MOTOSPORT

Kto wygra Baja Poland 2022? Ponownie Krzysztof Hołowczyc? Wyzwanie dla śmiałków

Puchar Świata i Puchar Europy FIA

Organizatorzy Baja Poland 2022 opublikowali listę zawodników, którzy będą walczyć o zwycięstwo w stawce Pucharu Świata i Pucharu Europy FIA.

Na trasach w Szczecinie, Dobrej i Drawsku Pomorskim zobaczymy światową czołówkę w rajdowych samochodach, pojazdach SSV i ciężarówkach.

Yazeed Al Rajhi, Krzysztof Hołowczyc, Benediktas Vanagas, Michał Małuszyński i João Ferreira – to nazwiska głównych kandydatów do zwycięstwa, którzy pojawią się na starcie piątej rundy Pucharu Świata FIA i Pucharu Europy FIA – Baja Poland.

Pretendenci i obrońcy tytułów

O punkty w międzynarodowej stawce powalczy łącznie 30 załóg. Najwyższy numer startowy 200 otrzymali Yazeed Al Rajhi i Michael Orr – liderzy klasyfikacji Pucharu Świata FIA. Dla Saudyjczyka Al Rajhi będzie to zaledwie drugi start w Baja Poland, a do walki o kolejne zwycięstwo w klasyfikacji Pucharu Świata FIA wybrał Toyotę Hilux Overdrive.

Tuż za nim ustawiono niekwestionowanego lidera wśród zwycięzców Baja Poland – Krzysztofa Hołowczyca (201), pilotowanego przez Łukasza Kurzeję w Mini John Cooper Works Rally. Za polskim duetem umieszczono zwycięzców poprzedniego rajdu z kalendarza FIA – Hungarian Baja, dobrze znanego naszym kibicom Litwina Benediktasa Vanagasa (202) w Toyocie Hilux, z którym tym razem załogę tworzy estoński pilot Kuldar Sikk.

Polscy fani motorsportu z pewnością będą czekać na pojedynek pomiędzy załogami z numerami startowymi 203 i 204, które przyznano załogom Michał Małuszyński i Julita Małuszyńska oraz João Ferreira i David Monteiro. Obie załogi wystartują identycznymi Mini John Cooper Works Rally, a w klasyfikacji rocznej Pucharu Europy FIA dzielą ich zaledwie 3 punkty. Małuszyński jest na dobrej drodze do powtórzenia zeszłorocznego sukcesu Hołowczyca i zdobycia Pucharu Europy, ale za wszelką cenę musi ukończyć rajd przed Ferreira, co zapowiada niezwykle zaciętą walkę.

Wśród najmocniejszych aut grupy T1 zobaczymy m.in. czesko-słowacki duet Miroslav Zapletal i Marek Sykora (205) w Hummerze H3 Evo, a dużą niespodziankę dla kibiców przygotowali Włodzimierz Grajek i Łukasz Łaskawiec (206), którzy pojawią się w nowym aucie – Toyocie Hilux. Dwie inne załogi, także w Toyotach Hilux, będą debiutować w najmocniejszych autach w Baja Poland. Będą to Tomasz Baranowski i Maciej Marton (207) oraz litewska załoga Mindaugas Poviliaitis i Albert Veliamovic (208).

Ósemka z priorytetu FIA

Wśród pojazdów SSV nie zabraknie najszybszych kierowców z listy priorytetowej FIA. Na siedmiu kierowców w grupie T3, czworo posiada priorytet FIA, co oznacza, że może się już pochwalić zwycięstwami i miejscami na podium w rajdach Pucharu Świata FIA. W T3 także zobaczymy liderów na starcie, czyli Fernando Alvareza i mieszkającego w Polsce Xaviera Panseri (300), oraz Danię Akeel i Laurenta Lichtleuchtera (301), obie załogi w Can-Am Maverick.

Jeszcze lepiej przedstawia się lista zgłoszeń w grupie T4, gdzie rywalizować będzie 11 załóg z Polski, Kuwejtu, Hiszpanii, Holandii, Włoch, Niemiec, Litwy, Francji i Estonii, w tym 4 z priorytetem FIA. Dużym polskim akcentem w tej rywalizacji będą dwie polskie załogi Marek Goczał i Artur Janda (400) oraz Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk (401), obie w BRP Can-Am Maverick. Bracia Goczałowie są aktualnymi liderami w stawce Mistrzostw Świata FIA w Rajdach Terenowych w grupie T4, a Marek Goczał ma już na swoim koncie zwycięstwo w grupie T4 w zeszłorocznej Baja Poland. Dla obu braci ten rajd będzie ponownie dobrym przygotowań przed Rajdem Dakar 2023.

