LOTNICZE NEWSY

Pierwsza połowa 2020 roku. 8 mln pasażerów i blisko 78 tys. operacji lotniczych

Polskie porty lotnicze - przewozy pasażerskie w transporcie lotniczym

Ponad 8 mln pasażerów oraz 77,7 tys. operacji lotniczych obsłużyły polskie porty lotnicze w pierwszej połowie 2020 r.

Ruch pasażerski, w porównaniu z pierwszą połową 2019 r., zmalał o 64 proc., a liczba operacji o 59 proc.

Drugi kwartał 2020 r. był jednym z najtrudniejszych okresów w historii lotnictwa cywilnego w Polsce. Główną przyczyną było zawieszenie od połowy marca do końca maja pasażerskich połączeń lotniczych.

Zarówno w kwietniu, jak i w maju br., liczba pasażerów obsłużonych przez polskie lotniska stanowiła niecałe 0,5 proc. liczby pasażerów podróżujących w analogicznych miesiącach 2019 r. Z początkiem czerwca wznowiony został ruch krajowy, a w połowie miesiąca częściowo przywrócono ruch międzynarodowy. W czerwcu, z powodu epidemii i związanego z nią spadku popytu na podróże lotnicze, obsłużono tylko 2 proc. liczby pasażerów podróżujących w czerwcu 2019 r. (14 proc. w ruchu krajowym).

Lotnisko Chopina w Warszawie obsłużyło prawie 3,2 mln pasażerów, tj. 5,4 mln podróżnych mniej niż w pierwszej połowie 2019 r. To wynik lepszy o 0,7 punktu procentowego od łącznego wyniku porównywalnych portów lotniczych zrzeszonych w ACI Europe (Europejskie Zrzeszenie Portów Lotniczych). Drugie co do wielkości lotnisko, Port Lotniczy Kraków-Balice, obsłużyło 1,5 mln pasażerów, tj. o 2,3 mln mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Był to wynik o 6 punktów procentowych lepszy od wyniku porównywalnych portów zrzeszonych w ACI Europe.

Wśród przewoźników lotniczych w pierwszej połowie 2020 r. najwięcej pasażerów obsłużył Ryanair – ponad 2,2 mln osób, tj. 3,6 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Polskie Linie Lotnicze LOT przewiozły niecałe 2,2 mln pasażerów, tj. 3,4 mln pasażerów mniej niż w pierwszej połowie 2019 r. Wizz Air, trzeci największy przewoźnik w Polsce, przewiózł w tym okresie niecałe 1,7 mln pasażerów, co oznacza 2,5 mln mniej niż w pierwszej połowie 2019 r.

fot. ULC

Przewozy krajowe i międzynarodowe

Zawieszenie w Polsce międzynarodowego ruchu pasażerskiego spowodowało w pierwszej połowie 2020 r. spadek liczby pasażerów o 64 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. (spadek o ponad 99 proc. pomiędzy drugimi kwartałami 2020 r. i 2019 r.). Jest to wynik o 1,2 punktów procentowych lepszy od wyniku portów zrzeszonych w ACI Europe. W pierwszym półroczu 2020 r. liczba operacji spadła o 60 proc.

W pierwszej połowie 2020 r., w ramach regularnych przewozów międzynarodowych, przewieziono prawie 12 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r., a w ramach przewozów czarterowych 1,3 mln pasażerów mniej. W pierwszym półroczu 2020 r., w ruchu międzynarodowym, najwięcej pasażerów przewiózł Ryanair, następnie Wizz Air i PLL LOT, z czego większość lotów zrealizowana była w pierwszych dwóch miesiącach roku.

W pierwszej połowie 2020 r., w ramach przewozów krajowych, przewieziono 1,1 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r., co oznacza spadek o 60 proc. To wynik o 1,7 punktów procentowych niższy od wyniku portów lotniczych zrzeszonych w ACI Europe. W samym drugim kwartale, pomimo wznowienia ruchu lotniczego na początku czerwca, ruch krajowy odnotował spadek liczby pasażerów o 95 proc. Najwięcej pasażerów w ruchu krajowym przewiózł PLL LOT – prawie 690 tys. podróżnych, tj. ponad 1 mln pasażerów mniej niż w pierwszej połowie 2019 r.

Przewozy regularne

W pierwszym półroczu 2020 r., w przewozach regularnych, odnotowano spadek na poziomie 63 proc., co oznacza prawie 13 mln pasażerów mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Najwięcej pasażerów podróżowało na trasach do/z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Ukrainy.

Najwięcej pasażerów w ruchu regularnym obsłużyło Lotnisko Chopina w Warszawie (2,9 mln pasażerów), następnie Port Lotniczy Kraków-Balice (1,5 mln pasażerów) i Port Lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy (0,9 mln pasażerów).

fot. ULC

Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w ruchu regularnym w pierwszej połowie 2020 r. przewiózł Ryanair (2,2 mln), następnie PLL LOT (ponad 2 mln pasażerów) oraz Wizz Air (blisko 1,7 mln pasażerów).

Przewozy czarterowe

W ruchu czarterowym, w pierwszej połowie 2020 r., liczba pasażerów podróżujących z/do polskich portów lotniczych zmalała o 74 proc., tj. o ponad 1,3 mln pasażerów, w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. W pierwszej połowie 2020 r. najwięcej pasażerów podróżowało na trasach z/do Egiptu, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii (w dużej mierze dzięki akcji #LOTdoDomu). Na wzrost liczby pasażerów lotów czarterowych na trasach do/z Wielkiej Brytanii wpłynęły tzw. loty repatriacyjne, zaliczane do lotów czarterowych.

Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym obsłużyły: Lotnisko Chopina w Warszawie (244 tys. pasażerów), Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice (113 tys.) oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica (36 tys.).

Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym przewiózł Enter Air (141 tys.), następnie PLL LOT (135 tys., tj. 40 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. – m.in. dzięki akcji #LOTdoDomu) oraz Smartwings (65 tys.).

fot. ULC

Transport lotniczy cargo

W pierwszej połowie 2020 r. przewieziono łącznie 48,2 tys. ton cargo lotniczego, co stanowi spadek o 15,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. Spadek ten w znacznym stopniu wynikał z zawieszenia w marcu lotów pasażerskich, podczas których przewożona jest spora część cargo obsługiwanego przez polskie porty lotnicze.

Mimo, że ruch towarowy nie został zawieszony, liczba operacji lotniczych cargo w pierwszej połowie 2020 r. spadła o prawie 2 proc. w stosunku do pierwszego półrocza 2019 r. W samym drugim kwartale 2020 r. przewieziono prawie 34 proc. mniej cargo lotniczego niż w tym samym okresie 2019 r., a liczba operacji lotniczych cargo spadła o 3 proc.

W pierwszej połowie 2020 r. najlepszymi miesiącami w transporcie lotniczym cargo był marzec i kwiecień – liczba operacji towarowych wzrosła kolejno o 10 i 4 proc. w stosunku do 2019 r.
(ULC)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button