14 lutego to święto zakochanych.
Wiele osób w tym dniu zdecyduje się wręczyć prezent bliskiej osobie. Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKIK, przygotowało kilka walentynkowych porad dla konsumentów!
Zwracaj uwagę na termin dostarczenia, zapoznaj się z polityką zwrotu!
- Towar kupiony online powinien zostać dostarczony w terminie wskazanym przez sprzedawcę. Jeżeli sklep nie wskazuje terminu, maksymalny czas na dostarczenie zakupu wynosi 30 dni. „Czas wysyłki 3 dni” – nie oznacza czasu dostarczenia! Sformułowanie jest często wykorzystywane przez pośredników oferujących produkty z Azji.
- Na odstąpienie od umowy w przypadku zakupów online masz 14 dni. Niektórzy sprzedawcy dobrowolnie wydłużają ten termin. Na odesłanie towaru przysługuje Ci kolejne 14 dni od momentu zgłoszenia chęci odstąpienia od umowy.
- Kupując w sklepie stacjonarnym, nie masz prawa do odstąpienia od umowy, chyba że sprzedawca dobrowolnie to umożliwia.
- Dokonuj zwrotów zgodnie z instrukcją sprzedawcy. Pamiętaj! Adres siedziby firmy, nie zawsze jest tożsamy z adresem, na który należy odesłać zwracany produkt. Sprawdź dokładny adres w polityce zwrotu lub zapytaj sprzedawcę.
Dostawa walentynki – zabezpiecz się w dowody!
- Jeżeli zamawiasz cenny produkt – nagraj np. smartfonem film z rozpakowywania przesyłki lub jeżeli to możliwe otwórz paczkę przy kurierze.
Do ECK wpływały skargi od konsumentów, którzy zamówili biżuterię, jednak po otwarciu, opakowanie było puste. Nagranie może stanowić dowód w procesie ewentualnej reklamacji.
- W przypadku dostarczenia uszkodzonego produktu – spisz protokół z kurierem. Najlepiej zrobić to od razu przy dostawie. Jeżeli opakowanie nie nosiło śladów wskazujących na to, że przesłany towar mógłby być uszkodzony – na spisanie protokołu masz 7 dni.
- Jeżeli przedmiot nie pasuje lub nie spodobał się bliskiej osobie, zwracając go nagraj wideo z procesu pakowania.
Do ECK wpływały skargi od konsumentów, którzy po wysłaniu towaru nie dostawali zwrotu, ponieważ przesyłka, która dotarła do sprzedawcy – była pusta.
Walentynki, które trudno zwrócić…
Nie wiesz dokładnie, jaki gust/rozmiar ma osoba, której pragniesz wręczyć prezent? Zrezygnuj z upominków, w przypadku których odstąpienie od umowy jest trudne – nawet jeżeli kupisz je online!
- Produkt ze spersonalizowanym grawerem/nadrukiem – np. biżuteria z grawerem, koszulka/poduszka ze zdjęciem.
- Bielizna – może nie podlegać zwrotowi ze względów higienicznych.
- Perfumy – po zerwaniu folii i sprawdzeniu zapachu nie można ich zwrócić.
- Gra – zapieczętowane nagrania audiowizualne po otwarciu nie podlegają zwrotowi
- Rezerwacja w hotelu/SPA – plany na romantyczny weekend, łatwo mogą zostać pokrzyżowane z powodu pandemii Covid-19. Warto rozważyć rezerwację z możliwością anulowania wyjazdu. Opcja ta jest zazwyczaj droższa – niemniej jednak w przypadku choroby bądź zmiany restrykcji może zabezpieczyć Cię przed utratą pieniędzy.
- Bilet – niezależnie, czy kupujesz bilet na koncert, do kina, na pociąg czy samolot – tego typu usługi nie podlegają zwrotowi. Z części z nich możesz zrezygnować w oparciu o regulamin – nie zawsze będziesz mógł liczyć na zwrot kosztów. Szczególnie w zakresie usług transportowych warto rozważyć zakup biletu w taryfie umożliwiającej bezpłatną zmianę biletu/rezygnację lub zakupić ubezpieczenie na wypadek rezygnacji. Uwaga! Kupując ubezpieczenie, zapoznaj się dokładnie z jego warunkami.
Pomoc i porady
Jeżeli coś pójdzie nie tak, po poradę możesz się zwrócić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK.
ECK zajmuje się pomocą konsumentom w sporach z przedsiębiorcami z innego kraju UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii.