To bardzo ważna inwestycja.
Pozwoli odseparować Potok Olszanicki od kanalizacji wód opadowych Portu Lotniczego i tym samym ochroni wody potoku przed zanieczyszczaniem środkami służącymi do zimowego utrzymania nawierzchni lotniskowych oraz odladzania samolotów. Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar wydał dla niej zezwolenie, a następnie postanowieniem nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Szczegóły inwestycji przedstawiono podczas briefingu prasowego, który odbył się na płycie lotniska Kraków-Balice. W wydarzeniu wzięli udział: II wicewojewoda małopolski Ryszard Śmiałek, prezydent Krakowa Aleksander Miszalski, prezes zarządu Kraków Airport Łukasz Strutyński oraz członek zarządu Spółki Janusz Kardasiński.
Podczas briefingu II wicewojewoda małopolski Ryszard Śmiałek, w imieniu wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara, wręczył prezesowi Kraków Airport Łukaszowi Strutyńskiemu decyzję „zril” (zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego) oraz postanowienie o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności.
Rozwój lotniska Kraków-Balice
– Jak najszybsza realizacja inwestycji przyczyni się do ochrony środowiska, co ma istotne znaczenie dla mieszkańców i lokalnej społeczności, ale także dla całościowego rozwoju Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Przygotowane rozwiązanie kompleksowo, trwale i skutecznie zabezpieczy środowisko wodne przed potencjalnym zanieczyszczeniem pochodzącym z lotniska. Dotychczasowy odcinek potoku przebiegający przez teren lotniska stanie się wewnętrzną siecią kanalizacyjną wód opadowych lotniska wraz z dopływami z istniejących powierzchni takich jak m.in. drogi startowej czy kołowania. Dziękuję Wydziałowi Infrastruktury Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie za sprawne przeprowadzenie tej procedury – zarówno w aspekcie wydania zezwolenia („zrilu”), jak i dopięcia całości administracyjnej wraz z nadaniem decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. To kolejna z inwestycji służących rozwojowi lotniska, dla których wydawane były takie decyzje – obok budowy budynku magazynowego Cargo czy przebudowy i rozbudowy terminala pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego – mówi II wicewojewoda małopolski Ryszard Śmiałek.
– To inwestycja, która jest wyznacznikiem naszej wiarygodności, jeżeli chodzi o dbałość o naszych sąsiadów, ekologię i otoczenie lotniska. Dziś już mogę potwierdzić, że jesteśmy na etapie, który daje pewność, iż miniony sezon zimowy był już jednym z ostatnich, podczas których martwiliśmy się o jakość wody w Potoku Olszanickim – mówi prezes zarządu Kraków Airport Łukasz Strutyński.
– To bardzo dobra wiadomość dla Krakowa. Nie ulega wątpliwości, że dla Krakowian kwestie związane w ochroną środowiska są priorytetowe, co często podkreślają podczas naszych spotkań na ławce dialogu. Dlatego rozwiązanie problemu Potoku Olszanickiego od początku sprawowania przez mnie urzędu było sprawą priorytetową. Dzięki współpracy miasta, województwa i władzom Kraków Airport możemy dziś zapewnić mieszkańców Olszanicy, że po zakończeniu inwestycji, konieczność utrzymania bezpieczeństwa na lotnisku w zimie nie będzie już się wiązała dla nich z uciążliwościami – mówi prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.
– Kwestie ekologiczne są dla nas bardzo ważne i dlatego bardzo żałuję, że formalności spowodowane odwołaniami trwały tak długo, bo nie służyło to ani środowisku, ani interesom lokalnej społeczności. Jestem przekonany, że zaproponowane rozwiązanie przyniesie efekt oczekiwany przez mieszkańców Olszanicy i władze miasta oraz województwa, a my jesteśmy zdeterminowani, by szybko zrealizować inwestycję niezależnie od kosztów – mówi członek zarządu Spółki Janusz Kardasiński.
Zakres inwestycji
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice oraz na fragmencie pasa drogowego drogi wojewódzkiej nr 774 w Balicach.
Celem inwestycji jest poprowadzenie Potoku Olszanickiego po nowej trasie w taki sposób, aby jego wody nie mieszały się z wodami opadowymi pochodzącymi z terenu lotniska.
Zadanie obejmuje budowę nowego zarurowania koryta Potoku Olszanickiego wraz z budową wewnętrznej, lotniskowej sieci kanalizacji technologicznej gospodarowania wodami opadowymi i roztopowymi zanieczyszczonymi środkami zimowego utrzymania lotniska oraz środkami służącymi do odladzania samolotów. Wybudowany zostanie także m.in. szczelny zbiornik retencyjny na wody zanieczyszczone środkami zimowego utrzymania.
Ponadto, przewidziano m.in.: budowę bazy paliw płynnych wraz ze zbiornikami na paliwo lotnicze, placu manewrowego, remont istniejących nawierzchni dróg wewnętrznych i placów, budowę budynku pompowni paliw czy budowę stacji transformatorowej.
Inwestorem jest Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o. Postępowanie administracyjne obejmowało 7 działek ewidencyjnych, na których planowana jest realizacja inwestycji.
Jeszcze w II kwartale tego roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Zawarcie umowy z wykonawcą przewidziane jest pod koniec roku, a zakończenie inwestycji – w 2027 r.
