RZESZÓW

Tramwaj w Rzeszowie? Szansa na unijne dofinansowanie

Podkarpacie

Naukowcy Politechniki Rzeszowskiej będą zbierać i analizować dane, a także prowadzić ankiety wśród mieszkańców miasta i okolic.

Badania potrwają do wiosny przyszłego roku. Na ich podstawie powstanie narzędzie, które pomoże precyzyjnie planować rozwój komunikacji w aglomeracji rzeszowskiej.

Umowę na opracowanie modelowania transportowego dla naszego miasta na najbliższe lata podpisano dzisiaj w ratuszu. Jak mówi prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, współpraca w ramach aglomeracji na płaszczyźnie transportowej jest niezbędna.

– To historyczny moment dla naszej aglomeracji, bo do jednego wyzwania stają wspólnie wszystkie samorządy Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Zlecamy przygotowanie dokumentu, który pozwoli nam jeszcze lepiej dopasować komunikację do oczekiwań i potrzeb mieszkańców. Cieszę się, że badania będzie prowadzić Politechnika Rzeszowska, która posiada w tej dziedzinie bardzo wysokie kompetencje. Wszystkie nowoczesne miasta na świecie współpracują z ośrodkami akademickimi, a my mamy to szczęście, że na miejscu są fachowcy najwyższej klasy – mówi prezydent Rzeszowa.

Prof. dr hab. inż. Piotr Koszelnik, rektor Politechniki Rzeszowskiej zapewnia, że praca zostanie wykonana fachowo i terminowo, a zespół, któremu zostanie powierzone zadanie posiada wszelkie narzędzia i wiedzę, aby badania wykonać fachowo i precyzyjnie.

– W wielu obszarach współpracujemy już z miastem i gminami tworzącymi Rzeszowski Obszar Funkcjonalny. Zespół budowany przez profesora Tomasza Siwowskiego w obszarze transportu to doświadczona grupa pracowników, dobrze wyposażonych w wiedzę, ale i niezbędne narzędzia. Jesteśmy gotowi do wykonania wielu zadań. Fakt, że analizę przygotuje Politechnika Rzeszowska jest dla aglomeracji bardzo istotny. Nad dokumentem będą pracować fachowcy, którzy znają problemy miasta i okolicznych gmin, dlatego tym łatwiej będzie problemy zdefiniować i przygotować właściwy dokument. Nam jako obywatelom tej ojczyzny zależy, aby funkcjonowała jak najlepiej, także w zakresie transportowym -mówi profesor Koszelnik.

Na czym będą polegać badania i czemu ma służyć analiza, która powstanie w ich trakcie? Prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski, Kierownik Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej określa je jako pomiar i badanie mobilności mieszkańców miasta i okolicy.

– Będziemy badać, jak mieszkańcy się poruszają, jakie potoki ruchu są najgęstsze i w którym kierunku zmierzają wszystkimi możliwymi środkami transportu. Mamy specjalnie przygotowaną metodologię, będziemy ściśle współpracować z miastem i jego jednostkami, m.in. z Miejskim Zarządem Dróg. Pozwoli nam to wykonać „zdjęcie” tego, jak przemieszczają się mieszkańcy ROF. Następnie włożymy je w bardzo nowoczesne oprogramowanie, które pozwala symulować, jak poszczególne działania zmieniają i poprawiają tę mobilność – mówi profesor Siwowski.

Wykonanie analizy jest niezbędne w kontekście starań o pieniądze, m.in. z nowej perspektywy unijnej.

Czy powstanie transport tramwajowy w Rzeszowie?

Rzeszów ma szansę na unijne dofinansowanie z nowych funduszy unijnych specjalnie zarezerwowanych na taki nieskoemisyjny transport tramwajowy.

Komunikacja autobusowa i tramwajowa mogą wzajemnie  uzupełniać się. W Olsztynie za budowę trzech linii tramwajowych władze miasta zapłaciły ponad pół miliarda złotych.

– Trzeba będzie udowodnić Unii Europejskiej na przykład, że budowa wiaduktu, ulicy czy tramwaju poprawi mobilność i jakość życia mieszkańców. Takie narzędzie stworzymy, powstanie cyfrowy obraz mobilności miasta Rzeszowa i ROF. Po raz pierwszy pozwoli to miastu nie zgadywać, co warto zbudować, ale po jego stworzeniu będziemy dużo mądrzejsi i inwestowanie pieniędzy miejskich i europejskich będzie mądrzejsze w kontekście efektywności ich wykorzystania – dodaje Tomasz Siwowski.

Justyna Placha-Adamska, prezes zarządu stowarzyszenia ROF podkreśla, że do tej pory jego członkom udało się wspólnie przeprowadzić wiele wspólnych projektów.

– Dzisiejsza umowa jest wynikiem dobrej, owocnej współpracy, która ma miejsce od lat w stowarzyszeniu. Nie boimy się wspólnie z Rzeszowem podjąć tego trudnego zadania. Nadrzędnym celem tego przedsięwzięcia jest dobro mieszkańców. Nie ma znaczenia dla nich, do jakiego autobusu wsiądą, oni chcą się dostać szybko i sprawnie do celu. Jesteśmy gotowi do nowej perspektywy i robimy wszystko, aby pieniądze które na nas czekają wykorzystać z poszanowaniem partnerskim. Dzięki współpracy udaje nam się rozwiązywać trudne problemy, które nie znają granic administracyjnych – przekonuje Justyna Placha-Adamska.

Badania rozpoczną się niebawem i potrwają do wiosny przyszłego roku. Zespół badawczy będzie nie tylko zbierał i analizował dane, np. z systemu sterowania ruchem, czy od operatorów telefonii komórkowych. Naukowcy chcą także przeprowadzić ankiety wśród mieszkańców. Będą pytać m.in. o to, w jaki sposób, kiedy i jakimi środkami transportu przemieszczają się po mieście i okolicy. Na bazie wyników badań zespół naukowy przygotuje dla ROF także rekomendowane zmiany w systemie komunikacji. Projekt zostanie sfinansowany wspólnie przez 15 partnerów zrzeszonych w Rzeszowskim Obszarze Funkcjonalnym. Obok Rzeszowa są to gminy z powiatów rzeszowskiego, łańcuckiego i strzyżowskiego, zlokalizowane najbliżej miasta.
(UMR)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button