILM I SERIALESZTUKA

Willem Dafoe i Adam Driver na Festiwalu CAMERIMAGE. Dzieło Matejki w Toruniu

Film i kino

Uroczystą Galą Otwarcia rozpocznie się 11listopada 31. edycja Festiwalu CAMERIMAGE.

W sobotę rano dotarła do nas informacja, że poza zapowiadanymi już wcześniej gośćmi w wydarzeniu udział weźmie amerykański aktor Willem Dafoe. Galę zakończy projekcja filmu „Poor Things” w reżyserii Yorgosa Lanthimosa i zdjęciami Robbie Ryan’a w którym Dafoe zagrał jedną z głównych ról.

Willem Dafoe to aktorska legenda i zarazem jeden z najbardziej wszechstronnych artystów współczesnego kina. W trakcie czterech dekad kariery zawodowej wystąpił w ponad stu filmach, tworząc szereg wspaniałych kreacji. Pamiętamy go z takich produkcji jak Missisipi w ogniu Alana Parkera, Dzikość serca Davida Lyncha, Żyć i umrzeć w Los Angeles Williama Friedkina, Podwodne życie ze Stevem Zissou Wesa Andersona, Ostatnie kuszenie Chrystusa Martin Scorsesego, Spider Man Sam Raimiego, Margines życia Paul Schradera, Pasolini Abla Ferrary, Antychrist Larsa Von Triera czy Lighthouse Robert Eggersa.

Willem Dafoe był czterokrotnie nominowany do Oscara® za role weterana wojny w Wietnamie sierżanta Eliasa w Plutonie Olivera Stone’a, przesadnie oddanego sztuce aktorskiej aktora Maxa Schrecka w Cieniu wampira E. Eliasa Merhige’a, menedżera specyficznego hotelu Bobby’ego w Projekcie Floryda Seana Bakera oraz legendarnego malarza Vincenta van Gogha w Van Gogh. U bram wieczności Juliana Schnabla

Willem Dafoe (fot. Brad Trent)

Jenny z Nagrodą dla Kostiumografki ze Szczególną Wrażliwością Wizualną na CAMERIMAGE 2023

Jenny Beavan, jedna z najbardziej utytułowanych brytyjskich kostiumografek, odwiedzi w listopadzie Toruń. Podczas 31. edycji CAMERIMAGE odbierze Nagrodę Specjalną za swoje niezwykłe osiągnięcia zawodowe w dziedzinie projektowania kostiumów filmowych.

Jenny Beavan odpowiadała za kostiumy w Jane Austen na Manhattanie (1980). Następnie w duecie z Johnem Brightem pracowała nad oprawą kostiumową tak znanych i cenionych filmów Jamesa Ivory’ego, jak Bostończycy (1984), Pokój z widokiem (1985), Maurycy (1987), Powrót do Howards End (1992), Okruchy dnia (1993) oraz Jefferson w Paryżu (1995). Za niemalże wszystkie Jenny Beavan została doceniona oscarową nominacją, zdobywając pierwszą w dorobku Nagrodę Akademii® za Pokój z widokiem.

W tej kongenialnej ekranizacji powieści E.M. Forstera, opowiadającej historię młodej, angielskiej arystokratki uwięzionej w pułapce konwenansu, kostiumy i scenografia subtelnie podążają za niespiesznym tempem filmu, znakomicie oddając klimat zarówno portretowanej tu Florencji i angielskiej prowincji, jak i społeczeństwa epoki edwardiańskiej. Jednocześnie wprowadzają widza w nostalgiczną atmosferę tradycyjnego romansu kostiumowego, złotymi zgłoskami wpisując dzieło Ivory’ego w nurt brytyjskich heritage films.

W kolejnych latach Jenny Beavan współpracowała także z tak wybitnymi twórcami, jak Ang Lee (Rozważna i romantyczna, 1995), Adrian Lyne (Lolita, 1997), Robert Altman (Gosford Park, 2001), Andy Tennant (Anna i król, 1999), Oliver Stone (Aleksander, 2004), Lasse Hallström (Casanova, 2005), Brian De Palma (Czarna Dalia, 2006), Guy Ritchie (Sherlock Holmes, 2009 oraz Sherlock Holmes: Gra cieni, 2011) czy Tom Hooper (Jak zostać królem, 2010).

