POLSKA

Umowa na budowę ponad 186 km zapory na granicy polsko-białoruskiej podpisana

Straż Graniczna

– 4 grudnia Straż Graniczna podpisała trzy duże umowy, które są krokiem milowym w procesie budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej – powiedział wiceminister Maciej Wąsik.

Zapora będzie miała długość ponad 186 km.

Wiceminister Maciej Wąsik przypomniał, że komendant główny Straży Granicznej powołał pełnomocnika do spraw budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej.

– Został też powołany Zespół do spraw przygotowania i realizacji zabezpieczenia granicy państwowej – powiedział sekretarz stanu w MSWiA.

Wiceszef MSWiA mówił o przebiegu prac nad sfinalizowaniem i podpisaniem umów. Wszystkie ważne kwestie były przedstawiane na posiedzeniach Zespołu przez pełnomocnika i Straż Graniczną. Zespół je również opiniował i akceptował. Wiceminister Maciej Wąsik podkreślił, że treść umów zostanie podana do wiadomości publicznej.

– Umowy będą transparentne. W najbliższym czasie zostaną one umieszczone na stronach internetowych – zapowiedział wiceminister.

Gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska – zastępca komendanta głównego SG podkreśliła, że budowa zapory to inwestycja strategiczna.

– To największa w historii Straży Granicznej inwestycja budowlana. Bardzo się cieszę, że w tak krótkim okresie – w przeciągu dwóch miesięcy, udało nam się wypracować rozwiązania i zakontraktować budowę bariery – powiedziała.

Zastępca komendanta głównego SG przedstawiła również szczegóły dotyczące budowy zabezpieczenia na granicy z Białorusią.

– Budowa bariery realizowana będzie na odcinku ponad 186 km i zostanie podzielona na cztery odcinki. Ma to na celu maksymalne skrócenie czasu realizacji budowy i prowadzenie równolegle prac budowlanych – argumentowała gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska.

W ramach budowy zapory zostały zawarte odrębne zamówienia na elementy stalowe i roboty budowlane. Wykonanie przęseł stalowych zostało powierzone konsorcjum trzech firm – POLIMEXOWI MOSTOSTAL SA, który jest liderem konsorcjum oraz firmom: MOSTOSTAL Siedlce Spółka z o.o., Sp.k. i Węglokoks SA. Natomiast za roboty budowlane będą odpowiedzialni dwaj wykonawcy – BUDIMEX SA, oraz konsorcjum firm UNIBEP SA (lider konsorcjum) i BUDREX Spółka z o.o.

MAPA – ponad 186 km zapora na granicy polsko-białoruskiej (fot. MSWiA)

Zabezpieczenie granicy państwowej

Budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej to skutek wejścia w życie ustawy o budowie zabezpieczenia granicy państwowej. Ustawa, która zaczęła obowiązywać 4 listopada 2021 r., określa zasady realizacji budowy zabezpieczenia granicy państwowej, będącej zarazem zewnętrzną granicą Unii Europejskiej. Rozwiązanie stworzyło podstawy prawne umożliwiające szybkie i efektywne zrealizowanie tej inwestycji.

Zapora powstanie na długości około 186 km wzdłuż granicy z Białorusią. Część granicy, gdzie powstanie zabezpieczenie, została podzielona na cztery odcinki. Firma BUDIMEX SA będzie odpowiedzialna za budowę zapory na odcinkach o łącznej długości 105,55 km (odcinek 1 – 54,82 km oraz odcinek 2 – 50,73 km). Natomiast konsorcjum firm UNIBEP SA i BUDREX Sp. z o.o. zbuduje zabezpieczenie na odcinkach o łącznej długości 80,70 km (odcinek 3 – 36,70 km oraz odcinek 4 – 43,97 km). Na każdym z odcinków prace będą prowadzone w systemie trzyzmianowym.

Zabezpieczenie granicy będzie mierzyło 5,5 metra wysokości: 5 metrów to stalowe słupy, zwieńczone zwojem z drutu tak, aby nie można było przejść na drugą stronę. Zastosowane zostaną także nowoczesne, elektroniczne metody zarządzania granicą (czujniki ruchu wzdłuż całej granicy, kamery). Podstawowymi elementami, które zostaną wykorzystane do budowy zapory, będą stalowe przęsła. Zostanie zużyte ponad 50 tys. ton stali. To m.in. ponad 40 tys. sztuk przęseł stalowych.

Łącznie na wykonanie wszystkich prac zakontraktowano kwotę ponad 1 miliarda 233 milionów złotych. Z tych środków zostaną sfinansowane: wykonanie stalowych przęseł (ponad 589 milionów złotych) oraz roboty budowlane (ponad 644 miliony złotych).

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button