Praca wre na budowie II linii metra zarówno pod ziemią, jak i na powierzchni.
Na odcinku zachodnim trwa montaż torowiska i tras kablowych, tynkowane są kolejne ściany. Na odcinku północno-wschodnim zamontowano już pierwsze windy na stacjach.
Odcinek zachodni – prace wykończeniowe na stacjach
Trasy kablowe, schody ruchome, podtorze, posadzki, tynki, wentylatornie… można by wymieniać bez końca. Front robót na rozbudowywanym odcinku zachodnim jest ogromny. Dzieje się tu naprawdę wiele zarówno pod ziemią, jak i na powierzchni.
Niedawno zostały pożegnane tarcze TBM, które wydrążyły połączenie tunelowe pomiędzy stacjami i funkcjonującym odcinkiem. Teraz można już przejść niemal gotowymi tunelami, w których trwa montaż torowiska i tras kablowych. Ogromne, puste powierzchnie korpusów stacji zniknęły za ścianami pomieszczeń technicznych, gdzie tynkowane są ściany i montowane kolejne urządzenia stacyjne. A tam, gdzie jeszcze niedawno sterczały surowe, metalowe słupy, wyrosły platformy peronowe, schody prowadzące na poziom -1 i szyby windowe. Na stacji Bemowo zamontowano pierwsze peronowe schody ruchome.
Wykańczane stacje Bemowo i Ulrychów to łącznie 11 500 m2 murów do tynkowania, ponad 6500 m2 płytek ceramicznych do ułożenia w pomieszczeniach technicznych oraz około 10 500 m2 posadzek kamiennych w przejściach podziemnych i na peronach. Prawie wszystkie prace tynkarskie zostały zakończone, a po peronie stacji Bemowo można już przejść po docelowych płytach peronowych. Ich układanie trwa jeszcze na peronie stacji Ulrychów, w przejściach podziemnych i na klatkach schodowych.
Nie tylko na stacjach prace postępują w szybkim tempie. W tunelach rozpoczął się montaż wibroizolacji, zbrojenie podtorza i układanie szyn, po których jeździć będą pociągi warszawskiego metra. Pierwsze efekty tych prac widać już w części torów odstawczych stacji Bemowo. Powstają też długie kilometry rynien kablowych, które już niedługo wypełnione zostaną całą niezbędną infrastrukturą łączności i systemów sterowania ruchem.
Nie tylko pod ziemią widać zmieniający się krajobraz budowy. Najlepiej widać to na przebudowywanym skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich i ul. Górczewskiej. W jego rejonie montowane jest torowisko tramwajowe, zasypywane są kolejne otwory technologiczne.
Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 „Ulrychów” – położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 „Bemowo” zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca otrzyma za zrealizowanie inwestycji 959 249 940,00 zł. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.
Budowa metra na Bródnie nie zwalnia tempa
Prawie gotowy jest pierwszy odcinek torowiska pomiędzy stacjami Bródno i Kondratowicza, budowniczym metra został do wybetonowania już tylko niewielki odcinek. W pozostałych częściach tuneli trwa, lub jest przygotowywane zbrojenie torowisk.
Równolegle do prac w tunelach dużo dzieje się także na samych stacjach. Na stacji Kondratowicza można zobaczyć już kamienne posadzki w części pasażerskiej, a także stanowiska pod przyszłe bramki biletowe. Na wszystkich stacjach zostały zainstalowane też pierwsze schody ruchome. Na razie jednak, ze względu na trwające prace wykończeniowe, są one schowane pod przykryciem. W częściach technicznych stacji pojawiły się już elementy wykończenia – płytki na ścianach oraz docelowe drzwi.
Trwa również montaż rynienek kablowych na ścianach zatorowych stacji i wzdłuż tuneli. Właśnie na tym etapie budowy można zauważyć jak wiele przewodów może zmieścić się na nowobudowanym odcinku metra – są to setki kilometrów kabli. Te elementy są budowane z dużym zapasem – w przyszłości łatwo będzie można np. umieścić nowy światłowód bez potrzeby rozkopywania miasta na powierzchni.
Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 zł. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.
