Ponad 345 km – tyle dróg GDDKiA planuje oddać do ruchu w 2022 roku
Duże inwestycje na drogach krajowych rozłożone są na lata. I choć każdy z etapów realizacyjnych ma kluczowe znaczenie, to dopiero oddanie do ruchu jest tym momentem, w którym wieloletnia praca zaczyna przekładać się na realną poprawę czasu, komfortu i bezpieczeństwa podróży dla tysięcy kierowców. W 2022 roku GDDKiA planuje oddać do ruchu nieco ponad 345 km nowych dróg krajowych.
Wiele ważnych tras oddamy w przyszłym roku
Wspomniane 345 km nowych dróg to kluczowe inwestycje, które pozwolą domknąć i uzupełnić ważne ciągi i połączenia drogowe. To m.in. ostatni odcinek A1, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, który domknie autostradowe połączenie na osi północ – południe. Dzięki temu autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.
W 2022 roku GDDKiA ułatwi podróż drogą ekspresową S7 ze Stolicy w kierunku Trójmiasta. Niedawno oddano do ruchu odcinki od Mławy do Pieniek, a w przyszłym roku GDDKiA udostępni w pełnym przekroju dwa kolejne odcinki: Napierki – Mława i Pieńki – Płońsk. Wyjeżdżający z Warszawy ekspresową S7 na południe również zyskają dwa odcinki: Warszawa Lotnisko – Lesznowola i Lesznowola – Tarczyn Północ. Oznacza to, że ekspresową S7 kierowcy będą mogli dojechać od Warszawy do granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego. Z kolei w woj. małopolskim GDDKiA połączy tunelem funkcjonujące odcinki S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrój.
Przyszły rok to również domknięcie ekspresowego połączenia między Lublinem a Rzeszowem. Via Carpatia na terenie Polski wydłuży się o ponad 28 km, a jadący z północy kraju w Bieszczady zyskają komfortowe połączenie dzięki oddawanym dwóm odcinkom S19: Niedrzwica Duża – Kraśnik i Zdziary – Rudnik nad Sanem.
Rok 2022 to również nowe kilometry trasy Via Baltica w naszym kraju. Nowe odcinki S61 pojawią się w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim, przedłużając obecnie funkcjonujące. GDDKiA odda do ruchu odcinek Łomża Południe – Łomża Zachód ze zjazdem na DK61, Szczuczyn – Ełk Południe oraz odcinek od końca obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku.
GDDKiA połączy także autostradę A1 w Nowych Marzach z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez drogę ekspresową S5. Ułatwi także ominięcie zatłoczonej trasy od obwodnicy Trójmiasta za Wejherowo, oddając do ruchu trzy odcinki S6, Bożepole Wielkie – Gdynia Wielki Kack. Kierowcy skorzystają też z nowej jezdni na pierwszym z czterech odcinków A18. Wydłuży odcinek Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14, Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu S17 oraz zakończy prace na przygranicznym odcinku S3 Kamienna Góra – Lubawka.
Odda też do ruchu też kilka obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców m.in. w Iłży (woj. mazowieckie), Nowym Mieście Lubawskim czy Smolajnach (obie woj. warmińsko-mazurskie).
W 2022 r. GDDKiA planuje oddanie łącznie ponad 345 km nowych dróg:
około 46 km autostrad:
- A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk (24,2 km)
- A18 od km 11+860 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do 33+760 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) (21,9 km)
około 253 km dróg ekspresowych:
- S3 rozbudowa węzła Kijewo (1,7 km)
- S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (granica państwa) (15,3 km)
- S5 Nowe Marzy – Świecie Południe (23,3 km)
- S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (22,4 km)
- S6 Bożepole Wielkie – Luzino (10,4 km)
- S6 Luzino – Szemud (10,3 km)
- S6 Szemud – Gdynia Wielki Kack (20,2 km)
- S7 Napierki – Mława (14 km)
- S7 Pieńki – Płońsk (13,8 km)
- S7 Warszawa Lotnisko – Lesznowola (6,5 km)
- S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km)
- S7 Naprawa – Skomielna Biała (3,1 km)
- S14 Łódź Lublinek – Łódź Teofilów (12,2 km)
- S17 Warszawa Wschód – Lubelska (2,5 km)
- S19 Niedrzwica Duża – Kraśnik (20 km)
- S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem (8,2 km)
- S61 Łomża Południe – Łomża Zachód (7,2 km)
- S61 Szczuczyn – Ełk Południe (23,3 km)
- S61 koniec obw. Suwałk – Budzisko z obw. Szypliszek (24,2 km)
oraz około 46 km pozostałych dróg krajowych:
- DK9 obwodnica Iłży (7,2 km)
- DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego (17,7 km)
- DK35 obwodnica Wałbrzycha (1,1 km) – inwestycja podzielona jest na dwa odcinki, miejski finansowany przez Prezydenta Wałbrzycha i pozamiejski finansowany przez GDDKiA o długości 1,1, km)
- DK40 obwodnica Kędzierzyna-Koźla (etap II) (14,3 km)
- DK51 obwodnica Smolajn (1,8 km)
- DK73 Kielce – m. Brzeziny/Morawica (4,2 km)