WARSZAWA

Warszawskie metro. Koniec prac tarczy na Woli. Ostatni odcinek linii M2 – wizualizacje

Metro w stolicy

Wykonawca budowy ostatniego odcinka linii M2 złożył już wszystkie wnioski o wydanie pozwolenia na budowę.

Dotyczą one 3 stacji, 2 wentylatorni oraz Stacji Techniczno-Postojowej Karolin.

Równolegle do procesu administracyjnego, zmierzającego do wydania pozwoleń na budowę, toczą się prace projektowe. Powstają projekty wykonawcze dla wszystkich obiektów odcinka, na ich podstawie zostaną przygotowane wizualizacje wnętrz stacji pasażerskich. Dziś prezentujemy pierwsze wizualizacje, prezentujące lokalizacje stacji pasażerskich oraz STP Karolin.

Górczewska – Lazurowa (fot. UMW)
Górczewska – Lazurowa (fot. UMW)

Kontrakt obejmuje budowę trzech stacji metra, niemal czterech kilometrów podwójnego tunelu i Stacji Techniczno-Postojowej.

Jako ostatnie stacje II linii metra zaplanowane zostały:

stacja C03 Lazurowa – po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej,

stacja C02 Chrzanów – w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej,

stacja C01 Karolin – w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej.

Stacja C01 Karolin – w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej (fot. UMW)
Stacja C01 Karolin – w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej (fot. UMW)

Za ul. Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zagospodarowany będzie z kolei teren o powierzchni 26 hektarów. Powstanie tam Stacja Techniczno-Postojowa Karolin z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra.  To właśnie tam będą zjeżdżały pociągi obsługujące II linię metra. Tam również będą odbywały się ich przeglądy i wszystkie naprawy.

Budowany odcinek podziemnej kolei, stację oraz STP połączą w sumie ponad 4 kilometry tuneli – powstaną po dwa, dla każdego z kierunków osobno. Wartość projektu to 1 622 951 790 zł.

Stacja C03 Lazurowa – po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej (fot. UMW)
Stacja C03 Lazurowa – po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej (fot. UMW)

Planowane nowoczesne węzły przesiadkowe

Na zachodnim krańcu linii metra M2 zaplanowano dwa węzły komunikacyjne, ułatwiające przesiadki do Warszawskiego Transportu Publicznego. Będą też miejsca parkingowe dla pasażerów dojeżdżających z podwarszawskich miejscowości.

Dwa węzły przesiadkowe zostały zaplanowane przy stacjach metra Lazurowa oraz Karolin. W przyszłości będą to dogodne miejsca do przesiadki do komunikacji miejskiej dla pasażerów z terenu aglomeracji, dlatego koncepcje przewidują tam połączenie wielu środków transportu. Tam, gdzie będzie stacja Lazurowa, jest dziś pętla tramwajowa (nieczynna z powodu budowy metra na ul. Górczewskiej) i autobusowa, dlatego węzeł komunikacyjny połączy metro, tramwaje, autobusy podmiejskie i miejskie.

Stacja C02 Chrzanów – w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej (fot. UMW)
Stacja C02 Chrzanów – w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej (fot. UMW)

Transport dla wszystkich

W ramach węzła pętle techniczne będą mieć autobusy i tramwaje. Powstanie parking P+R, zlokalizowany przy skrzyżowaniu ul. Lazurowej i Górczewskiej. Obiekt ma mieć trzy poziomy i mieścić około 860 miejsc postojowych dla samochodów osobowych (w tym: miejsca dla pojazdów osób o ograniczonej mobilności, miejsca ładowania samochodów elektrycznych oraz miejsca typu „2+” i około 350 miejsc dla rowerów w obrębie całego węzła. Koncepcja umożliwia, w razie potrzeby, dobudowanie kolejnych pięter powiększających parking o ok. 980 dodatkowych miejsc parkingowych (potencjalnie w sumie ok. 1840 miejsc parkingowych).

Przy stacji Karolin, końcowej dla zachodniego odcinka II linii metra, połączą się metro, autobusy dalekobieżne, autobusy podmiejskie i miejskie. Koncepcja przewiduje tam również pętle techniczne dla autobusów i naziemny, czteropoziomowy parking P+R na około 950 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, zlokalizowany przy ul. Połczyńskiej. Na parkingu będą miejsca dla pojazdów osób o ograniczonej mobilności, miejsca ładowania samochodów elektrycznych oraz miejsca typu „2+” i około 270 miejsc dla rowerów. W razie potrzeby będzie można dobudować kolejne piętra, powiększając pojemność parkingu o około 580 dodatkowych miejsc (do nawet 1530 miejsc parkingowych).

Przy sporządzaniu projektów budowlanych zostaną uwzględnione opracowane przez Zarząd Transportu Miejskiego Standardy Węzłów Przesiadkowych i będą to obiekty maksymalnie przyjazne środowisku i otoczeniu.

Koncepcje architektoniczno-budowlane dla obu węzłów są gotowe. Do czasu pozyskania niezbędnych funduszy, przesiadki do metra będą możliwe z przystanków tramwajowych i autobusowych zlokalizowanych w pobliżu wejść do stacji metra.

GÓRCZEWSKA – Wola Park (fot. UMW)

Koniec prac tarczy na Woli

Początek roku oznacza kolejny etap budowy metra na granicy Bemowa i Woli. Swoje prace zakończyły już tarcze drążące tunele podziemnej kolejki. Teraz czas wydobyć je na powierzchnię. Od 5 stycznia węziej jest na ul. Górczewskiej przy centrum handlowym.

Tarcze TBM Krystyna i Elisabetta zakończyły już drążenie tuneli II linii metra na granicy Bemowa i Woli. Podczas swojej pracy wydrążyły razem prawie 3 km tuneli, które połączyły budowane stacje C04 „Powstańców Śląskich” i C05 „Ulrychów” z istniejącą stacją „Księcia Janusza”. Nadszedł czas, aby obydwie tarcze opuściły podziemia. Zostaną one wydobyte na powierzchnię z szybu demontażowego zlokalizowanego przy centrum handlowym. Z tego powodu zmieni się organizacja ruchu na ul. Górczewskiej.

Od 5 stycznia na krótkim odcinku ul. Górczewskiej przed wschodnim wyjazdem z centrum handlowego (z sygnalizacją świetlną) będzie jeden pas ruchu w kierunku Bemowa. Będą z niego wspólnie korzystali kierowcy indywidualni, którzy mogą pojechać tylko do centrum handlowego, a także autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówki, pojazdy służb miejskich, MTON i posiadaczy identyfikatorów MW oraz motocykle, które mogą pojechać dalej prosto. Utrudnienia potrwają około miesiąca.

Tarcze TBM Krystyna i Elisabetta opuszczone zostały do komory startowej w połowie czerwca 2020 r. TBM Krystyna w dwóch etapach wydrążyła w sumie 1369 m tunelu, zaś Elisabetta 1367 m, dzięki czemu Bemowo zyskało podziemne połączenie z Wolą.

Na odcinku wschodnim tarcze TBM Anna i Maria są już na ostatniej prostej. Do wydrążenia mają już ostatni odcinek tunelu, między budowaną stacją Zacisze a funkcjonującą stacją Trocka.
(UMW)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button