Strzałem w dziesiątkę zarówno dla producentów, jak i samej Beavan okazała się także wysokobudżetowa produkcja Disneya z 2021 roku, Cruella, opowiadająca historię młodości Cruelli de Mon. Jenny Beavan otrzymała tu zadanie stworzenia mody z lat 70., ale z wyraźnie współczesnymi nutami, z którego wywiązała się śpiewająco. W jej projektach widać z jednej strony inspiracje punkowym stylem Vivienne Westwood czy Jeana Paula Gaultiera, z drugiej wymowną ilustrację panujących wówczas nierówności społecznych. Tytułowa bohaterka filmu jest aspirującą projektantką mody, więc jej garderoba od samego początku musiała robić wrażenie. Odgrywająca główną rolę Emma Stone pojawiła się w nim w niemal 50 niezwykłych kreacjach, które zachwyciły publiczność na całym świecie i finalnie przyniosły Jenny Beavan trzeciego w karierze Oscara.

Jenny Beavan to artystka nietuzinkowa, która nie boi się eksperymentować z najróżniejszymi gatunkami filmowymi i nie pozwala zaszufladkować. Od historycznej precyzji w Pokoju z widokiem (1985) czy Gosford Park (2001), przez baśniowe kreacje Dziadka do orzechów i czterech królestw (2018) czy Krzysiu, gdzie jesteś? (2018), po futuryzm Life (2017) czy świata Mad Maxa (2015), świetnie czuje się w każdym zadaniu, precyzyjnie oddając ducha filmu, ale równocześnie zachowując charakterystyczny rys jej niepokornego stylu. W trwającej ponad 40 lat karierze zawodowej pracowała przy kilkudziesięciu najróżniejszych produkcjach teatralnych, programach telewizyjnych, filmach reklamowych a przede wszystkich kinowych obrazach fabularnych, za które była wielokrotnie doceniania zarówno przez widzów, jak i branżę. Do Brytyjskiej Nagrody Filmowej BAFTA została nominowana dziesięciokrotnie, zdobywając cztery statuetki. Dwunastoma nominacjami wyróżniła ją z kolei Amerykańska Akademia Filmowa, nagradzając ostatecznie trzema Oscarami®. Pięć razy walczyła także o nagrodę Emmy i może pochwalić się dwoma zwycięstwami. W 2017 roku Jenny Beavan otrzymała również Order Imperium Brytyjskiego w uznaniu jej artystycznych zasług dla kina i teatru.

Nie jest to oczywiście ostatnie słowo Jenny Beavan. Na etapie postprodukcji znajdują się jej kolejne projekty, z wyczekiwaną Furiosą na czele, której premiera jest planowana na 2024 rok. O tym, czym Jenny Beavan kieruje się w swojej pracy kostiumografa, z których produkcji jest najbardziej dumna i o jakich projektach jeszcze marzy, będziecie mieli okazję przekonać się już wkrótce, podczas 31. CAMERIMAGE w Toruniu, kiedy odbierze Nagrodę dla Kostiumografki ze Szczególną Wrażliwością Wizualną i spotka z festiwalową publicznością.

