POLSKA

Polska. Program budowy 100 obwodnic. Prace trwają

Polskie drogi

13 kwietnia 2021 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Dla 81 obwodnic trwają intensywne prace przygotowawcze, a 14 kolejnych jest już na etapie realizacji. Dla 1 obwodnicy trwa obecnie przetarg na projekt i budowę, a dla 4 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szuka wykonawców dokumentacji. Na realizację inwestycji, które będą finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, rząd przeznaczy 28 mld zł.

– Nowe obwodnice to wytchnienie dla mieszańców wielu miejscowości, którzy muszą borykać się z niedogodnościami powodowanymi przez duży ruch pojazdów, takimi jak zanieczyszczenie powietrza i hałas. Dlatego uruchomiliśmy rządowy Program budowy 100 obwodnic na drogach krajowych. W ramach programu obwodnicowego w realizacji jest już 14 zadań, a wszystkie pozostałe są na etapie przetargu lub w przygotowaniu. Dodatkowo wspieramy inwestycje polegające na budowie obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich. W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w tym roku wsparcie uzyskało 51 zadań samorządowych. Na ten cel premier Mateusz Morawiecki przyznał niemal 2,4 mld zł dofinansowania – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Realizacja inwestycji ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic jest rozpisana do 2030 roku. Wiele inwestycji wymagało pracy od zera, dlatego prowadzimy intensywne prace przygotowawcze dla obwodnic o łącznej długości ponad 700 km. Cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości. Kilkanaście obwodnic jest już w fazie realizacji. Poprawią one komfort życia mieszkańców i bezpośrednio wpłyną na bezpieczeństwo ruchu drogowego – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Program budowy 100 obwodnic – mapa (fot. GDDKiA)

Postęp prac

W realizacji jest czternaście obwodnic o łącznej długości 109,7 km i wartości 1,9 mld zł. Są to obwodnice: Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie), Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie), Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie), Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie), Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie), Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie), Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie), Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie), Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie), Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie), Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie) oraz Strykowa w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie). Dla obwodnic Smolajn i Brzezia zostały wydane już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i trwają tam roboty budowlane.

Obecnie ogłoszonych jest pięć postępowań przetargowych, z czego jedno na realizację około 6-kilometrowej obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (woj. wielkopolskie).

Pozostałe cztery to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości nieco ponad 28 km. Są to: przetarg na wykonanie Koncepcji programowej dla obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 (woj. pomorskie), dla obwodnicy Pilzna w ciągu DK73, dla obwodnicy Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73 oraz przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy Lędzin w ciągu DK46 (woj. opolskie).

W przygotowaniu jest obecnie 81 zadań o łącznej długości nieco blisko 713 km. Cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustala się korytarz drogi, analizuje gdzie i dlaczego będzie budowana nowa droga albo gdzie na pewno nie może być budowana, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ np. na środowisko naturalne.

Program budowy 100 obwodnic – postępy prac (fot. GDDKiA)

Jakie będą parametry przyszłych obwodnic

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).

Cel

Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button