Znaczenie inwestycji
Po zrealizowaniu tej inwestycji, Potok Olszanicki w granicach lotniska na długości 2,6 km będzie poprowadzony dwoma kolektorami o przekroju rurowym i średnicy 1,4 m każdy, a wody potoku zostaną całkowicie oddzielone od dopływu wód opadowych z kanalizacji deszczowej lotniska.
W ramach przyjętych rozwiązań techniczno-organizacyjnych system kanalizacji deszczowej na terenie lotniska zostanie opomiarowany tak, aby w sposób automatyczny i stały był prowadzony pomiar jakościowy oraz ilościowy wód odprowadzanych poprzez wewnętrzną kanalizację deszczową z terenu lotniska do Potoku Olszanickiego. Wody opadowe niespełniające norm i standardów jakościowych będą automatycznie separowane i kierowane do kanalizacji sanitarnej Wodociągów Miasta Krakowa S.A., a następnie kierowane do procesu oczyszczenia w instalacji miejskiej oczyszczalni ścieków.
Czym jest „zril” i rygor natychmiastowej wykonalności?
„Zril”, czyli zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego, jest to decyzja administracyjna wydawana przez wojewodę, która umożliwia realizację inwestycji na terenie lotniska użytku publicznego. Jest wydawana na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego i stanowi kluczowy dokument prawny w procesie inwestycyjnym na terenie portów lotniczych.
Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, na wniosek inwestora, nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że inwestor – Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice – może niezwłocznie rozpocząć realizację przedsięwzięcia.
– Rygor natychmiastowej wykonalności nadaliśmy ze względu na występowanie ważnego interesu społecznego, jakim jest zapewnienie ciągłości funkcjonowania kluczowej infrastruktury lotniskowej oraz ochrona środowiska przed potencjalnym zanieczyszczeniem. Zależy nam na tym, by kluczowe przedsięwzięcia infrastrukturalne mogły być realizowane bez zbędnej zwłoki. Życzę szybkiej i sprawnej finalizacji całego procesu inwestycyjnego – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Nowa trasa potoku Olszanickiego – rusza inwestycja na terenie lotniska
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II uzyskał zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego (ZRIL) dla przełożenia trasy potoku Olszanickiego w części przebiegającej na terenie lotniska. Dodatkowo dla tej decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.
– Rozwiązanie tej kwestii jest dla mnie bardzo ważne i cieszę się, że władze lotniska wsłuchały się w głos mieszkańców Krakowa i Olszanicy i podjęły się tej ważnej inwestycji. W ciągu półtora roku inwestycja powinna być zakończona, a potok Olszanicki czysty – powiedział prezydent Aleksander Miszalski. –Ekologia i ochrona środowiska są priorytetowe zarówno dla mnie, jak i dla mieszkańców, którzy często przypominają o tej ważniej sprawie podczas spotkań ze mną na „Ławce dialogu” – dodaje prezydent Miszalski.
Obecny na konferencji wicewojewoda Ryszard Śmiałek wręczył na ręce prezesa zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice Łukasza Strutyńskiego zezwolenie na realizację inwestycji wraz z dokumentem potwierdzającym nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności.
– Rygor natychmiastowej wykonalności nadaliśmy ze względu na występowanie ważnego interesu społecznego, jakim jest zapewnienie ciągłości funkcjonowania kluczowej infrastruktury lotniskowej oraz ochrona środowiska przed potencjalnym zanieczyszczeniem – zaznaczył Ryszard Śmiałek.
Celem inwestycji jest poprowadzenie potoku Olszanickiego po nowej trasie w taki sposób, aby jego wody nie mieszały się z wodami opadowymi pochodzącymi z terenu lotniska. Takie rozwiązanie spowoduje, że dotychczasowy odcinek potoku przebiegający przez teren lotniska stanie się wewnętrzną siecią wód opadowych lotniska wraz z dopływami z istniejących powierzchni szczelnych takich jak m.in. droga startowa, drogi kołowania, płyty postojowe samolotów.
Po zrealizowaniu tej inwestycji, potok Olszanicki w granicach lotniska na długości 2,6 km będzie poprowadzony dwoma kolektorami o przekroju rurowym i średnicy 1,4 m każdy, a wody potoku zostaną całkowicie oddzielone od dopływu wód opadowych z kanalizacji deszczowej lotniska.
System kanalizacji deszczowej na terenie lotniska zostanie opomiarowany tak, aby w sposób automatyczny i stały był prowadzony pomiar jakościowy odprowadzanych wód. W przypadku, gdy jakość wód będzie zgodna z parametrami określonymi w obowiązujących przepisach prawa oraz pozwoleniu wodno-prawnym, wody opadowe odprowadzane będą kanalizacją deszczową z terenu lotniska do potoku Olszanickiego, natomiast w przypadku przekroczenia parametrów jakościowych, zanieczyszczenia ciekłe będą w sposób automatycznie przekierowywane do zbiornika retencyjnego o pojemności ok. 4 000 m3, skąd zostaną przepompowane do sieci kanalizacji sanitarnej Wodociągów Miasta Krakowa i skierowane docelowo do miejskiej oczyszczalnie ścieków.
Prezes Łukasz Strutyński podkreśla, że zakończenie inwestycji będzie można uczcić „wypiciem szklanki czystej wody z potoku Olszanickiego”.
(MUW, UMK)