CEO Akademii Bill Kramer odwiedzi CAMERIMAGE

W czasie każdej edycji Festiwalu CAMERIMAGE Toruń staje się na osiem listopadowych dni jedną ze stolic światowego kina, przestrzenią dyskusji, wzajemnego szacunku i samoświadomości przekraczającej wszelkie naturalne i geopolityczne granice. Nasz festiwal jest nade wszystko celebracją talentu i kreatywności artystów wykorzystujących niewerbalny język medium filmowego do prowokowania emocjonalnych reakcji i wywoływania intelektualnych refleksji, jednak promujemy również twórczość malarzy, fotografów i innych artystów, a także animatorów kultury dzielących się swoimi pomysłami na krzewienie sztuki i kultury lokalnie, regionalnie oraz na arenie międzynarodowej. Jest nam niezwykle miło ogłosić, iż Bill Kramer, CEO Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej oraz jeden z twórców otwartego we wrześniu 2021 roku Muzeum Akademii poświęconego sztuce filmowej, odwiedzi nas w listopadzie. Przybędzie do Torunia, by lepiej poznać festiwal CAMERIMAGE oraz wziąć udział w specjalnym seminarium poświęconym ważnemu, lecz wciąż traktowanemu po macoszemu zagadnieniu potrzeby zakładania nowych centrów kultury, by promować piękno, wartości oraz wielodyscyplinarność świata sztuki.

Zadaniem tego typu obiektów jest przyciąganie odbiorców szeroką ofertą nie tylko obcowania ze sztuką, ale także spędzania wolnego i wartościowego czasu. W niezwykle konkurencyjnym świecie, gdzie najdroższą walutą stał się czas, budowanie wielofunkcyjnych centrów pozwala rywalizować o uwagę osób zainteresowanych kulturą i sztuką z innymi mniej wymagającymi formami jej konsumowania. Przykładem tego typu nowoczesnego obiektu poświęconego kulturze będzie długo wyczekiwana siedziba Europejskiego Centrum Filmowego CAMERIMAGE, która powstanie w Toruniu, spełniając marzenia wszystkich organizatorów CAMERIMAGE. W jednym miejscu znajdzie się tam nie tylko efektowna sala widowiskowa i projekcyjna na ponad 1500 osób, ale także przestrzeń wystawiennicza poświęcona sztuce audiowizualnej, przestrzeń targowa, trzysalowe kinowe studyjne, centrum edukacji i ultranowoczesne studio filmowe.

Wizyta Billa Kramera to kontynuacja współpracy Akademii oraz Festiwalu Filmowego CAMERIMAGE. W poprzednich latach gościliśmy innych liderów Akademii oraz organizowaliśmy seminaria w takich dziedzinach jak przedstawiony przez Akademię systemem kodowania koloru (ACES – Academy Color Encoding System). Co więcej, laureaci Dokumentalnej oraz Studenckiej Sekcji CAMERIMAGE są kwalifikowani do selekcji Nagród Akademii.

Adam Driver przyjedzie do Torunia odebrać nagrodę na Festiwalu CAMERIMAGE

Nominowany dwukrotnie do Oscara Adam Driver przybędzie w listopadzie do Torunia, by odebrać Nagrodę Specjalną CAMERIMAGE dla Aktora i przedstawić uczestnikom naszego wydarzenia nominowany w tegorocznym Konkursie Głównym film Ferrari.

Adam Driver nazywany przez Martina Scorsese najlepszym aktorem swojego pokolenia jest aktorem wszechstronnym, który wnosi do każdej roli intensywność i emocjonalne zrozumienie. W jego imponującej filmografii można znaleźć współpracę z takimi tuzami światowego kina jak J.J. Abrams, Noah Baumbach, Leos Carax, Joel i Ethan Coen, Francis Ford Coppola, Lena Dunham, Clint Eastwood, Jim Jarmusch, Rian Johnson, Spike Lee, Martin Scorsese, Ridley Scott, Steven Spielberg czy Steven Soderbergh. W swoim najnowszym filmie podjął współpracę z Michaelem Mannem, by opowiedzieć o losach Enzo Ferrariego, byłego kierowcy wyścigowego i właściciela fabryki produkującej samochody.

Piękno kariery Adama Drivera wynika zarówno z tego, że jego wybory są wspaniale nieprzewidywalne, jak i z faktu, że współpracuje wytrwale z innymi filmowcami nad jak najpełniejszym wykorzystaniem języka wizualnego kina. Trudno wyobrazić sobie lepszego laureata Nagrody Specjalnej CAMERIMAGE dla Aktora, cieszymy się, że Adam Driver przybędzie już niedługo na Kujawy i Pomorze.

