Warszawskie Lotnisko Chopina w maju będzie działało od godz. 9.30 do 17.00.
Sam PiS musiał już działać w sprawie sporu między kontrolerami ruchu lotniczego a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP).
Rząd nie czekał na decyzje Eurocontrol czy Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Z PAŻP z końcem kwietnia ma odejść aż 80 procent kontrolerów zbliżania z lotniska na warszawskim Okęciu oraz kontrolerów obszaru odpowiadających za bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej nad całym polskim niebem.
Przedstawiciele Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego chcą dogadać się z kierownictwem PAŻP, ale głupie wypowiedzi członków PiS w tym im nie pomagają.
Szczegóły rozrządzenia
Dodatkowe loty na lotniska w Warszawie i Modlinie mogą być wykonywane na innych trasach pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa.
W związku z tym, że w czasie przewidywanej pracy lotnisk (od 9.30 do 17.00) w ciągu godziny może się odbyć do 24 operacji lotniczych (start i lądowanie), to dziennie będzie można zrealizować do 180 operacji lotniczych.
Po wykorzystaniu liczby operacji na kierunkach wymienionych w rozporządzeniu, dostępnych do dalszego wykorzystania powinno zostać do 116 czasów na starty albo lądowania (slotów).
Mając na uwadze zachowanie zasady proporcjonalności i niedyskryminacji oraz dotychczasowy stosunek liczby operacji wykonanych na lotnisku w Modlinie do liczby operacji wykonanych w TMA Warszawa w latach 2019-2021, lotnisko otrzyma możliwość wykorzystania 10 proc. dostępnej puli wolnych operacji. Oznacza to możliwość wykonania z lotniska w Modlinie do 12 operacji lądowania albo startu, dziennie.
W przypadku lotniska Chopina w Warszawie po wykorzystaniu slotów na priorytetowe operacje określone w rozporządzeniu, powinna istnieć możliwość realizacji do 104 operacji lotniczych dziennie. Przydział slotów na te operacje będzie dokonywany przez niezależnego koordynatora Lotniska Chopina w Warszawie, który będzie działać w szczególności na podstawie przepisów rozporządzenia unijnego nr 95/93. Koordynator jest organem niezależnym od zarządzającego portem lotniczym, przewoźników lotniczych, władz państwa oraz służb żeglugi powietrznej. Aktualnie koordynatorem Lotniska Chopina w Warszawie jest Airport Coordination Limited.
Około 300 połączeń w maju będzie musiało zostać skasowanych.
Rozporządzenie wchodzi w życie 1 maja 2022 r. i obowiązuje do 31 maja 2022 r.
W przypadku pytań dotyczących lotów zaplanowanych od 1 maja 2022 do 31 maja 2022 r. prosimy o bezpośredni kontakt z przewoźnikiem lotniczym.
Rozporządzenie rządu „w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym”
W związku z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze oraz obniżeniem deklarowanej pojemności rejonu kontrolowanego TMA Warszawa, zwanego dalej „TMA Warszawa”, wprowadza się ograniczenia możliwości wykonywania operacji lotniczych w TMA Warszawa.
Operacje lotnicze w TMA Warszawa mogą być wykonywane między godzinami 09.30–17.00 czasu lokalnego (LT), pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa, o której mowa w Załączniku 11 „Służby ruchu lotniczego” do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212, z późn. zm.1).
W przedziale czasowym, przylot statku powietrznego, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego (LT).
W celu zapewnienia możliwie największej dostępności usług regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) [1].
W ramach pierwszeństwa, operacje lotnicze są wykonywane z lotnisk i na lotniska określone poniżej i w następującej kolejności:
1) Londyn – Heathrow (EGLL);
2) Londyn – Luton (EGGW);
3) Londyn – Stansted (EGSS);
4) Frankfurt (EDDF);
5) Nowy Jork (KJFK);
6) Chicago (KORD);
7) Paryż (LFPG);
8) Bruksela (EBBR);
9) Stambuł (LTFM);
10) Rzym (LIRF);
11) Amsterdam (EHAM);
12) Toronto (CYYZ);
13) Dubaj (OMDB);
14) Incheon (RKSI);
15) Monachium (EDDM);
16) Rzeszów (EPRZ);
17) Wiedeń (LOWW);
18) Tel Awiw (LLBG);
19) Oslo (ENGM);
20) Zurich (LSZH);
21) Dublin (EIDW);
22) Kopenhaga (EKCH);
23) Budapeszt (LHBP);
24) Wilno (EYVI);
25) Praga (LKPR);
26) Bukareszt (LROP);
27) Düsseldorf (EDDL);
28) Barcelona (LEBL);
29) Lizbona (LPPT);
30) Tbilisi (UGTB);
31) Berlin (EDDB);
32) Szczecin-Goleniów (EPSC).
W przypadku, gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza operacje lotnicze oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa, na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne niż określone w ust. 2.
W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA).
W przypadku operacji lotniczych na trasach z lotnisk i na lotniska dopuszcza się ich wykonywanie na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021, z wyłączeniem przypadku [1].