13 kwietnia 2021 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Dla 81 obwodnic trwają intensywne prace przygotowawcze, a 14 kolejnych jest już na etapie realizacji. Dla 1 obwodnicy trwa obecnie przetarg na projekt i budowę, a dla 4 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szuka wykonawców dokumentacji. Na realizację inwestycji, które będą finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, rząd przeznaczy 28 mld zł.
– Nowe obwodnice to wytchnienie dla mieszańców wielu miejscowości, którzy muszą borykać się z niedogodnościami powodowanymi przez duży ruch pojazdów, takimi jak zanieczyszczenie powietrza i hałas. Dlatego uruchomiliśmy rządowy Program budowy 100 obwodnic na drogach krajowych. W ramach programu obwodnicowego w realizacji jest już 14 zadań, a wszystkie pozostałe są na etapie przetargu lub w przygotowaniu. Dodatkowo wspieramy inwestycje polegające na budowie obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich. W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w tym roku wsparcie uzyskało 51 zadań samorządowych. Na ten cel premier Mateusz Morawiecki przyznał niemal 2,4 mld zł dofinansowania – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Realizacja inwestycji ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic jest rozpisana do 2030 roku. Wiele inwestycji wymagało pracy od zera, dlatego prowadzimy intensywne prace przygotowawcze dla obwodnic o łącznej długości ponad 700 km. Cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości. Kilkanaście obwodnic jest już w fazie realizacji. Poprawią one komfort życia mieszkańców i bezpośrednio wpłyną na bezpieczeństwo ruchu drogowego – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Postęp prac
W realizacji jest czternaście obwodnic o łącznej długości 109,7 km i wartości 1,9 mld zł. Są to obwodnice: Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie), Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie), Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie), Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie), Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie), Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie), Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie), Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie), Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie), Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie), Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie) oraz Strykowa w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie). Dla obwodnic Smolajn i Brzezia zostały wydane już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i trwają tam roboty budowlane.
Obecnie ogłoszonych jest pięć postępowań przetargowych, z czego jedno na realizację około 6-kilometrowej obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (woj. wielkopolskie).
Pozostałe cztery to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości nieco ponad 28 km. Są to: przetarg na wykonanie Koncepcji programowej dla obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 (woj. pomorskie), dla obwodnicy Pilzna w ciągu DK73, dla obwodnicy Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73 oraz przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy Lędzin w ciągu DK46 (woj. opolskie).
W przygotowaniu jest obecnie 81 zadań o łącznej długości nieco blisko 713 km. Cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustala się korytarz drogi, analizuje gdzie i dlaczego będzie budowana nowa droga albo gdzie na pewno nie może być budowana, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ np. na środowisko naturalne.
Jakie będą parametry przyszłych obwodnic
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).
Cel
Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.