Obraz – Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem” (fot. Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius)

„Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem” pierwszy raz w Toruniu

Od 12 listopada w Sali mieszczańskiej toruńskiego Ratusza Staromiejskiego oglądać będzie można obraz „Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem” pędzla Jana Matejki. Z inicjatywy Marka Żydowicza, dyrektora i pomysłodawcy festiwalu CAMERIMAGE do Torunia na blisko dwa tygodnie trafi arcydzieło najwybitniejszego reprezentanta nurtu historyzmu w malarstwie polskim. Będzie to unikalne wydarzenie i niepowtarzalna szansa by podziwiać obraz, który ma swoje niepodważalne miejsce w historii Polski szansa, z której skorzystać powinien zarówno każdy torunianin jak i goście naszego miasta.

Imponujące dzieło Matejki na co dzień podziwiać można w Krakowie w gmachu Collegium Novum, który to budynek opuszcza ono bardzo rzadko. W ciągu ostatnich 70. lat poza stolicą Małopolski obraz prezentowano jedynie w National Gallery w Londynie i w Zamku Królewskim w Warszawie. Od 12 do 24 listopada obcować z arcydziełem będzie można w Muzeum Okręgowym w Toruniu. Wydarzenie towarzyszyć będzie Festiwalowi CAMERIMAGE. W okresie jego trwania, czyli do 18 listopada ekspozycja dostępna będzie bezpłatnie.

Obraz przedstawiający Mikołaja Kopernika otoczonego przyrządami astronomicznymi i spoglądającego w natchnieniu w niebo powstał w 1873 roku z okazji 400. rocznicy urodzin wielkiego astronoma i najsłynniejszego torunianina. Pokazu dzieła nie uwzględniono jednak w oficjalnym programie obchodów rocznicy, jakie odbywały się wówczas w Krakowie. Matejko zdecydował się samemu pokazać „Astronoma Kopernika…” w krakowskiej sali rady miasta, a następnie już poza Galicją w Warszawie i w Wiedniu. Obraz budził olbrzymie emocje i zainteresowanie, bardzo szybko został zakupiony z środków pozyskanych w trakcie składki publicznej i przekazany Uniwersytetowi Jagiellońskiemu, który jest jego właścicielem do dziś. Dzieło pozostaje w dyspozycji Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius. „Astronom Kopernik rozmowa z Bogiem” to bez wątpienia najsłynniejsze malarskie ujęcie wybitnego torunianina, które od 150 lat kształtuje nasze wyobrażenie o Koperniku. Matejko w swej pracy wzorował się na zachowanych wizerunkach Kopernika, poszukując jednocześnie modela, który by im odpowiadał. Wybór padł na przyjaciela artysty – Henryka Levittoux – lekarza i miłośnika sztuki. Do obrazu pozował także dziewiętnastoletni siostrzeniec żony artysty, Antoni Serafiński.

Toruńska wystawa wzbogacona zostanie o szkice Jana Matejki będące studium postaci Mikołaja Kopernika oraz unikalną, niezwykle zabawną karykaturę, w której sam Matejko ukazał, w jakich warunkach powstawał obraz. W Sali mieszczańskiej znajdzie się także wielkoformatowy ekran, na którym wyświetlany będzie film NASA pokazujący Słońce, będące centralnym punktem teorii Mikołaja Kopernika.

Jon Kilik z Nagrodą dla Producenta ze Szczególną Wrażliwością Wizualną na CAMERIMAGE 2023