Uczeń na drodze po tytuł Mistrza

Puchar Europy FIA to nowo powołany w zeszłym roku cykl regionalnych rajdów terenowych, na wzór Rajdowych Mistrzostw Europy – ERC. Jego interesująca i przystępna formuła sprawia, że bierze w nim udział wielu utytułowanych kierowców oraz nowych utalentowanych pretendentów do międzynarodowych laurów.

Urzędującym i zarazem pierwszym w historii zdobywcą Pucharu Europy FIA w Rajdach Terenowych Baja jest nie kto inny, jak Krzysztof Hołowczyc, który m.in. zwycięstwem w zeszłorocznej Baja Poland zapewnił sobie końcowy tytuł. W tym sezonie jego drogą podąża kolejny polski kierowca – Michał Małuszyński, który od wielu lat rozwija swoje umiejętności właśnie pod okiem Hołowczyca.

Małuszyński ma już na swoim koncie udany występ w Baja Poland w 2020 roku, gdy w ekstremalnie trudnych warunkach zajął drugie miejsce, za jednych z czołowych światowych kierowców w rajdach terenowych – Bernhardem Ten Brinke.

W tym sezonie Małuszyński może się pochwalić zwycięstwem w otwierającej rundzie – Baja Dehesa Extremadura w Portugalii, drugim miejscem na podium podczas Hungarian Baja i czwartą lokatą w Rally Greece Offroad. Niestety pech nie ominął go podczas Italian Baja, gdzie w wyniku dachowania nie ukończył zawodów.

“Zapowiada się chyba najtrudniejsza walka w mojej karierze. Wiem, że podczas Baja Poland będę musiał dać z siebie 110%, by wygrać. Co prawda będziemy walczyć na moich ulubionych i dobrze mi znanych trasach, ale rywale są bardzo szybcy i nie będą nawet na chwilę zwalniać. Podczas finałowej rundy na prawy fotel pilota wraca moja żona Julita i mam nadzieję, że wspólnie sięgniemy po Puchar Europy.” – mówi Michał Małuszyński, lidera klasyfikacji Pucharu Europy FIA.

Główny rywalem Polaka, jest Portugalczyk Joao Ferreira, który z kolei zwyciężył w tegorocznej Italian Baja, a podczas Hungarian Baja był tuż za Małuszyńskim na trzecim miejscu podium. Obaj zawodnicy używają tych samych Mini John Cooper Works Rally z X-raid Team, a przed Baja Poland dzielą ich zaledwie 3 punkty, więc na jakiekolwiek straty punktowe nie może sobie pozwolić już żaden z nich.

W poszczególnych grupach różnice punktowe dają większy komfort jazdy liderom. Santiago Navarro, pilotowany przez Marco Solę, wygrał wszystkie cztery dotychczasowe rundy w grupie T3 i jest na dobrej drodze do zdobycia tytułu wśród lekkich prototypowych pojazdów terenowych. W grupie T4 prowadzi włoski duet Amerigo Ventura Montecamo i Mirko Brun, który podczas Baja Poland będzie chciał dopisać czwarte zwycięstwo w sezonie na swoje konto i przypieczętować zdobycie tytułu wśród produkcyjnych pojazdów SSV.

Wyzwanie dla śmiałków

Teren w Szczecinie, Dobrej i Drawsku Pomorskim to kultowe miejsca dla rajdów terenowych. Można tu wytyczyć bardzo trudne, ale dające ogromną frajdę z jazdy, trasy. Praktycznie każdy, kto się z nimi zmierzył, podkreśla, że było to niezwykle trudne starcie. “Na tych terenach rozgrywane są odcinki specjalne, które długością i trudnością dorównują Rajdowi Dakar”- podkreśla Krzysztof Hołowczyc, wielokrotny uczestnik Rajdu Dakar, który od lat rywalizuje w Baja Poland.

Baja Poland przynosiła kierowcom zwycięstwa, ale jej trudne trasy często zatrzymywały nawet najlepszych. Wygrywały i przegrywały tu takie ikony motorsportu jak Stephane Peterhansel, Jean-Louis Schlesser czy Nasser Al-Attiyah, oraz polskie gwiazdy jak Krzysztof Hołowczyc, Kuba Przygoński czy Adam Małysz. Utrzymanie dobrego tempa oraz prawidłowa nawigacja, zawsze były wymagające podczas Baja Poland, a ostatnio dołączyła do tego także nieprzewidywalna pogoda, która potrafiła wszystko wywrócić do góry nogami.