Kolejny etap budowy metra na Bemowie
Prace przy budowie stacji metra Bemowo wkraczają w kolejny etap. W piątek, 21 maja, o godz. 22.00 wykonawca metra wprowadzi zmiany w organizacji ruchu przy ratuszu Bemowa. Obecne tymczasowe rondo zastąpi skrzyżowanie.
Postępy na budowie metra
Na budowanej stacji C04 Bemowo u zbiegu ulic Powstańców Śląskich i Górczewskiej układane są już tory metra. Wykonawca prac prowadzi roboty wykończeniowe, m.in. tynkowanie, układanie posadzek, montaż schodów ruchomych. Na powierzchni rozpoczynają się już prace związane z odtworzeniem ulic.
W kolejnym etapie budowniczowie metra planują wykonać docelowy układ zachodniej jezdni ul. Powstańców Śląskich wraz z zatoką autobusową. Zaplanowane roboty obejmują budowę jezdni i chodnika, a także drogi dla rowerów wzdłuż ul. Powstańców Śląskich.
Zmiany w ruchu
Zakres prac wymaga wprowadzenia zmian w organizacji ruchu. To koniec tymczasowego ronda, które umożliwiało prowadzenie prac na środku skrzyżowania. W piątek, 21 maja, ok. godz. 22.00 wykonawca robót przełoży ruch na nowy układ jezdni, bardziej przypominający zwykłe skrzyżowanie.
Największa zmiana dotyczy wyłączenia z ruchu fragmentu zachodniej jezdni ul. Powstańców Śląskich pomiędzy ul. Górczewską a ul. Czumy. W rezultacie jadący ul. Powstańców Śląskich od strony obwodnicy (al. Obrońców Grodna) nie będą mogli pojechać prosto przez skrzyżowanie z ul. Górczewską w stronę ul. Połczyńskiej. Nie będzie można także skręcić z ul. Górczewskiej w ul. Powstańców Śląskich w kierunku ul. Połczyńskiej. Objazdy dla tej relacji będą prowadzone ulicami: Górczewska – Lazurowa – Człuchowska lub prosto ul. Lazurową do Połczyńskiej albo ul. Konarskiego do ul. Powstańców Śląskich. Na ul. Konarskiego zostaną zainstalowane wyspowe progi zwalniające.
Dla jadących ul. Powstańców Śląskich w kierunku północnym zachowane zostaną wszystkie relacje – będą oni mogli pojechać przez skrzyżowanie prosto w kierunku ul. Radiowej lub skręcić w ul. Górczewską.
Wyłączona z ruchu zostanie także dotychczasowa jezdnia ul. Górczewskiej, ale ruch w obydwu kierunkach zostanie skierowany na nowo wybudowaną południową jezdnię.
Zmiany także dla rowerzystów
Utrzymane będą przejścia dla pieszych na wszystkich czterech wlotach skrzyżowania. Przejazdy dla rowerów będą czynne tylko po stronie północnej (przez ul. Powstańców Śląskich) i zachodniej (przez ul. Górczewską). W czasie części prac wytyczony będzie ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Powstańców Śląskich (pomiędzy ul. Górczewską a Czumy).
Zmiany w komunikacji
Autobusy linii 112 oraz nocnych N01 i N42 zostaną skierowane na objazdy tylko w kierunku przystanków Karolin, Ursynów płn. i Dw. Centralny. Od skrzyżowania ulic Powstańców Śląskich i Górczewskiej autobusy tych linii pojadą ulicami: Górczewska – Konarskiego – Powstańców Śląskich.
Autobusy linii 190, tylko w kierunku przystanku Os. Górczewska, od skrzyżowania ulic Górczewskiej i Konarskiego pojadą ulicami: Konarskiego – Powstańców Śląskich.
Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do piątku, 11 czerwca do godz. 22.00. Po tym terminie nastąpi otwarcie zamkniętego fragmentu jezdni ul. Powstańców Śląskich. Pod koniec czerwca planowane jest wyłączenie ruchu tramwajowego w tym rejonie.
Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu spowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć na stronach: www.infoulice.um.warszawa.pl oraz www.facebook.com/infoulice, natomiast komunikaty dotyczące tras pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego znajdują się na stronie: www.wtp.waw.pl.
Dodatkowo na stronie Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 można zamówić bezpłatną usługę powiadamiania SMS o utrudnieniach w ruchu w stolicy.
(UMW)