Zawód producenta jest być może najbardziej mylnie pojmowanym zawodem w branży filmowej. Bycie producentem nigdy nie oznaczało i nie będzie oznaczało tylko i wyłącznie sprawowania pieczy nad finansowymi aspektami danego projektu, lecz również – albo wręcz przede wszystkim – stawianie czoła różnego rodzaju przeszkodom, by rozwijać projekty artystycznie i kreatywnie oraz w pełni wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Tak, pieniądze są ważne – wręcz nieodzowne – ale producenci muszą umieć wydawać je efektywnie i mądrze, by otaczać znajdujący się wciąż w fazie przygotowawczej, a później zdjęciowej projekt odpowiednimi ludźmi. Nagrodziliśmy w czasie trzech dekad istnienia Festiwalu Filmowego CAMERIMAGE wielu inspirujących i myślących niezależnie producentów, między innymi Jeremy’ego Thomasa, Richarda Zanucka, Paulę Wagner, Roberta Lantosa oraz Franka Spotnitza. Jest nam zatem niezwykle miło ogłosić, że tegorocznym laureatem Nagrody CAMERIMAGE dla Producenta ze Szczególną Wrażliwością Wizualną będzie Jon Kilik, który pracował przy wielu fenomenalnych amerykańskich filmach ostatnich trzech dekad i wspierał takich filmowców jak Spike Lee, Julian Schnabel, Gary Ross, Alejandro G. Iñárritu, Bennett Miller, Jim Jarmusch, Francis Lawrence, Oliver Stone czy Robert Altman, a także aktorów-reżyserów Roberta De Niro, Tima Robbinsa, Eda Harrisa, Seana Penna oraz Tony’ego Goldwyna.

Pierwszym filmem, pod którym Jon Kilik podpisał się jako producent, był niezależny projekt Rytm Paula Monesa, zaadaptowany ze sztuki teatralnej Monesa, przyjaciela Kilika ze szkolnych lat w New Jersey. Film był Kilika ukoronowaniem 7 lat prób oraz pracy w pomniejszych rolach w takich produkcjach jak Wspomnienia z gwiezdnego pyłu, Wybór Zofii, Honor Prizzich oraz Arizona Junior. W 1987 roku poznał reżysera Spike’a Lee, co przerodziło się w artystyczną współpracę przy Rób, co należy (1989) i 17 kolejnych produkcjach, wliczając w to Malcolma X, Ślepy zaułek, Grę o honor, Plan doskonały oraz Pięciu braci. Kolejną wieloletnią artystyczną przygodą Kilika jest rozpoczęta w 1996 roku współpraca z reżyserem Julianem Schnablem, która przyniosła światu kina takie filmy jak Basquiat Taniec ze śmiercią, Motyl i skafander (Złoty Glob w kategorii „Najlepszy film”, 4 nominacje do Oscara®, Złota Żaba dla autora zdjęć Janusza Kamińskiego), Zanim zapadnie noc czy Van Gogh. U bram wieczności. Kilik ma na swoim koncie również takie tytuły jak nominowane do Oscara® w kategorii „Najlepszy film” Babel, nominowane do Oscara® w kategorii „Najlepszy film nieanglojęzyczny” Biutiful (Alejandro Gonzalez Iñárritu), Foxcatcher (Bennett Miller), Prawo Bronxu (De Niro), Przed egzekucją (Tim Robbins), Broken Flowers, Gimme Danger (Jim Jarmusch), Miasteczko Pleasantville oraz Rebeliant (Gary Ross).

Kilik wyprodukował również cztery filmy składające się na kinową sagę Igrzysk śmierci, która stała się komercyjnym przebojem oraz zyskała aprobatę krytyków, okazując się przełomowym w branży filmowej ostrzeżeniem przed potencjalnym kierunkiem rozwoju gatunku ludzkiego. Kilik był i zawsze będzie nade wszystko producentem, którego interesuje rozwijanie ciekawych i zmuszających do myślenia projektów filmowych zapewniających wymagającą, ale mimo wszystko rozrywkową alternatywę dla widzów z różnych szerokości geograficznych poszukujących refleksji nad otaczającym światem oraz meandrami ludzkiej natury. Właśnie za takie podejście szanujemy Jona Kilika i jesteśmy szczęśliwi, że przyleci już niedługo do Torunia, by odebrać Nagrodę CAMERIMAGE dla Producenta ze Szczególną Wrażliwością Wizualną oraz spotka się z uczestnikami festiwalu, by porozmawiać o swoim zawodzie oraz filmowym dziedzictwie. Nie można tego przegapić!

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button