Mocna krajowa stawka

Rajd ponownie stanowić będzie rundę Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych, a także Mistrzostw oraz Pucharów Polski i Czech w sporcie samochodowym. To oznacza, że zobaczymy też kierowców dobrze znanych z krajowych mistrzostw, jak np. widowiskowo jeżdżących Roberta Kufla i Daniela Dymurskiego (601) w Fordzie Ranger.

Nie zabraknie także liderów w mocno obstawionych grupach krajowych. Stawce grupy TH przewodzić będą Sławomir Jabłoński i Rafał Jędrys (602) w MSR Team Crossover T1. Pomiędzy kierowcami aut produkcyjnych grupy T2 trwa w tym sezonie bardzo zacięta i wyrównana walka, w której liderami są Piotr Borys i Michał Goleniewski (609) w Mitsubishi Pajero. W grupie T2 zobaczymy także pięciu kierowców w Daciach Duster, którzy będą walczyć o zwycięstwo w markowym pucharze Dacia Duster Motrio Cup, z Maciejem Grabowskim i Adamem Biniędą (611) na czele. Najliczniej obsadzoną narodową grupą będzie T4 Nat, z 15 pojazdami SSV, w tym liderami krajowej punktacji – Piotrem i Karoliną Otko (701) w Can-Am Maverick X3.

Co ciekawe, stawce mistrzostw Polski przewodzą Hołowczyc i Kurzeja, którzy podczas Baja Poland będą walczyć nie tylko o kolejne międzynarodowe zwycięstwo, ale także o obronę zeszłorocznego tytułu Mistrzów Polski w Rajdach Terenowych.

Na rajdowe trasy w Polsce powracają tak lubiane przez kibiców rajdowe ciężarówki. Dla załóg zespołów Valtr Racing Team (619) i Fesh Fesh Team (620) udział w Baja Poland jak co roku jest jednym z głównych punktów przygotowań przed startem w Rajdzie Dakar. Obie załogi zapowiedziały jednak, że nie przyjadą tylko na trening, ale chcą zaprezentować kibicom dużo widowiskowej jazdy i walczyć o jak najlepsze czasy.

Łącznie na trasie Baja Poland zobaczymy 42 załogi w samochodach, ciężarówkach i pojazdach SSV w klasyfikacjach FIA-CEZ, RMPST, MMCR i DDMC. Nie jest to jednak koniec listy załóg biorących udział w rajdzie, bo 29 sierpnia lista ta zostanie jeszcze uzupełniona przez załogi zgłoszone do Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych i Baja Poland Series – cyklu imprez powołanego przez Fundację Baja Poland dla kierowców amatorów, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z rajdami terenowymi.

Skrócony Program Baja Poland 2022

2 września – piątek

08.00-20.00 – Miasteczko Rajdowe Szczecin – Strzelnica Wojskowa przy ulicy Szafera
8.00-13.00 – Odcinek Testowy – Wołczkowo, Gmina Dobra
Od 17.00 – Start Honorowy – Miasteczko Rajdowe Szczecin
Od 17.15 – Odcinek Kwalifikacyjny (QS) “Szczecin” – Miasteczko Rajdowe Szczecin
19.30 – Wybór pozycji startowych przez 10 najlepszych kierowców QS – Netto Arena Szczecin

3 września – sobota

08.00-20.00 – Strefa Serwisowa Drawsko Pomorskie – Pas Ćwiczeń Taktycznych – Bucierz, Poligon Drawski
Od 8.30 – Odcinek Specjalny “Drawsko Pomorskie 1” – Poligon Drawski
Od 14.20 – Odcinek Specjalny “Drawsko Pomorskie 2” – Poligon Drawski

4 września – niedziela

08.00-16.00 – Miasteczko Rajdowe Szczecin – Strzelnica Wojskowa przy ulicy Szafera
Od 9.35 – Odcinek Specjalny “Dobra-Szczecin 1” – Gmina Dobra / Miasteczko Rajdowe Szczecin
Od 12.05 – Odcinek Specjalny “Dobra-Szczecin 2” – Gmina Dobra / Miasteczko Rajdowe Szczecin
Od 14.30 – Ceremonia Mety – Netto Arena Szczecin

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button